×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
هفتمین همایش ملی کار با حضور مسئولان کشوری برگزار می گردد

هفتمین همایش ملی کار ۹ خرداد ۱۴۰۲ با حضور مسئولان کشوری برگزار می گردد.

دکتر بهزاد مرادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی پژواک لرستان به تشریح همایش ملی کار، زمان و چگونگی برگزاری این همایش پرداخت.

مدیر حقوقی و همکاری های علمی بین المللی موسسه کار و تامین اجتماعی کشور بیان کرد: همایش ملی کار به عنوان محملی برای ایجاد تشریک مساعی و هماهنگی بین دستگاه های مختلف دولتی، سازمانهای کارفرمایی و کارگری و محافل آکادمیک کشور و یافتن راه حل های صحیح و منطقی در زمینه مسایل مربوط به حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به فراخور مسائل مبتلابه در سطح ملی برگزار می گردد.

مرادی گفت: این نهاد ملی در پی تقویت وجوه مشترکی است که به تحکیم علایق بین کارگران و کارفرمایان جامه عمل پوشانیده و مهمترین مجرای انعکاس خواسته های ذینفعان به مسئولان اجرایی کشور محسوب می گردد.

وی ادامه داد: همايش ملي كار به مثابه پارلمان ملي كار كشور، تریبون آزاد دولت و شرکای اجتماعی است. عمده تفاوت این همایش با سایر همایش ها برخورداری آن از ساختاری سه جانبه است. جلسات كميته هاي سه جانبه برگزار و نتايج مذاكرات دولت و شركاي اجتماعي در قالب قطعنامه همايش، مبناي حركت و عمل جمعي قرار مي گيرد. دولت و شركاي اجتماعي ديدگاه هاي خود را در زمينه هاي مرتبط حول محورهای اصلی همایش بيان می‌كنند و نتيجه اين گفتگوي سه جانبه اجتماعي، كمك به استمرار و استقرار هرچه بيشتر عدالت اجتماعي و اتخاذ سیاست های متناسب با شرایط روز بازار کار است.

دکتر مرادی افزود: همایش ملی کار بر اساس راهبرد پذیرفته شده ِي جهانی سه جانبه گرایی در زمینه مسائل کار، مجمع گفتگوهای سه جانبه بوده و صحنه هم اندیشی نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران برای تنظیم برنامه ها و خط مشی ها است. هدف اساسی این همایش ها به فعل در آوردن اصل مشارکت از مجاري تشکل های مدنی است و مي توان آنرا اقدامی موثر در جهت تحکیم مشارکت تشکل ها در بهبود روابط کار و جمع بندی و اثرگذاري حداكثري دیدگاه این تشکل ها در سیاست های اقتصادی و تولیدی تلقی نمود.

مرادی در مورد ارکان تشکیل دهنده این همایش گفت: ارکان همایش شامل مجمع عمومی، کمیسیون های تخصصی و دبیرخانه است كه هر كدام وظايف مهمي برعهده دارند. در مجمع عمومی نمایندگان گروه های دولت، کارفرما و کارگر، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان و صاحبنظران ديدگاه هاي خود را در حوزه مسائل مرتبط با كار ارائه مي نمايند. همایش ملی کار از نمایندگان گروه های زیر تشکیل می شود:
الف- نمایندگان دستگاههای دولتی و وابسته به دولت
ب- نمایندگان سازمانهای کارفرمایی و کارفرمایان
ج- نمایندگان سازمانهای کارگری و کارگران پیشینه همایشهای ملی کار به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بر می گردد که تحت عنوان کنفرانس های ملی کار در دستور کار دولت های وقت بوده است.

مدیر حقوقی و همکاری های علمی بین المللی موسسه کار و تامین اجتماعی در خصوص برگزاری اولین کنفرانس ملی کار ادامه داد: در اولین کنفرانس ملی کار (آوریل – ۱۹۶۹)، نمایندگان دولت و شرکای اجتماعی آن مسایلی همچون اشتغال، ضرورت آموزش و کسب مهارت کارگران، تشکل های کارگری و نحوه تأمین همکاری بخش خصوصی و دولتی را مورد بحث و بررسی قرار دادند؛ همچنین در راستای پاسخ به نیازهای آموزشی گروه های کارگری و کارفرمایی و کسب مهارت های مورد نیاز توسط آنان، تاسیس موسسه کار و تامین اجتماعی با الهام از موسسه بین المللی مطالعات کار وابسته به( ILO)، در قطعنامه پایانی همایش تصویب و در دستور کار قرار گرفت. ماده واحده تاسیس موسسه پس از تصویب در مجلس، منشاء شکل گیری موسسه کار و تامین اجتماعی گردید. که به عنوان بازوی فکری وزارت متبوع قلمداد شده و دبیرخانه دائمی همایش ملی کار نیز در آن استقرار دارد.

وی در مورد محورهای هفتمین همایش ملی کار در ماه جاری گفت: محورهای همایش ملی کار که در خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد بر اساس دستور کار اجلاس ۱۱۱ کنفرانس بین المللی کار و با توجه به تحولات اخیر اقتصاد و بازار کار کشور و دغدغه ها، چالش ها و فرصت های ناشی از این تحولات و نیز لزوم صیانت از بازار کار و نیروی کار جهت برخورداری از زندگی کاری شایسته به شرح ذیل تعیین گردید:
– سه جانبه گرایی و گفتگوی اجتماعی
– روابط کار در افق آینده کار
– مهارت افزایی و کارآموزی با کیفیت با رویکرد اشتغال پایدار
– ملاحظات زیست محیطی در سیاستهای اقتصادی، صنعتی و فناورانه( گذار عادلانه)
– بررسی اجرای سیاستها و راهبردهای حمایت و تامین اجتماعی در ایران

مرادی در پایان به مدعوین و سخنرانان همایش نیز اشاره کرد و افزود: در همایش پیش رو نمایندگان تشکل های کارگری و کارفرمایی، شخصیت های علمی و دانشگاهی ، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رؤسای کمیسیون های تخصصی همایش، مقام عالی وزارت (جناب آقای مرتضوی) و دبیر همایش (جناب آقای دکتر سرهنگی ریاست محترم مؤسسه کار و تأمین اجتماعی) مدعوین و سخنرانان اصلی این همایش خواهند بود./ انتهای پیام

false
true
false
false
  1. ناشناس

    سلام و درود خدا بر شما….زیودار

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false