×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۸ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
دره ای بِکر در انتظار ثبت جهانی: کیوان رباطی روزنامه نگار و مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی پژواک لرستان


دره ای که از غار کَلدَر تا غار یافته بنام «دره خرم آباد» نام گذاری شده، دره ای است که بنا به شواهد و قرائن و به قول کاوشگران، محققان، کارشناسان و متولیان میراث فرهنگی، بیش از ۵۰ هزار سال قدمت دارد و جزِ اولین سکونت گاه های تاریخ بشر و انسان های هوشمند محسوب می گردد.

دره ای بِکر و دست نخورده که انگار نه داروغه ای، نه محتسبی، نه شحنه ای، نه حاکمی، نه فرمانداری، نه شهرداری، نه استانداری و نه هیچ کَسِ دیگری در این پنجاه هزار سال گذشته تا کنون بر آن حکومت نکرده است!

اگر گفته شود دره ای بی آب و علف، دور از واقعیت است، چون حداقل خداوند کریم بخاطر مردم ساده دل، کم توقع و مهمان نوازش، نیم نگاهی به این دره انداخته و یکی از پربارش ترین شهرهای سرزمین ایران است و در سایه باران رحمتش سبزِ سبز و همچون تابلویِ نقاشی شده، زیبایِ زیباست. اما در ذیل کم توجهی و ناتوانی مدیران و متولیانش بکرِ بکر و دست نخورده مانده است!

منظور از کاربرد واژه بِکر در اینجا، بازمانده از قافله پیشرفت و ترقی، عقب ماندگی، بی بهره بودن از بودجه عمومی، بی نصیب بودن از تقسیم غنائم و به طور کلی دست نخورده و محروم نگه داشته شده این سرزمین آبادِ خدادادی و رها شده تعمدی به دستِ بشر است!

آیا دره ای به نام «خرم آباد» که یکی از مراکز استان ها و شهرهای پر جمعیت کشور است، زیر ساخت نیاز ندارد؟! فرودگاهِ پیشرفته نیاز ندارد؟! راه آهن که صد سال پیش رضاخان استارت آن را در کشور زده است، نیاز ندارد؟! مترو یا قطار شهری نیاز ندارد؟! بلوار، خیابان های عریض، روگذر و زیرگذر نیاز ندارد؟! فضای سبز، پارک، بوستان، شهربازی و تفرجگاه نیاز ندارد؟! جوی، جدول، آسفالت مرغوب و خط کشی شده نیاز ندارد؟! سیستم های پیشرفته مخابراتی، اینترنت پر سرعت و ارتباطات سیارِ با کیفیت نیاز ندارد؟! آب شرب پایدار« نه آب چشمه» برق پایدار« نه قطعی مکرر و مداوم» نیاز ندارد؟! و …

ما در حال حاضر از دره یا شِعب ابی طالب در نزدیکی کعبه که پیامبر و اصحابش در آن محبوس و تحریم شده بودند، خبر نداریم، اما بدون شک الان شعب ابی طالبِ ۱۴۰۰ سال پیش، از شعبِ خرم آبادِ ۵۰ هزار سال قبل، پیشرفته و توسعه یافته تر است.

این چند روز که بحث ثبت جهانی دره خرم آباد مطرح است، برخی از مسئولان به تب و تاب افتاده و با عجله و سراسیمه بیادِ اماکنِ تاریخی و طبیعی افتاده و با نصب تابلو های راهنمایی، آسفالت و خط کشی مسیرهای بازدیدِ ارزیابانِ یونسکو، دین خود را تا حدودی بر این «دره شهرِ تاریخی» ادا نموده و ژستِ «خدمت» به خود گرفته اند، اما مردم خوب می فهمند این گونه خدمات از سَرِ ناچاری، اجبار و موقتی است.

چرا مدیران و مسئولان این استانِ فلک زده، همیشه و در همه حال، این احساس را ندارند که قرار است بازرس بالا دستی بیاید تا کار خود را به موقع، جامع و مانع انجام دهند؟! چرا مدیران ما باید تابع زور باشند و از ترسِ از دست دادن جایگاه و صندلی مدیریت، وظیفه خود را انجام دهند؟! چرا برای رضای خدا، رضایتمندی مردم و راحتی وجدان، به وظیفه خود عمل نمی کنند؟!

اگر مسئولان و مدیران ما در سنوات گذشته نیز مانند این یکی دو ماه، برای ثبت جهانی دره خرم آباد، مسئولانه و جسورانه کار می کردند، چه اتفاقی می افتاد؟! آیا دره خرم آباد همچنان بِکر و دست نخورده می ماند یا مانند دیگر دره ها، الآن آباد و توسعه یافته بود؟!

امید است با ثبت جهانی دره خرم آباد، این شهر کهن و با اصالت، با انتصاب مدیرانی توانمند، متعصب، چالاک و با انگیزه از محل عایدات گردشگران داخلی و خارجی متحول گردد و همانند نام زیبای آن بزودی «خرم» و «آباد» گردد./ انتهای پیام

false
true
false
false
  1. محمدتقی کائیدی

    قلمت مانا ، دست مریزاد میگم به جناب رباطی عزیز .امیدوارم دره زیبا ثبت گردد و خستگی از تن شما و دیگر تلاشگران این اقدام پسندیده بیرون آید.

  2. ناشناس

    تعریفی رندانه و ظریف بود….افرین بر شما

  3. ناشناس

    نقدی بسیار ظریف و جالب در وصف محرومیت و بی مسئولیتی مسئولین شهر هزار چشمه خرم آباد..؟

  4. ناشناس

    متاسفانه غار موجود بین دو روستای گیلوران علیا وسفلی محصور، ومردم از دسترسی به آن محروم گشته اند که نیاز است اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری استان نسبت به آزادسازی آن اقدام نمایند.

  5. ناشناس

    به امید این افتخار بزرگ، مسیر سختی بوده امید است مهر تایید را بزنن 👍🏻👍🏻👍🏻🤝🤝🤝🪷🪷🪷🪷🌺🌺🌺🌷🌷🌻🌻🪴🪴🪴👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻💙💙💙💙

  6. ناشناس

    سلام
    آفرین،آفرین
    یکی از بهترین تحلیلهای شما که تا حالا دیدم بخصوص انتخاب کلمات و کنایه های بسیار وزینی داره مثل بکر، شعب و قیاسات صورت گرفته
    البته برا اونایی که درک داشته باشن و دل در گرو آبادی این خاک
    انشاالله که ثبت جهانی بشه

    من معتقدم ایران هیچگاه خالی از بشر و سکنه نبوده و این بدلیل آثار برجای مانده از گذشته میگم بخصوص مناطق لرستانات(منظور لرستان،ایلام مناطق لرنشین خوزستان) که به نظر پایه و اساس تمدن ایران در همین مناطق شکل گرفته کافی است از کلدر تا چغازنبیل ی بار دیگه با دید باز نگاه کنیم سرشار از حرفهای ناگفته و سانسورهای تعمدی است
    دلم درد میگیره که با همه این پتانسیلها این وضعیتمونه
    با این حال لذت بردم از مطلبتون
    خداقوت پهلوون،خسته نباشی دلاور،
    نون مادر و شیر پدر حلالت دلاور😂😂

  7. ناشناس

    درود و سلام خدمت برادر بزرگوارم جناب آقای رباطی امیدواریم این مهم به واقعیت برسد که لرستان با آن پیشینه تاریخی در جایگاه تاریخی و فرهنگی بشر آغازین الگوی تمام نمای پیشرفت و تکامل انسان اجتماعی و علمی و هوشمند بوده است و این ما را امید وار می کند تا به تکیه بر داشته های دانشی تاریخی پیشین خود بر فرهنگ متمدن خود تمکین کنیم و ثابت کنیم که ما هم چنانکه آبشخور فرهنگ صحیح زیستن با جهان در قبل از ادیان تفرقه انداز بوده ایم اینک می توانیم با تکیه بر آن اصل انسانی و اجتماعی و فرهنگی و تاریخی خود آوردگاه جهان امروز و نوین با اهتمام و احترام به تمامی فرهنگ ها و پیشرفت های جهانی باشیم و انتظار می‌رود مردم عزیز لرستان خود را به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی برای این تهفه ی تاریخی پیشینان آماده و آماده سازی نمایند

  8. فاطمه پاریاد

    مطلب شما بسیار غنی و زیبا بود .‌
    امیداست ثبت جهانی خرم آباد افق تازه ای در استان لرستان باشد .البته این اتفاق گام نخست است و بعد از آن وظایف هراز یک ما به عنوان شهروند دو‌چندان خواهد شد . باید با تلاش و فکر در جهت معرفی فرهنگ غنی قوم لر تلاش کنیم . ( متاسفانه بعضی آن را انکار می کنند) البته این امر بزرگ حمایت تمام ارگان ها و نهاد ها و سازمان را لازم دارد .

  9. ناشناس

    درود بیکران بر شما حرف حق!
    غارهایی که طی این چند روز با تابلوهایی در سطح شهر و در جاده ها در حال معرفی هستند ،نشانی از سکونت و یکجا نشینی چند هزار ساله مردم این سرزمین و آغاز تمدن و فرهنگ ماست روزی که جز اولین انسانهایی بودند که حیوانات را اهلی کردند ،از دانه های خوراکی استفاده کردند و دست به ساخت ابزاری از جنس مفرغ زدند…..
    حیف و صد حیف که کس قدر نام و نعمت این شهر را نداند!!!
    و اما امید و امید در ثبت جهانی شدن و ادامه و تلاش برای خرم نمودن خرم آباد

  10. ناشناس

    با قلم رسا و زیبا حرف دل همه مون رو گفتید. خدا خیرتون بده
    این چند روز تلاش مسئولین رو احساس کردیم.
    و البته ب نظرم همت استاندار هم بی تاثیر نبوده در این تکاپوها…

  11. ناشناس

    عالي بود خیلی محکم و دقیق بیان کردی مخصوصا بعد از ۴۵سال از حکومت رضاخان گذشته و هنوز راه آهن پیشرفتی نکرده و مدیرانی که هیچ قدمی برای آبادانی برنداشته اند مگر این بکماهه برای ثبت جهانی👏👏👏👏👏👏👏👏👏

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false