×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
اولین های لرستان؛ ورود اولین هواپیما:استاد سعادت خودگو


برادران رایت اولین هواپیما را در ۱۲۸۲خورشیدی (۱۹۰۳م) اختراع کردند. هنوز چند سالی از تولید نخستین هواپیما در غرب نگذشته بود که اولین هواپیما در سال ۱۲۹۲ خورشیدی در تهران توسط یک خلبان لهستانی به پرواز درآمد. در آن زمان احمد شاه و درباریان همگی به تماشای این هواپیما یا به اصطلاح آن زمان طیاره رفتند و مردم از دیدن آن سخت متعجب بودند.


ولی نخستین هواپیمایی که به لرستان آمد در سال ۱۳۰۳خورشیدی بود. در این سال ، بین نیروهای عشایر لرستان و دولت مرکزی جدال سختی درگرفت چنانکه عشایر ،شهر خرم آباد را محاصره کرده بودند از این رو فرمانده سپاه غرب یعنی سپهبد امیر احمدی برای درهم شکستن قدرت عشایر ،هواپیمای جنگی جدیدی را که دولت از آلمان خریداری کرده بود را پیشاپیش به لرستان فرستاد . این هواپیما ابتدا در بروجرد فرود آمد و سپس با پرواز بر فراز شهر خرم آباد اعلامیه های تهدیدآمیز دولت را مبنی بر ترک محاصره شهر توسط عشایر و استقامت نیروهای نظامی محاصره شده تا رسیدن قوای دولتی پخش نمود. گفته می شود این هواپیما بمب هایی هم بر سر نیروهای عشایر انداخته که موجب وحشت آنان شده بود و خیلی ها از ترس دست از محاصره شهر کشیدند. این هواپیما که شاهین نام داشت در منطقه هموار خلد برین فرود آمد.


اما نخستین فرودگاه شهر خرم آباد،در سال۱۳۲۲ خورشیدی به هنگام جنگ جهانی دوم و اشغال کشور به وسیله نیروهای متفقین درست شد. انگلیسی ها و آمریکایی ها در منطقه بدرآباد کمپی (پادگان نظامی) درست کردند و در کنار این کمپ فرودگاهی نیز بنا نهادند تا به وسیله هواپیما راحت تر نیروهای نظامی خود را جابجا کنند. این فرودگاه در آن زمان خاکی بود و مساحت کمی داشت ولی در سال ۱۳۵۵ خورشیدی با کوشش استاندار وقت آقای ابراهیم فرح بخشیان باند فرودگاه گسترش بیشتر یافت و برای فرود هواپیماهای مسافربری آماده شد. در خرداد ۱۳۵۶ اولین پرواز هواپیمایی آسمان با ظرفیت ۶۰ نفر و بهای بلیت ۸۰ تومان شروع به کار کرد./ انتهای پیام

false
true
false
false
  1. robati

    درود بر استاد سعادت خودگو عالی بود استفاده کردیم

  2. اکرم باقری ماسوری

    جالب بود👌

  3. ناشناس

    از زحمات پر ارج جناب استاد خود گو در باره تاریخ معاصر لرستان سپاسگذارم. یعقوبی

  4. فرشاد ب .ا.

    عالی بود استاد.

  5. فرشاد ب .ا.

    عالی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false