×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
تقسیم اصفهان: سید حسین صادقیان


این چندمین باری است که نقشه ی جعلی مرز جابجا شده ی استانهای لرستان و چهارمحال و بختیاری در تعداد بسیار زیاد منتشر و در سایت های معتبر به عنوان نقشه ی رسمی بارگذاری می‌شود!

استان اصفهان استانی بزرگ، صنعتی، کشاورزی و قطب گردشگری است، استانی با فرهنگ غنی که به واسطه ی توسعه ی رو به رشد هر روز بیش از پیش نیاز به منابع آب دارد. برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی، احداث صنایع آب بر و افزایش و مهاجرت جمعت، کشاورزی غیر مدرن با محصولات آب بر انتقال آب از زاینده رود، باعث شده تامین آب در این استان به یک بحران جدی تبدیل گردد. همچنین نزاع های موجود بر سر انتقال های آب به اصفهان و کویر مرکزی باعث شده انتقال های آب با مشکل مواجه شود و تبدیل به یک نزاع جدی بین استانها شود.

انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز در عمل حکم نابودی سه استان خوزستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری را داشته و نزاع را در بین استانهای ذی نفع با این استانها گسترش می‌دهد، لذا مردم و نمایندگان و مسئولان این سه استان به شدت با انتقال آب از حوضه آبریز کارون و دز به منظور حل مشکل آب اصفهان مخالف هستند!

فکر هوشمندانه تغییر نقشه و جابجایی مرز استانهای لرستان و چهارمحال و بختیاری در حقیقت دستیابی به قسمتی از حوضه آبریز کارون و دز می‌باشد که در منطقه ای که نقشه جعل شده در خشک ترین سالها بارندگی حداقل هزار میلیمتر بوده و امکان انتقال آب از سد رودبار و سرشاخه های بختیاری و همچنین سرشاخه های کارون را به راحتی برای اصفهان فراهم می‌کند. درحقیقت جاعلان نقشه به دنبال این هستند که به ذینفع بالا دست خوزستان تبدیل شده و با بودجه های استانی که در اختیار استانداری است کمبود منابع آب که ناشی از برنامه ریزی غلط توسعه است را از این منطقه بدون درد سر تامین کنند. ظرفیت کم منابع آب کشور و عدم توجه به استانهای لرستان و چهارمحال و بختیاری و همچنین شمال استان خوزستان در مقوله توسعه صنعتی و کشاورزی امکان انتقال آب را از حوضه های ذی نفع این استانها میسر نمی سازد. این استانها برای کاهش بیکاری و تراخم نیاز به توسعه کشاورزی و صنعت داشته و منابع آب موجود نیز کفاف برنامه های آینده ی این استانها را نمی دهد! جعل نقشه و انتقال آب در حقیقت نزاع آب را که اکنون بین دو سه استان است، تقریبا به نصف استانهای کشور گسترش داده و امنیت کشور را شدیدا به خطر می اندازد!

به نظر میرسد استان اصفهان برای رهایی از این وضعیت بایستی به سه استان تقسیم شده و برای هر کدام از سه منطقه برنامه ریزی مربوط به اقلیم آن منطقه صورت گیرد! همچنین بسیار مهم است که توسعه فازهای بعدی صنایع آب بر استان اصفهان به استانهای چهار محال و بختیاری و لرستان منتقل شده تا هم مشکل تراخم و بیکاری این استان حل شده و هم مشکل کمبود منابع آب استان اصفهان!

بسیار مهم است برای تعادل بخشی برنامه ریزی منابع آب و جلوگیری از نزاع های مشابه تکلیف حوضه آبریز کرخه و سد گاوشمار و شبکه آبیاری و زهکشی پایین دست این سد با حجم یک میلیارد متر مکعب روشن شود./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false