×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
رئیس خوشخیال از سری بیماری‌های مدیریت: گردآوری کیوان رباطی روزنامه نگار و مدرس دانشگاه


کم و بیش همه مدیران در مراحلی از دوران خدمت خود وقتی که کارشان گره می خورد، با خود می گویند که: «کاش اینطور نمی شد ». وقتی که یک مدیر در مواقع سختی این عبارت را تکرار می کند و به جای جستجوی راه حلی عملی برای مشکل خود، عنان اختیار را به دست وهم و خیال می سپارد، دیگر خیال پردازی او را نمی توان یک نقطه ضعف انسانی تلقی کرد. چنین مدیری بیمار است و بیماری او خوشخیالی یا خیالبافی است یا هر اسم دیگری که روی آن می گذارید.

زیان بخش ترین عوارض بیماری «خوشخیالی» هدر دادن فرصت های گرانبهای خودِ شما یا سازمان شما است.

درباره خیالبافی مدیران گویا ترین توصیف و دقیق ترین تجزیه و تحلیل را می توان در کتاب «گارد احترام» مطالعه کرد. به این عبارت از این کتاب توجه کنید که هم متضمن طرز تشخیص است و هم طرز معالجه: «در موقعیت های انسانی حتی در ساده‌ترین و پیش و پا افتاده ترین آنها شقوق امکانات و راه حل ها انقدر متعدد است که مغز بشری قادر به شناخت و محاسبه آنها نیست. بسیاری از مردم که در موقعیت دشوار گرفتار می شوند و نمی دانند چگونه باید خود را از آن گرفتاری خلاص کنند، بیش از پیش در مرداب مهلکه فرو می روند، چون به جای تلاش برای نجات خود، همه وقت خود را صرف این امید واهی می سازند که موقعیت«مبتلا» به یکباره تغییر پیدا کند تا آنها بتوانند راه نجات خود را بیابند. در چنین موقعیت هایی همیشه انسان تصور می کند اگر اوضاع عوض شود همه نگرانی ها و گرفتاری ها از بین می رود. البته همیشه امکان تغییر و تحول هست، اما این حقیقت را باید پذیرفت که دگرگونیِ امری که حادث شده نسبی و محتمل است، حال آنکه واقعیت وجودی آن امر مسلم است و تردید ناپذیر»

طرز تشخیص رئیس خوشخیال:

همچنان که در تشریح این بیماری اشاره شد، باید ببینید که در مراحل دشوار خدمت اداری خود چند بار آرزوی تغییر ناگهانی موقعیت های نامطلوب را کرده اید.

طرز معالجه رئیس خوشخیال:

بیشتر موقعیت های ناگوار ممکن است برای شما بر حسب تصادف ایجاد شده باشد، ولی اینگونه موقعیت ها کمتر بدون کوشش شما و یا خود به خود از میان می رود. چنین مشکلاتی را مانند هر مشکل دیگر باید مقدمتا بررسی و تجزیه تحلیل کرد و سپس راه چاره را یافت./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false