×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تاراج منابع طبیعی در رباط نمکی و خواب عمیق مسئولان: کیوان رباطی روزنامه نگار و مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی پژواک لرستان


جنگل ها و مراتع از مهمترین و ارزشمند ترین ثروت ها و نعمات خدادادی می باشند که حفظ و نگهداری آن برای ادامه حیات بشر از اوجب واجبات است.

تولید اکسیژن و هوای پاک، حفظ آب و جلوگیری از فرسایش خاک، کنترل ریزگردها و تعدیل و تصفیه هوا، خواص و کاربرد های دارویی و … تنها نمونه ای از صدها فواید جنگل ها خصوصا درختان کهن و ذی قیمت «بلوط» در مناطق کوهستانی زاگرس است.

هر چند زحمات پرسنل خدوم منابع طبیعی در حفظ و نگهداری از جنگلها و مراتع استان و اقدامات پیشگیرانه این عزیزان در ایام تابستان و شروع فصل گرما و اطفای حریق احتمالی بر کسی پوشیده نیست، اما در برخی جاها قصور و کم لطفی این عزیزان در صیانت از منابع ملی واضح و مبرهن است.

متاسفانه حدود دو دهه است منابع طبیعی و جنگلها و مراتع منطقه رباط نمکی در حومه خرم آباد به گورستانی بزرگ برای مرکز استان و روستاهای همجوار تبدیل شده است و تا کنون هیچ یک از مراجع ذیربط از جمله منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، فرمانداری، شهرداری و دادستان محترم مرکز استان جهت حل این معضل ورود پیدا نکرده و این موضوع در حال تبدیل شدن به یک بحران بزرگ می باشد.

سرعت فوق العاده و رشد بی رویه قبرستان مذکور تا نزدیکی قله های کوه، قطع و خشکاندن درختان و جنگلهای بلوط با ایجاد جاده ها و راه های بزرگ و کوچک، ازدحام جمعیت و رفت و آمد شدید در دلِ این مراتع، تنها بخشی از آثار و شواهد نابودی و به تاراج رفتن منابع ملی این منطقه می باشد.

علی ایحال لازم است دادستان محترم مرکز استان، استاندار، منابع طبیعی و سایر ارگانهای مرتبط با این موضوع هر چه سریعتر نسبت به جلوگیری از نابودی مراتع و جنگل های این منطقه اقدام نموده و با عوامل، دلالان و معامله گران سودجویی که بخاطر منافع شخصی به منافع عمومی تعرض نموده و اقدام به تصرف غیر قانونی و از بین رفتن منابع ملی نموده اند، به شدت برخورد نمایند.

سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان نیر بطور جدی به این موضوع ورود نموده و بیشتر از این در انجام رسالت و ماموریت خود که همانا حفظ، صیانت و نگهداری از جنگل ها و منابع طبیعی و ملی است تسامح ننماید و از پیشروی قبرستان و نابودی مراتع مذکور عاجلا جلوگیری به عمل آورند.

مردم و دوستداران طبیعت نیز بی صبرانه منتظر برخورد قاطع، ایجاد موانع و اقدامات بازدارنده مراجع ذیصلاح در این زمینه می باشند./ انتهای پیام

false
true
false
false
  1. ناشناس

    سلام جناب رباطی بزرگترین تاراج منابع طبیعی مسئله قبر فروشی از منابع جنگلی هست که هر روز چهره این منطقه زیبا را خراب می کند و هیچکس هم فکری برای این موضوع نمیکنه

  2. لطفعلی بیرانوند

    سلام آقای رباطی
    سپاسگزاریم از احساس مسئولیت ودلسوزی حضرتعالی واصحاب رسانه که همواره با مطالبه مشکلات بصورت شجاعانه در صدد ارائه راه حل وپیگیری مسائل جامعه هستید.
    منابع طبیعی با مشارکت مردم وبرای مردم این شعاری است که برای هفته منابع طبیعی امسال تعریف شده است.پس می طلبد کلیه اقشار جامعه در نگهداری وحفظ آن تلاش کنند وهمیار وپشتیبان کارکنان وحافظان منابع طبیعی باشند.
    در راستای قبرستان رباط منابع طبیعی خرم آباد در سال جاری به این مسئله ورود نموده وبا شناسایی افراد سود جو ودلال که اقدام به فروش غیر قانونی عرصه جنگلی آن محدوه می نمایندبا تشکیل پرونده تخلف برای متخلفین وپیگیریی از طریق مراجع قضایی ونصب تابلو هشدار در ابتدای قبرستان به عنوان هشدار اقدام نموده است که ان شاالله با برخورد قانونی با متخلفین و ورود مراجع زیصلاح روند قانونی در حفظ انفال بعمل آید.
    بیرانوند منابع طبیعی وآبخیزداری خرم آباد

  3. سعیدی

    جناب آقای رباطی، کاش کمی بیشتر تحقیق می کردید، لازم است به عرض برسانم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بر علیه متخلفین و متصرفین اراضی ملی محدوده قبرستان رباط طرح دعوی نموده و پرونده متحلفین در حال رسیدگی در محاکم قضایی می باشد. حال اینکه حل مشکل قبرستان رباط نیز می بایست توسط ارگان های ذی مسئول تعیین تکلیف گردد از جمله سازمان آرامستان ها و غیره

  4. ناشناس

    سلام و سپاس از گزارش خوبتان جناب آقای رباطی عزیز
    قبرستان یاد شده علاوه بر بحث منابع طبیعی ، دارای چندین معضل اجتماعی است.
    چون در مسیر جاده ترانزیتی ( کرمانشاه – لرستان- خوزستان) واقع شده است و هنگام دفن اموات علاوه بر ایجاد ترافیک ، باعث تصادفات ناگواری گردیده و می گردد و‌ از منظر سیمای منطقه ، باعث افسردگی و ناهنجاری روحی و روانی مسافران گردیده است.
    می بایست بیش از این جلوی گسترش آن گرفته می شد ولی دیر نشده است و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر با همت رسانه های گروهی …

  5. زکی پور

    درود بر عزیز رسانه ای جناب آقای رباطی که به معضلات و مشکلات منطقه اشراف دارند و هر بار با بیان شیوا و قلم توانای خود به یکی از این پدیده های ویرانگر و نامیمون می پردازد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false