×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
گفته ها و ناگفته‌های انتخابات: دکتر محسن یوسف وند


۱- انتخابات؛ یکی از معیارها و شاخص‌های مهم جامعه‌ی آزاد و حکومت مردم‌سالاری است و هر گونه خدشه وارد کردن بر این اصل می‌تواند بر نوعی استبداد و جزم‌گرایی در جامعه منجر شود.

۲- هر جایی که مردم را از حق و حقوق مسلم خود با هر شیوه و با هر بهانه ای محروم کرد؛ آنجاست که روح دموکراسی و آزاداندیشی از کشور رخت خواهد بست و قطعاً انتظار جامعه‌ای آزاد و پیشرو در همه‌ی عرصه ها انتظاری بیهوده و نابجا خواهد بود.

۳- مجلس شورای اسلامی؛ اگر در آن نمایندگی از سلایق مختلف سیاسی و جریانات فکری متنوع حضور نداشته باشد، آنجاست که تک‌صدایی و یک نوع اندیشه‌گری غیرانتقادی و تصویب قوانینی بر بنیان باورهای جزمی شکل خواهد گرفت و این موضوع با باورمندی های حکومتی که مردم در آن با اصول مترقی « استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی » با نثار خون هزاران هزار شهید بر آن اصرار و پافشاری نمودند، در تباین و تضاد خواهد بود.

۴- انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی در خرم آباد؛ جنسش با دیگر حوزه های انتخابی متفاوت بود « دکتر رضا سپهوند » تنها گزینه ای بود که در سبد انتخابی اصلاح طلبان گذاشته بودند. چهره ای علمی و دارای برنامه در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که توانست هم آراء جوانان دردمند را که مدتها قربانی بی برنامگی مسئولین و بویژه نمایندگان ادوار گذشته شده بودند را جلب نماید و هم اصلاح طلبان استان و علی الخصوص مرکز استان وی را حمایت و همراهی کنند و این حمایت و همراهی با دو رویکرد «ایجابی» یعنی پیروزی سپهوند بعنوان نماد اعتماد مردم به جریانی پاک و دیگری رویکردی  «سلبی» که مجال پرداختن به آن در این مقال نمی‌گنجد و شاید به وقت دیگر …

اصلاح طلبانی که هر گاه فضای آزاد رقابتی برایشان فراهم آمده است و از میان دهها چهره ‌ی نخبه کسی به سلامت از معبر تأیید صلاحیت ها عبور می کرد، اثرگذارترین جناح سیاسی در سپهر کشور و استان بوده اند شاهد این ادعاء را می توان به آراء دکتر بهزاد مومنی مقدم در کمترین زمان ممکن اشاره کرد و یا دکتر نصرالله مرادی فر که در کمتر از یک هفته فرصت ممکن چه آرایی را توانست کسب نماید و پیروزی دکتر بیرانوند نیز در همین راستا قابل تحلیل است.

۵- هر چند حضور اصلاح طلبان در صحنه انتخابات اخیر به مذاق جناح مقابل خوش نیامد، چه آنکه در صورت عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات آنان به مراد و مقصودشان می‌رسیدند و این با خواسته مقام معظم رهبری در مورد حضور همه‌ی آحاد مردم و جناح های سیاسی و گرم نگه داشتن فضای انتخابات بعنوان قدرت نرم نظام در تعارض بود و البته جناح رقیب از عدم حضور اصلاح طلبان در کارزار انتخابات چه استفاده ها که نمی‌کردند از یک سو  به بهانه‌ی تحریم آنان را از این کورسوء امیدی که برایشان در مجلس مانده بود محروم می‌کردند و همچون چماقی برای از میدان به در کردنشان استفاده می کردند و از سوی دیگر در یکدست کردن مجلس جهت همسویی با دولت چه بهانه ای بهتر از این!

۶- اینک که در آستانه‌ی شکل گیری و شروع به کار مجلس دوازدهم هستیم، شاهد هجمه هایی بر علیه منتخب مردم جناب دکتر سپهوند هستیم. به امید واهی آنکه در تایید اعتبار نامه ایشان خدشه ای وارد نمایند.

انتظار می رود آقایانی که داعیه دار پایبندی به اصول هستند به آراء و خواست عموم مردم گردن نهند و از هر کاری که شائبه « یا خودم یا هیچ کس » را به اذهان عمومی متبادر می کند، بپرهیزند. چه آنکه حافظه تاریخی مردم بسیار قویتر از هر چیز دیگر است./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false