×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
‌نظام انتخاباتی ایلیاتی و توسعه‌ نیافتگی لرستان: مظفر امیدی کنشگر اجتماعی


حقیقتا باید به حال مردمان لرستان خون گریست! دهه‌هاست که بافت زندگی، هنجارها و ارزش‌های مدرن بر سبک زندگی مردم لرستان سایه انداخته است، نوع پوشش، غذا، استفاده از خودروهای لوکس، بافت شهری و شیوه‌ی زندگی آپارتمانی و مشاغل و حرفه‌های متنوع تنها بخشی از تغییرات ملموس در سبک مدرن زندگی مردم لرستان است، اما؛ به موازات این تغییرات، شیوه‌ی زندگی و مدرنیته گرایی، لرستان هنوز «توسعه نیافته» و از استان‌های محروم کشور به شمار می‌آید.

اگر پدیده‌ی انتخابات و نگاه  ایلیاتی و طایفه‌گرایی فعالان سیاسی، چهره‌های مدعی روشنگری، تحول‌خواهی، مدعیان و نخبگان علمی و حتی برخی چهره‌های متنفذ مذهبی و مدعی انقلابی‌گری بودن و… را بنگریم شاید بتوان راز «عقب ماندگی و توسعه نیافتگی لرستان» را در وجود این اشخاص و نه در میان طبقات و مردمان طایفه و ایل جستجو کرد!

نگاهی بر فعالیت کاندیداهای دور دوم مرکز استان، کانون‌های تبلیغاتی و رسانه‌های آنان، مردان شبه روشنفکر، اصلاح‌طلبان فصلی، شبه حزب‌اللهی‌ها و مدعیان ارزش‌گرایی، بیان کننده‌ی این عقب ماندگی و توسعه نیافتگی مرکز استان و شهرستان‌های لرستان است!

محور کلیدی فعالیت های عمده ی کاندیداها و حواریون آنان بر کلید واژگان: اتحاد ایلات … و …، حمایت خان و کدخدا از …، تاکید بر تعصبات طایفه‌ای و باز یادآوری پیوندها و نزاع‌های قومی و قبیله‌ای در سده‌های پیشین است و لذا هنوز بجز لفاظی و شعارهای سطحی و واژگان  مجانیِ مجازی، شاهد ارائه هیچ گونه (برنامه و طرح های استانی و منطقه‌ای از آنان نبوده‌ایم.)

  آنچه که برای محفلیون و کارگردانان و صحنه گردانان انتخابات فعلی در اولویت است، نه «رشد و توسعه خرم آباد» و نه «بهبود سطح خدمات به شهروندان شهر و ایل و طایفه» بلکه کسب  میوه ی پیروزی و تقسیم غنائم  مادی و مدیریتی در میان حلقه های اولیه ی فراگرد کاندیداهاست.

بر این اساس انتظار می رود شهروندان متعلق به هر خانواده، خاندان، طایفه و ایل برای تغییر این نگرش متحجرانه، نه از طرد و تمسخر نزدیکان خود بترسند و نه تابع گفتمان های کذایی، احساسی و هیجانی کانون های تزویر و دروغ تحت لوای «اتحادهای ایلات و طوایف» و یا «کاندیدای ایلی نگر» قرار گیرند.

اگر غیر از این گونه بیندیشیم حقیقتا به حال مردم خرم‌ آباد و لرستان باید خون گریست!/ انتهای پیام

false
true
false
false
  1. robati

    عالی، درود بر شما

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false