×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
دهستان رباط نمکی یا شعب ابی طالب: به قلم کیوان رباطی مدیر پایگاه خبری تحلیلی پژواک لرستان

از نظر تقسیمات کشوری رباط نمکی مرکز دهستان رباط است که جز بخش مرکزی خرم آباد و در ۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

این دهستان در زمان نخست وزیری میرحسین موسوی با حدود هشتاد روستای اقماری از روستای پاپی خالدار جنب شهرک پارسیلون خرم آباد گرفته تا روستا های کاکارضا و بسطام شهرستان الشتر، دومین دهستان بزرگ استان لرستان پس از دهستان گراب بخش طرهان شهرستان کوهدشت بوده است.

از نظر اجتماعی و فرهنگی مردمی باسواد، اداری و سیاسی، اهل قلم، اهل معاشرت و ارتباطات با مردم استان و استان های همجوار بویژه استان کرمانشاه، و از نظر اقتصادی با داشتن معادن نمک طعام، سنگ گچ، سنگ آهک، خاک رس و حتی چشمه های نفت و گوگرد و ایجاد کارخانه های گچ و کوره های آهک پزی، آجر پزی و تجارت محصولات خود به شهر ها و روستاهای استان و استان های همجوار، بدون اغراق می توان گفت بنیانگذار و پیشرو صنعت، معدن و تجارت در استان لرستان بوده است. از نظر کشاورزی نیز با تولید محصولات کشاورزی از جمله انواع حبوبات، صیفی جات و باغات به نوبه خود سهمی در چرخاندن اقتصاد استان داشته است.

از نظر امکانات آموزشی، بهداشتی، ورزشی، رفاهی، عمرانی و امنیتی، این دهستان دارای کودکستان و مراکز آموزشی دولتی از مقاطع ابتدایی تا دبیرستان از دهه ۴۰ تا کنون، دارای مرکز بهداشتی درمانی «درمانگاه» و خانه بهداشت از دهه ۶۰ تا کنون، دارای سالن ورزشی سر پوشیده چند منظوره از دهه ۸۰ و زمین فوتبال خاکی از دهه چهل تا کنون« راه یابی تیم فوتبال رباط نمکی در جام گندم طلایی زمان نخست وزیری هویدا به مرحله فینال در دهه پنجاه و نایب قهرمانی استان در جام دهیاری ها و شوراها در دهه هشتاد گواه این ادعاست» همچنین دارای شرکت تعاونی، غسالخانه و شبکه آب آشامیدنی لوله کشی، مسجد در دهه پنجاه و مخابرات و پاسگاه انتظامی از دهه هفتاد بوده است.

با این توضیحات کوتاه می توان دریافت که این دهستان با توجه به امکانات فوق الذکر در زمان خود یکی از توسعه یافته ترین دهستان های استان و کشور بوده است.

اما متاسفانه در یک دهه پیش، این دهستان علاوه بر اینکه پیشرفت نکرده پسرفت هم داشته است! قطعی مکرر برق و متعاقب آن قطعی مکرر آب، ناقص بودن طرح های هادی و آسفالت معابر، از همه مهمتر عدم آنتن دهی موبایل و کاهش شدید و غیر قابل تحمل اینترنت در زمانی که در عصر ارتباطات، فناوری و انفجار اطلاعات قرار داریم، این دهستان پیشرفته که در ۵ کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است را به جهنم تبدیل نموده و با توجه به قرار گرفتن پارک جنگلی مخملکوه در این دهستان، که یکی از ظرفیت های بزرگ گردشگری استان است، از نعمت اینترنت محروم و ارتباطش با دنیای خارج قطع می باشد! تا جایی که به تعبیری می توان گفت مردم این منطقه گردشگری در شعب ابی طالب و بدون امکانات و شبکه اینترنت محصور و محبوس می باشند.

بنابراین با توجه به پیشینه درخشان این دهستان و هدف گردشگری بودن آن، انتظار دارد استاندار، فرماندار، بخشدار‌، شرکت،آب، برق، بنیاد مسکن، مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری، بویژه شرکت مخابرات استان مشکلات مذکور خصوصا مشکل اینترنت که یکی از زیرساختها و مولفه های مهم جذب توریست است را بزودی مرتفع نمایند/ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false