×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
درمان ناباروری با سلول‌های بنیادی


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان مهدی کلانتر عضو مرکز ناباروری یزد از محققانی است که در این مرکز مشغول تحقیقات بر روی سلول‌های بنیادی و استفاده از آن‌ها برای کمک به درمان افراد عقیم است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: با توسعه فناوری مرتبط با سلول‌های بنیادی می‌توان با روش‌هایی به افراد نابارور کمک کرد. اهدای تخمک یا اسپرم یکی از این روش‌ها است. در صورت اهدای تخمک و اسپرم و باردار شدن فرزند متعلق به یکی از زوج‌ها نیست. از سویی اهدا برای خانم‌ها راحت‌تر است و برای اهدای اسپرم محدودیت‌هایی وجود دارد. اما با کار کردن روی سلول‌های بنیادی به دنبال حل این مشکل هستیم تا در افرادی که در مراحل اولیه موفق به شکل گیری گامت نمی‌شوند از این سلول‌ها بهره بریم.

کلانتر با بیان اینکه سلول‌های بنیادی به بارداری برخی افراد عقیم کمک می‌کنند، ادامه داد: موفقیت این اقدام بستگی به این موضوع دارد که اسپرم سازی در کدام مرحله متوقف شده است. اما توسعه این فناوری در آینده راه گشا خواهد بود.

او گفت:  تحقیقاتی که ما در زمینه درمان ناباروری با سلول‌های انجام دادیم، موفقیت آمیز بود و اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی قرار داریم. ایران در این حوزه همگام با سایر کشور‌ها در حال حرکت است و با ادامه پژوهش و تحقیقات به نتایج درخشانی خواهیم رسید. در برخی بارداری‌ها ناهنجاری‌های شدیدی در جنین رخ می‌دهد که مجوز ختم بارداری نیز داده می‌شود. برخی ناهنجاری‌ها نیز وجود دارد که شدت زیادی ندارند و مجوز برای سقط داده نمی‌شود. تحقیقات ما بر روی این نوع ناهنجاری‌ها است.باشگاه خبرنگاران/MR

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false