×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
رسانه آزاد، ابزار کارآمد و کم هزینه مقابله با فساد: غلامرضا مصدق


یکی از ارکان اساسی مبارزه با فساد در همه دنیا، وجود رسانه های آزاد است. بجای ایجاد و گسترش هر روزه تشکیلات پرهزینه و ناکارآمد نظارتی برای مقابله با فساد، کمک و مانع نشدن بر سر راه ایجاد و گسترش رسانه های آزاد، ابزاری بسیار کم هزینه ولی پر فایده برای حاکمیت در مقابله با فساد است.

اگر دوربین شهروندی که واقعه سیلی زدن سرباز وظیفه شناس راهور را ثبت کرد نبود و اگر فضای مجازی برای نشر آن وجود نداشت، به جز شاهدان عینی کسی از آن با خبر نمی شد و اگر رسانه های دولتی واقعه را ثبت می‌کردند حتماً به دلیل ملاحظات سیاسی و مصلحت اندیشی های معمول، آنرا به بایگانی می سپردند و بجای اینکه منجر به عذر خواهی نماینده قانون شکن شود چه بسا به دلیل قدرت و نفوذ نماینده، مامور وظیفه شناس تنبیه هم می‌شد.

از فردای عذرخواهی از سر ناچاری نماینده متخلف، کمتر صاحب قدرتی بدون داشتن مجوز عبور از خط ویژه، اجازه عبور از آن را به خود می‌دهد و اگر وارد آن بشود، با تذکر مامور حتما بدون جر و بحث سریعاً وارد مسیر عادی می‌شود، اعتماد ماموران راهور برای مقابله با تخلف صاحبان قدرت بالا می‌رود، متخلفان بجای انکار، طلبکار شدن، دروغگویی برای توجیه خلاف و بدتر کردن قضیه (چنانکه در این واقعه با رو شدن فیلم دوربین راهور چنین شد) برای حفظ اعتبار خود سریعاً به تخلف اعتراف و ضمن عذرخواهی شاید آمادگی خود را برای مجازات هم اعلام کنند.

اگر دولتمردان ما در مبارزه با فساد و قانون شکنی صادق و جدی هستند، بهتر است با درس گرفتن از این واقعه مبارک بجای جستجو برای پیدا و مجازات کردن فیلم بردار و نگران بودن برای سوء استفاده دشمن و فیلتر کردن بیشتر فضای مجازی، بستر لازم برای بالندگی رسانه های آزاد بویژه رسانه های رسمی که پاسخگوی اعمال خود هستند را فراهم کنند. قانونمداري نسبتاً مطلوب دولتمردان كشورهايي كه داراي دموكراسي هستند به دليل اخلاقمداري شخصی آنها نيست، دلیل اصلی قانونمداری آنها ترس از رسانه های آزاد است که مدام در حال رصد رفتار آنها هستند و به محض تخطی از قانون، همه عالم را از آن تخلف آگاه می‌کنند.

اگر چه خوردن سیلی به صورت یک مامور وظیفه شناس توسط نماینده متخلف واقعه تلخی بود، اما این اتفاق و واکنش هایی که متعاقب آن صورت گرفت یک قدم جامعه ما را در فرهنگ احترام به قانون و حمایت از مجریان آن به جلو برد و تلخی آنرا به شیرینی تبدیل کرد. هیچ جامعه ای یک شبه قانونمدار نشده، هنجار رعایت قانون در هر جامعه حاصل انباشت تدریجی چنین وقایع کوچک اما مهم است.

البته فوران فوری خشم مردم حاضر در صحنه نسبت نماينده، بدون اينكه شناخت شخصي از او داشته باشند، موضوع مهمی است که باید جداگانه بطور جدی به آن پرداخته شود./کانال گفتمان توسعه

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false