×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ بهمن - ۱۴۰۱  
true
true
۹ عادتی که چشم‌ها را پیر می‌کند


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ عوامل مختلفي در کاهش بينايي و پيري چشم‌ها موثر است از جمله بيماري، رژيم غذايي و  استفاده زياد از فناوري‌هاي جديد. در ادامه به ۹ مورد از عادت‌هاي پير کننده چشم‌ها اشاره مي‌کنيم
هرچند پيري روندي اجتناب ناپذير است، اما مي‌توان از فرسودگي جسمي تا حد زيادي جلوگيري کرد. داشتن رويکردهاي معقول در سبک زندگي، مي‌تواند روند بسياري از علايم پيري را کاهش دهد. موارد زير برخي از عادت‌هاي ناسالمي هستند که اصلاح آن‌ها  از پيري چشم جلوگيري مي‌کند يا آن را به تاخير مي‌اندازد.
 
۱- ماليدن چشم‌ها
ماليدن چشم به رگ‌هاي خوني ريز موجود در زير سطح پوست لطيف چشم آسيب مي‌رساند. ماليدن چشم همچنين مي‌تواند باعث پف چشم، سياهي دور چشم و در نهايت چين و چروک و افتادگي پلک شود. خودداري از ماليدن و کشيدن پوست حساس اطراف چشم  علايم قابل مشاهده پيري در اطراف چشم را براي مدت زيادي به تعويق مي‌اندازد.

۲- استفاده نکردن از عينک آفتابي
استفاده از عينک آفتابي راهي آسان براي محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه ماوراءبنفش مضر خورشيد است. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، باعث آفتاب سوختگي سطح چشم و بيماري‌هاي چشمي ديگري مانند دژنراسيون ماکولاي وابسته به سن(AMD)، آب مرواريد، ناخنک چشم (يک ضايعه مثلثي که از سفيدي چشم (ملتحمه) روي سياهي چشم (قرنيه) کشيده مي‌شود) و ساير بيماري‌هاي چشمي مي‌شود.

۳- رژيم غذايي ناسالم
مصرف فست فود و غذاهاي فراوري شده يکي از عوامل پير شدن سريع چشم است. در عوض، يک رژيم غذايي غني از بتاکاروتن، ويتامينC، ويتامينE، روي، لوتئين و اسيدهاي چرب امگا ۳ مي‌تواند به جلوگيري از مشکلات چشمي مرتبط با افزايش سن کمک کند. براي حفظ سلامت و جلوگيري از پيري چشم، مقدار زيادي هويج، مرکبات، توت، سبزيجات برگ تيره، بادام، تخم مرغ و ماهي سالمون را در رژيم غذايي خود بگنجانيد.

۴- استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب
اشعه ماوراء بنفش خورشيد منبع اصلي آسيب اکسيداتيو به پوست است که باعث ايجاد چين و چروک‌هاي زودرس در پوست از جمله  پوست ناحيه دور چشم مي‌شود. اشعه ماوراء بنفش با نفوذ در عمق پوست راديکال‌هاي آزاد- مولکول‌هاي واکنش‌ناپذيري را که به سلول‌هاي سالم پوست حمله مي‌کند- آزاد مي‌کند.  آسيب ناشي از راديکال‌هاي آزاد منجر به تحليل رفتن کلاژن و الاستين که پروتئين‌هاي کليدي در سلامت و زيبايي پوست هستند، مي‌شود و پوست، به ويژه پوست اطراف چشم را دچار افتادگي و چين و چروک مي‌کند.

۵-گذراندن زمان زياد مقابل رايانه
گذراندن ساعت‌هاي زياد در مقابل صفحه‌هاي نمايشگر خطر ابتلا به آب سياه  را در افرادي که  دچار نزديک بيني هستند افزايش مي‌دهد. درد و تحريک پذيري چشم شکايت شايع کساني است که مدت زيادي از روز را در فاصله ثابتي از رايانه سپري مي‌کنند. اين مشکلات از خستگي عضلات کنترل کننده عدسي مرکزي چشم حکايت دارد.

۶- کمبود خواب با کيفيت
بيشتر افراد بعد از چند شب بي‌خوابي دچار سياهي و  پف زير چشم مي‌شوند اما کاهش مزمن خواب مي‌تواند منجر به کدر شدن پوست و ايجاد چروک و سياهي زير چشم شود. دليلش اين است که کمبود خواب باکيفيت باعث مي‌شود بدن مقدار بيشتري هورمون کورتيزول توليد کند. مقادير زياد اين هورمون، کلاژن را تجزيه مي‌کند و اولين آثار آن در پوست اطراف چشم ديده مي‌شود.

۷- آب‌رساني ناکافي به پوست
پوست زير چشم به‌اندازه ديگر قسمت‌هاي صورت از نظر داشتن غدد چربي خوش شانس نيست و اين باعث مي‌شود خشکي  و کمبود آب بيشتر بر آن تاثير بگذارد. آب‌رساني کافي و موثر چه از نظر نوشيدن آب کافي و چه از نظر استفاده از مرطوب کننده‌ها از ايجاد چين و چروک‌هاي ريز در اطراف چشم جلوگيري مي‌کند يا آن را به تاخير مي‌اندازد.

۸- استفاده نادرست از وسايل آرايشي
استفاده از خط چشم يا ريمل خيلي نزديک به خط مژه مي‌تواند غدد چربي را مسدود کند و باعث تجمع باکتري‌ها شود. براي جلوگيري از تجمع باکتري‌هاي خطرناک که عامل ايجاد عفونت هستند، مهم است که هر سه ماه يک بار، ريمل و ديگر وسايل آرايشي خود را عوض کنيد. همچنين پاک کردن آرايش صورت و به‌ويژه چشم در هنگام شب اهميت زيادي در جلوگيري از مشکلات چشمي دارد.

۹- مشکلات کلي سلامت
سلامت چشم با سلامت عمومي بدن ارتباط مستقيم دارد. ديابت، کلسترول و فشار خون بالا مي‌تواند براي چشم مشکل ايجاد کند. برخي از اين مشکلات باعث کاهش بينايي مي‌شود. شما نمي‌توانيد از همه مشکلات سلامت جلوگيري کنيد، اما داشتن خواب کافي، ورزش منظم و برخورداري از يک رژيم غذايي متعادل به شما کمک مي‌کند از بروز تعداد زيادي از مشکلات سلامت و در نتيجه مشکلات بينايي جلوگيري کنيد.Mr/خراسان

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false