×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
کمترین روادید، بزرگترین رویداد: تحلیلی از مهدی میرزاوند

ضمن تبریک میلاد با برکت امام حسین و تبریک روز پاسدار به پاسداران، پزشکان و پرستاران مدافع وطن طی سال های اخیر جامعه ی ایران با بحران های مختلفی مواجه بوده است؛ از سیل ویرانگر ۹۸ تا زلزله ۹۶ ، یکی از مفاهیمی که بلافاصله در سطح گسترده در چنین بحران هایی برجسته می شود همبستگی اجتماعی است که با کمک کنش های خودجوش نیکوکارانه و همراهی داوطلبانه مردم به مدد آسیب دیدگان می روند، اما فلسفه ی واقعی مقابله با کویید ۱۹ کرونا فاصله ی یا دوری اجتماعی می باشد که متاسفانه تبعات اقتصادی فاصله اجتماعی کرونا کمتر از شیوع کرونا نمی باشد؟
فاصله ی اجتماعی داخلی در ایران با هدف مقابله با کرونا،طبق نظر کارشناسان اقتصادی باعث شرایطی می شود که ۸ تا ۱۰ میلیون شغل آسیب خواهد دید. این امر با توجه به تحریم و مشکلات صادرات نفت، باعث فقیرتر شدن اقتصاد جامعه ایران خواهد شد.

با توصیف این شرایط و شرایط سخت اقتصادی که تاثیرپذیر از تحریم های ظالمانه جهانی است، چرا پس از تایید کرونا در چین، امنیت بهداشتی مسیرهای هوایی،ریلی و زمینی ایران نادیده گرفته شد. چرا ایران با کمترین روادید بین المللی به مرجع صادرکننده ویروس کرونا در خاورمیانه تبدیل می شود؟ اینجانب در جایگاه یک کنشگر در مورخ سوم بهمن ماه ۱۳۹۸ در مطلبی با عنوان ارزتان را نخواستیم مرض تان پیشکش، با هدف ممانعت و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، خواهان قطع روابط گردشگری و توریستی ایران و چین بودم، قصد خدای ناکرده بزرگ نمایی مطلب و موضوع را ندارم، اما جای تحلیل و تحقیق دارد که چرا وزارت بهداشت پس از تایید کرونا در چین باتوجه به اهمیت سلامت عمومی و ضرورت حفظ و صیانت از امنیت بهداشتی ایران، سفر اتباع چین و گردشگران چینی در جشنواره ی ایران باشکوه را لغو نکرد؟ چرا وزارت بهداشت ایران در ابتدای شیوع کرونا با علم بر حجم وسیعی از ارتباطات گردشگری و اقتصادی منعقد شده ی ایران و چین، طرح فاصله اجتماعی را در فرودگاه های ایران بکار نگرفت؟ هندوستان با بیشترین مرز زمینی و بیشترین مبادلات تجاری و اقتصادی و گردشگری در کشور چین، با رعایت فاصله ی اجتماعی اتباع چینی و هندی توانست از شر دیو منحوس کرونا در امان باشد.

با این رویکرد اولین مورد بیماری کرونا ویروس ٢٠١٩ در عراق تائید شد که شهروند ایران است و پیش از بسته شدن مرز به نجف سفر کرده بود. تا مقام های دولت عراق به دنبال منشاء کرونا، بیشتر مرزهای خود را روی ایرانیان ببندند.

رئیس سازمان هوایی عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که به علت انتشار ویروس کرونا در ایران پروازهای خود به این کشور را به حالت تعلیق در می‌آورد.
وزیر بهداشت عمان تایید می کند که بر اساس گزارش دو زن که به تازگی به ایران سفر کرده بودند در عمان مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شده اند.
سه نفر کرونایی در کویت شناسایی می شوند که از مشهد مقدس به کویت سفر کرده بودند.
انتشار شیوع کرونا در ایران باعث شد اکثریت کشورها، ارتباطات خود را با ایران محدود کنند. در قشم مسافران تاجیکستان از هواپیما پیاده شدند، ترکیه پاکستان و حتی سفارت افغانستان در ایران ارائه خدمات کنسولی را به حالت تعلیق در می آورد.

چرا ایران با کمترین مسافرت هوایی جز ده کشور اول کرونایی در جهان می باشد. این در حالی است که کشورهای کرونایی با فرودگاه هایی همچون هارتسفیلد جکسون آتلانتا ۱۰۴ میلیون مسافر را در سال جابجا می کند، یکی از فرودگاه های چین ۹۶ میلیون، اما در ایران فرودگاه های ایران سرجمع به اندازه ی فرودگاه بین المللی دبی ۸۸ میلیون نفر جابجا نمی کند، که البته هشتاد درصد سفر های خارجی کل فرودگاه های ایران زائران عتبات عالیات می باشند. مایک رایان مدیر برنامه فوریت های سلامت و درمان سازمان بهداشت جهانی می گوید: “ما باید مکانیسم دقیق نحوه شیوع بیماری و آنچه که در ایران اتفاق افتاده است را بفهمیم. واضح است که ایران جز کشورهایی می باشد که کمترین تردد هوایی را دارد اما آنجا تجمعاتی برای مراسم های مختلف برگزار می شود که کرونا را به جاهای دیگر انتقال می دهد.

وزارت بهداشت برای مردم ایران چه پاسخی دارد؟
« ازکمترین روادید، بزرگترین رویداد قرن در ایران اتفاق افتاده است» چرا پس از تایید کرونا در چین، اهمیت سلامت عمومی ملت و ضرورت حفظ صیانت از امنیت بهداشتی فرودگاه ها و اتباع خارجی نادیده گرفته شد، وزارت بهداشت براحتی می توانست کارگران و گردشگران چینی با ۷۰۰ طلبه ی چینی در حوزه ی علمیه قم را پس از ورود به ایران، قرنطینه ی پزشکی کند. همچنانکه این سه بخش را از جمله زمینه های انتشار کرونا در شهر مذهبی قم عنوان کرده اند، بپذیریم که با کمترین روادید بزرگترین رویداد قرن در ایران رقم خورده است، توکل برخدا و به امید رهایی از دیو منحوس کرونا و سلامتی و تندرستی ایرانیان و همه ی ملت کرونایی جهان./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false