×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳  
true
true
<strong>هوس استان شدن و غلطک غیر قابل کنترل دولت‌سالاری + تمرکزگرایی:</strong> دکتر ابراهیم خدائی

اخیرا استان‌بازی شروع شده است. در یک‌ماهه گذشته در سایت کارزار چندین کمپین برای کاشان، دزفول، بروجرد، ورامین، شهریار و … راه‌اندازی شده است. خبرهای جدّی تری از تشکیل استان تهران غربی، به عنوان سی و دومین استان کشور در روزنامه‌ها و سایت‌ها به گوش می‌رسد.

یک بازی جدید برای افکار عمومی است؟ قرار است تنور انتخابات امسال مجلس با بحث استان شدن داغ شود؟

استان شدن در نظام تمرکزگرای فعلی کشور یک راه برای پیشرفت شهرهاست، هر شهری حقّ دارد هوس مرکز استان شدن داشته باشد، زیرا حداقل در کوتاه مدت باعث رشد می‌شود، اما باید توجه داشت تشکیل هر استان جدیدی هزینه‌ های عمومی دولت را افزایش می‌دهد، دولت را بزرگ‌تر می‌کند.

کشور در زیر غلطک صدساله تمرکزگرایی + دولت‌ سالاری له شده است، آیا قرار نیست ترمزی برای هوس مرکز شدن داشته باشیم!

تردید نکنید هر استان جدیدی ایجاد شود مجددا در همان استان جدید شهری دیگر استارت تشکیل استانی دیگر را خواهد زد و بودجه عمومی مدام رشد مضاعفی خواهد یافت، به جای آن باید از اهمیت دولت در زندگی مردم کاسته شود و ضمنا نظام دیوان‌سالاری تمرکزگرا و از بالا به پایین متحول شود.

چرا در هیچ یک از استان‌های ایران هیچ شهری نمی‌تواند از مرکز استان جلو بزند؟ (مرکز ایالت کالیفرنیای آمریکا ساکرامنتو است، اما شهرهای لس آنجلس، سان دیه گو و سان فرانسیسکو از مرکز، از هر نظر جلو زده اند. در سطح ملی نیز نیویورک از پایتخت کشور جلو زده است. از این مثال‌ها در کشورهای نامتمرکز و دموکراتیک فراوان است).

چرا در ایران مراکز استان‌ها هر چقدر هم ضعیف و محروم باشند باز زورشان از بقیه شهرهای استان‌ها (هرچقدر هم آن شهرها دارای پتانسیل بیشتری باشند) بیشتر است؟ کی باید به این وضع پایان دهیم که یا مرکز استان شو یا قید رشد بیشتر را بزن!

لابد اگر شهری در ایرانبوم هوس جلو زدن از تهران را دارد باید هوس پایتخت شدن بکند!/ انتهای پیام

false
true
false
false
  1. ناشناس

    عالی بود

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false