×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کلیات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان تصویب شد



به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز پارلمان، کلیات لایحه نظام رتبه بندی معلمان را تصویب کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز با ۲۲۷ رأی موافق، ۴ مخالف و ۳ ممتنع از ۲۴۵ رأی دریافت شده کلیات لایحه نظام رتبه بندی معلمان را تصویب کردند.

این لایحه با تصمیم هیئت رئیسه مجلس به صورت دو شوری بررسی می‌شود و با تصویب کلیات، جزئیات آن برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌رود.

متن این لایحه به شرح زیر است:

«ماده ۱- به منظور استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی معلمان. توسعه مستمر و نظام‌مند صلاحیت‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان. تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی و ارتقای تعهد حرفه‌ای معلمان و تقویت هویت حرفه‌ای معلمان براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور، نظام رتبه بندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجرا می‌شود.

ماده ۲- در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- وزارت: وزارت آموزش و پرورش.

۲- معلمان: مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور، شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز. مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحد‌های آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحد‌های آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند.

۳- شایستگی: صفات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر شامل دانش، نگرش و مهارت.

۴- صلاحیت معلمی: مجموع‌های از شایستگی‌های ناظر بر جنبه‌های هویت فردی و حرفه‌ای(اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت‌های تربیتی) که معلم باید در جهت درک شایسته موقعیت خود و دیگران و عمل برای بهبود مستمر آن کسب کند و برآیند صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای است.

۵- صلاحیت عمومی (ویژگی‌های رفتاری): مجموع‌های از شایستگی‌های ناظر بر صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه و نظام آموزش و پرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده و پایبندی فرد را به ارزش ها. قوانین و مقررات آشکار می‌سازد. این دسته از صلاحیت‌ها مستقل از صلاحیت‌های عمومی بدو خدمت است و در طول خدمت مشمولین مورد سنجش قرار می‌گیرد.

۶- صلاحیت تخصصی: مجموعه‌ای از شایستگی‌های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آن‌ها برخوردار باشد.

۷- صلاحیت حرف‌های: مجموعه‌ای از شایستگی‌های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت‌های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی.

۸- تجربه:توانمندی‌هایی که فرد در طول سال‌های خدمت و صرفاً در ارتباط با حرفه معلمی کسب کرده است.

۹- نظام رتبه بندی معلمان: مجموع‌های از اصول، قواعد و فرایند‌هایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (۱) در چهارچوب این قانون طراحی و اجرا میشود.

۱۰- رتبه: سطحی از تجربیات، ویژگی‌ها و صفات، شایستگی‌ها و عملکرد‌های فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از سنجش و ارزیابی تعیین می‌شود.

ماده ۳- معلمان براساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی خود در رتبه‌های یک تا پنج قرار می‌گیرند و شرایط کسب، ارتقا، توقف و تنزل رتبه در آیین نامه اجرایی این قانون تعیین می‌شود.

ماده ۴- ورود به فرآیند رتبه بندی معلمان با حداقل دو سال سابقه خدمت معلمی صورت گرفته و کسب  رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل شش سال توقف در هریک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در  آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

تبصره ۱- حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های (۴) و (۵) به ترتیب (۲۰) و (۲۶) سال است.

تبصره ۲- تخصیص رتبه‌های پنجگانه به نحوی خواهد بود که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان و احراز شرایط براساس ماده (۳) همواره حداقل (۳۰%) از معلمان مشمول در رتبه (۱)، حداقل (۲۵%) در رتبه (۲). حداکثر (۲۰%) در رتبه (۳)، حداکثر (۱۵%) در رتبه (۴) و حداکثر (۱۰%) در رتبه (۵) قرار گیرند.

ماده ۵- فرآیند رتبه بندی برای معلمانی که قبل از تصویب این قانون در استخدام آموزش و پرورش بوده اند و در واحد‌های آموزشی اشتغال دارند، با حداقل (۲) سال سابقه خدمت در یک دوره زمانی حداکثر (۳) ساله بر مبنای اولویت امتیازات فضلی ناشی از نمره آزمون دانش تخصصی – تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری (دانش حرفه ای)، سنوات تجربه معلمی و مدرک تحصیلی انجام می‌شود و در صورت کسب حد نصاب (از سایر امتیازات) لازم برابر آییننامه اجرایی بدواً در یکی از رتبه‌های (۱) تا (۳) قرار می‌گیرند.

تبصره- زمان توقف موضوع ماده (۴) برای مشمولان این ماده که در تاریخ تصویب این قانون در واحد‌های آموزشی و تربیتی اشتغال داشته و دارای حداقل (۲) سال سابقه خدمت باشند، برای یک بار ارتقا به رتبه بالاتر، (۴) سال تعیین می‌شود.

ماده ۶- شایستگی‌های مرتبط با هریک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای به تفکیک رتبه  و مصادیق رفتاری و معیار‌های عملکردی و شیوه‌ها و ابزار‌های سنجش و ارزیابی هریک از آن‌ها توسط وزارت تعیین و در شورایعالی آموزش و پرورش تصویب می‌شود.

ماده ۷- برای رتبه‌های موضوع این قانون، فوقالعاده رتبهبندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می‌شود. فوق العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده‌های مستمر آنان است که به طور میانگین (۲۵%) بیشتر از میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می‌شود. این فوقالعاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصد‌های فوق العاده هریک از رتبه‌های موضوع این قانون در آیین نامه اجرایی تعیین خواهد شد.

تبصره – معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.

ماده ۸- معلمان شاغل در واحد‌های غیر آموزشی و غیر تربیتی و شاغلین در پست‌های اداری مصوب مشمول این قانون نیستند.

ماده ۹- مراحل رتبه بندی از مرحله سنجش و ارزیابی صلاحیت‌های معلمی تا برقراری فوق العاده رتبه بندی متناسب با اعتبارات پیش بینی شده در لوایح بودجه سنواتی اجرا خواهد شد.

ماده ۱۰ – آیین نامه اجرایی این قانون، شامل ساختار اجرایی، نظام سنجش و ارزیابی، شرایط و ویژگی‌های هر رتبه و نحوه انجام کار و نظارت بر آن حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد مشترک وزارت، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیئت وزیران می‌رسد».

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false