×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
تعصبات قومی در انتخابات و‌ عقب ماندگی لرستان!


از زمان مشروطیت که مجلس شورای ملی تاسیس شد تا کنون، مردم لرستان همگام با مردم دیگر استان‌های کشورمان در انتخابات شرکت می کنند، ولی نوع انتخاب کردن مردم ما از حیث جامعه شناسی و نمایندگان منتخب ما از حیث ویژگی های یک نماینده با دیگر نقاط کشور، دارای تفاوت های عمده ای است.
از نظر جامعه شناسی جوامع مختلف به دسته بندی های متفاوتی از جمله جوامع عشایری، روستایی، شهری، صنعتی، سنتی، مدرنیته و … تقسیم شده اند و این تقسیمات نشات گرفته از نوع زندگی، معیشت، فرهنگ، سنن و مجموعه آداب و رسوم مردم در سالیان دراز می باشد.
با این توصیف می توان مختصرا نوع انتخاب نمایندگان در جوامع مختلف را این چنین بیان نمود که در جوامع به اصطلاح سنتی که شامل جوامع عشیره ای، قبیله ای، روستایی و جوامع شهری ای که فرهنگ جوامع روستایی هنوز بر زندگی آنان حاکم است یا به تعبیری جوامع عقب نگه داشته شده یا در حال توسعه، بیشتر بر اساس تعلقات قومی و قبیله ای، تعصبات بی مورد، احساسات و عواطف شخصی و گروهی است. اما نوع انتخاب در جوامع شهری، صنعتی، توسعه یافته یا به اصطلاح جوامع مدرنیته بیشتر بر اساس تفکر، عقلانیت ، خرد جمعی و تصمیمات اکثریت گروه ها، تشکل ها و احزاب سیاسی شکل می گیرد و عواملی همچون وابستگی ها، تعصبات و پیوندهای خویشاوندی در آن چندان دخیل نیست.
بدیهی است انتخاب کردن در جوامع صنعتی و توسعه یافته تر با انتخاب کردن در جوامع سنتی و عقب نگه داشته شده کاملا متفاوت است و انتخاب در جوامع صنعتی از عقلانیت، مقبولیت و مشروعیت بیشتری برخوردار است.
به اعتقاد نگارنده، لرستان از نظر جامعه شناسی جزء جوامع سنتی محسوب می گردد و در حال گذار از سنت به مدرنیته است و تا صنعتی شدن فاصله زیادی دارد و همچنان تفکر سنتی بودن بر آن حاکم است، بر این اساس نوع انتخاب مردم ما بوی تعصبات قومی، قبیله ای و خویشاوندی می دهد و تا این تفکر در جامعه ما حاکم است مردم ما هیچ وقت انتخاب درستی نخواهند داشت و همیشه افرادی که فاقد صلاحیت و شرایط احراز یک نماینده خوب است را انتخاب خواهند نمود و به همین دلیل است که در طول سه رژیم سیاسی و گذشت بیش از یک قرن از مشروطیت و مجلس ملی تا مجلس شورای اسلامی نماینده ای که سر و گردنی با نمایندگان دیگر استان ها داشته باشند و بتواند حق و حقوق این مردم بی پناه را بگیرند را سراغ نداریم.
با توجه به بحث جوامع سنتی و صنعتی و نوع نگاه و انتخاب مردم آن، آنچه به نظر می رسد در این مرقومه خدمت مردم شریف، نجیب و صبور لرستان برساند این است که؛ ویژگی های یک نماینده خوب و اصلح را بشناسند و فارغ از تعصبات قومی و قبیله ای به انتخاب نماینده خود با ویژگی هایی که ذکر خواهم کرد اقدام نمایند و لذت انتخاب خود در چهار سال نمایندگی منتخبین را بچشند.
به نظر می رسد یک نماینده موفق بایستی دارای ویژگی های زیر باشد:
۱-یک نماینده خوب و موفق ضمن داشتن مدرک قابل قبول در مقطع فوق لیسانس یا دکترا در یک رشته تخصصی، بایستی در بیشتر علوم و فنون روز دنیا دارای سواد، دانش و بینش کافی در حوزه علوم انسانی از جمله حقوق، سیاست، مدیریت، اقتصاد، مالیه عمومی و بودجه، حسابداری و حداقل تسلط بر یکی از زبان های بین المللی و … باشد تا با درک وقایع و مسائل و مشکلات مختلف داخلی و خارجی اقدام به تصمیم گیری درست و عاقلانه نماید.
۲-کوله باری از تجربیات اداری در پست ها و مشاغل مختلف در رده ها و سطوح مختلف مدیریتی باشد.
۳- دارای نفوذ بالایی در لایه های مختلف حکومتی چه در استان و چه در مرکز قدرت باشد.
۴- دارای قدرت بیان و نفوذ کلام بالایی باشد، بطوری که در مجالس و محافل مختلف با فن بیان خود دیگران را تحت تاثیر بگذار.
۵- دارای شهامت و شجاعت بالایی باشد، یعنی ترسو نباشد و بتواند در مقابل مقامات عالی رتبه نیز حرف دل خود و موکلینش را بزند.
۶- یک نماینده خوبتر آنست که پنج ویژگی فوق را با هم داشته باشد، بدیهی است نداشتن هر کدام از این ویژگی ها نماینده را در رسیدن به اهداف خود و دارا بودن یک نماینده خوب و کامل دور نگه می دارد .
علی ایحال با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس یازدهم، انتظار می رود مردم شریف لرستان یک بار هم که شده نماینده خود را بر اساس ویژگی های فوق انتخاب نمایند و با داشتن نمایندگانی توانمند، با سواد، باتجربه، بانفوذ، با شهامت و قدرت چانه زنی بالا، لرستان را بر روی ریل توسعه، پیشرفت و آبادانی هدایت نمایند و از انتخاب نمایندگان ناتوان و فاقد ویژگی های ذکر شده که صرفا بر اساس طائفه و قبیله گرایی، تعصبات غلط، فامیل سالاری، رودربایستی، رفع تکلیف، دوست و آشنا بازی انتخاب می گردند جدا پرهیز نمایند.
به امید روزی که در لرستان عقلانیت، جامعه مدنی و تفکر جهانی جایگزین تعصبات، طایفه گرایی و تفکر منطقه ای گردد./ کیوان رباطی

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false