×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
آیا التهاب بازار ارز در ایران فروکش می‌کند؟



به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ یک کارشناس اقتصادی می‌گوید اقدامات اخیر بانک مرکزی با توجه به ابزارهایی که در دست داشته، اقدامات خوبی بوده و شایعات منتشر شده علیه رییس کل آن از سوی کسانی پخش می‌شود که منافع رانتی خود را پس از ریاست همتی در خطر دیدند.

به گزارش خبرآنلاین در روزهای اخیر بانک مرکزی دوباره شاهد تجمع معترضان بود. این در حالی است که از زمان روی کار آمدن عبدالناصر همتی دیگر اعتراض خیابانی به عملکرد این نهاد سیاستگذار پولی مشاهده نشده بود. از سوی دیگر در روزهای گذشته دوباره قیمت ارز در ایران افزایش یافت تا شایعاتی پیرامون احتمال تغییر و تحول در بانک مرکزی شنیده شود. شایعاتی درگوشی که به گفته برخی با هدف فشار بر بانک مرکزی از سوی برخی تکرار می‌شود.

عبدالحمید انصاری، کارشناس اقتصادی، در رابطه با کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد ایران به خبرآنلاین گفت: این بحث عوامل متعددی دارد اما باید توجه داشت که بخشی از این مشکل ناشی از حریم است با تکیه بر توانمندی داخلی و دوین برنامه هایی منسجم و اجریی می توان در برابر این روند ایستاد .

وی درباره شایعاتی مبنی بر استعفای رییس کل بانک مرکزی پخش شده تصریح کرد: من از این مساله اطلاع دقیقی ندارم اما عملکرد آقای همتی قابل دفاع بوده است. ایشان تلاش کردند مبانی اقتصادی و سیاستهای پولی و ارزی را به شکل عالمانه پیش ببرند و در این مدت عملکرد خوبی داشتند. گرچه همه چیز در دست او نیست ولی این شایعات از جانب کسانی مطرح می‌شود که از عدم تزریق رانتی دلار بانک مرکزی به بازار زیان دیدن و به این ترتیب قصد انتقام جویی دارند.

او تصریح کرد: غربی‌ها هم به خوبی این مسائل را رصد می‌کنند و هر گونه اظهار نظری که مساله حریم را برجسته نشان دهد برایشان نکته قوت محسوب می شودحال آنکه در این شرایط لام است فعالیت هایی مضاعف برای برون رفت از بحران در دستور کار قرار گیرد و برنامه ای تدوین کنیم که در عین دشمنی غربی ها و تحریم های انها بتوانیم به اهدافمان برسیم و کشور را اداره نماییم .

انصاری افزود: به نظر من بیش از تحریم،نگرش اشتباه ما را گرفتار کرده است و با وجود این فکر می‌کنم رییس کل بانک مرکزی در یک سال و نیم اخیر که سکان این نهاد را به دست گرفته با کم کردن تزریق ارز دولتی به بازار و اختصاص آن به کالاهای اساسی و تولید عملکرد خوبی داشته است اما این عملکرد خوب کافی نیست و باز هم درگیر مشکلات بزرگی هستیم.

هدایت نقدینگی به بازار سرمایه

این کارشناس حوزه پولی به چرخش نقدینگی به سمت بازار سرمایه اشاره کرد و با اشاره به تلاش بانک مرکزی در همکاری با وزارت اقتصاد برای جذب نقدینگی در بازار سرمایه خاطرنشان ساخت: همین اقدام نقدینگی سرگردان در بازار ارز را به سمت بورس کشاند. با این همه دولت باید بپذیرد که محور کار خود را اقتصاد داخل محور قرار دهد و با یک چرخش در بنیان‌های فکری خود تلاش برای تولید در داخل را سرلوحه فعالیتهای اقتصادی قرار دهد.

چرا مسکن گران شد؟

این کارشناس اقتصادی در رابطه با افزایش قیمت مسکن هم توضیح داد:‌ همان نقدینگی سرگردان و انتظارات تورمی در کنار وضعیت عرضه و قاضا به افزایش قیمت مسکن دامن زد البته در این بخش دولت یک چرخش فکری خوب انجام داد و قول داده تا سال آینده ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را به بازار عرضه کند. خوشبختانه وزیر فعلی این مهم را درک می‌کند و حتی بناست پروژه‌های قبلی چون مسکن مهر را احیا کند. چنین اقداماتی حتی مخالفان دولت را هم به تشویق وا می‌دارد.

مدیرعامل اسبق بانک ملی ادامه داد: البته مشکل مسکن در کشور ما مشکل بزرگی است و دولت و بانک مرکزی باید با هدایت بیشتر نقدینگی سوداگری در این بخش را هم کاهش دهند. به بیان دیگر ساخت مسکن دولتی قطعا از التهابات خواهد کاست ولی برای اینکه مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به کالایی مصرفی تبدیل شود باید برنامه‌ای جامع داشت که طبعا کاهش سوداگری به بهبود بیشتر می‌انجامد.

دلیل افزایش نرخ ارز

انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر اقدام کنگره آمریکا برای تصویب تحریمی بیشتر بر ایران در بازار ارز کشور تاکید کرد: البته این مساله تاثیر روانی و موقت دارد و احتمالا افزایش چند روز اخیر قیمت دلار در ایران از تبعات این اقدام و تاثیرات روانی آن است. با این همه آشنایان به امر به خوبی می‌دانند که آمریکا هر آنچه در چنته داشت را در این چند سال علیه ایران انجام داد و دیگر برگ برنده‌ای ندارد. به همین دلیل این اقدام حتی اگر اجرایی شود هم نمی‌تواند مانند گذشته اقتصاد ایران را دچار دست انداز کند و تنها اثری مقطعی برجای خواهد گذاشت.او تاکید کرد : این دست اخبار تاثیرات روانی و زودگذر بر بازار می گذارد و تصور من این است که با ادامه روند موجود و سیاستگذاری دقیق از سوی بانک مرکزی ابتهابات فروکش خواهد کرد .خبرآنلاین

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false