×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
دیدار دکتر ویسکرمی با مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان


صبح روز نیمه شعبان دکتر ویسکرمی منتخب مردم شریف خرم‌آباد و چگنی در دیداری دو ساعته با جناب دکتر نخعی مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان لرستان به ذکر نکاتی پرداختند که مهمترین آن‌ها به شرح زیر است:

آموزش و پرورش به دلیل اهمیت تعلیم و تربیت یک نقطه کلیدی است.

معتقدم یکی از آفت‌های استان ما این است که نمایندگان درگیر دخالت در مسائل جزئی مدیران شوند.
نهادی مانند آموزش پرورش به دلیل وسعت آن و اینکه قشر بیشتری از جامعه را در بر می‌گیرد درگیر این مسئله است و چیزی که در این بین قربانی می‌شود، تعلیم و تربیت است.

کمترین چیزی که طی سال‌های اخیر در استان ما به آن اهمیت داده شده، همان رسالت اصلی آموزش و پرورش است و بیشتر حاشیه‌ها بر متن غلبه داشته و شاهد آن هم درگیری شدید آموزش و پرورش ما در مسائل سیاسیِ معمولی و پیش پا افتاده است؛ البته سیاسی بودن فرهنگیان جزو ضروریات نظام است و کسی که سیاست را نفهمد نمی‌تواند معلم خوبی باشد
اما در آموزش و پرورش لرستان سیاست به معنای خط و خطوط و جناح و تسویه حساب‌های شخصی تعیین کننده بوده است.

معمولا عمر مدیریتی در استان ما بسیار کم بوده و تخصص و تعهد نه در سر کار آمدن مدیران ملاک اصلی بوده و نه در رفتن آن‌ها که این به یک معضل در استان بویژه در بخش تعلیم و تربیت تبدیل شده است.

طی این چند سال دخالت آشکار و غیرقانونی آموزش و پرورش استان در انتخابات‌های مختلف را مشاهده کردیم و حتی در انتخابات ریاست جمهوری تعطیلی مدارس بدلیل استقبال از رییس جمهور را داشته‌ایم که این کار غیرقانونی است و این مسائل باعث آسیب جدی به تعلیم و تربیت در استان ما شده است.
انتظار داریم در دوره مدیریت حضرتعالی روند گذشته ادامه پیدا نکند.

اعتقادی به دخالت در امور اجرایی و مدیریتی آموزش و پرورش ندارم و معتقدم باید استقلال مدیریتی حفظ شود و از مدیری که دیگری معاون وی را انتخاب کرده‌ نباید انتظار پاسخگویی داشت.
گزارشاتی داشتیم که حدود دو سوم از استخدام‌‌های اخیر آموزش و پرورش لرستان غیرقانونی و سفارشی بوده؛ جایی که عرصه تعلیم و تربیت است چرا باید استخدام‌ها بر اساس تخصص نباشد؟ در استان ما که بسیاری از خانواده‌ها توان هزینه‌های کلاس تقویتی و کلاس کنکور ندارند، اگر معلم هم تخصص کافی نداشته باشد مشکلات فراوانی برای دانش‌آموزان به وجود می‌آید.

علاوه‌بر مورد اخیر در آینده نیز استخدام‌های غیرقانونی را پیگیری میکنم و اگر ثابت شود به مردم اعلام می‌کنم چراکه عدم شفافیت نیز خود یکی از مشکلات استان است.

آموزش و پرورش باید عرصه علم و تخصص و تعهد باشد نه عرصه تاخت و تاز افراد سیاسی کار، اما در استان ما بیشتر سیاسی بوده و شاخصه‌های علمی کمتر مدنظر بوده که انتظار داریم شما این رویه را اصلاح کنید
بسیاری از مدارس روستایی در استان ما حتی ظاهری شبیه به مدرسه هم نداشته ‌و از لحاظ وسایل گرمایشی نیز بسیار در مضیقه هستند؛ به عنوان مثال خود بنده در یکی از روستاها دیدم که در سرمای زمستان شیشه‌های کلاس شکسته و نفت هم برای بخاری نداشتند که البته این یک نمونه است. آیا با این شرایط می‌خواهیم نخبه‌پروری کنیم؟

ظلم دیگر در آموزش و پرورش ما مدارس غیرانتفاعی است که معلمان عزیز با حقوق ناچیز و بدون بیمه به‌کارگیری می‌شوند و موارد زیادی به بنده مراجعه شده که بیش از بیست سال است با حقوق ناچیزی فعالیت می‌کنند اما به جای آنها، نورچشمی های سیاسیون استخدام می شوند تا در انتخابات مجلس پیاده نظام آنها شوند غافل از این که استخدام غیرقانونی مصداق حرامخوار کردن افراد و خلاف عدالت است.

ان شاالله در آینده هم به صورت مصداقی وارد بررسی مشکلات شویم و برای حل مشکلات قشر زحمتکش معلم در کنار شما هستیم.

برخی می‌گویند چرا بنده گفته‌ام در عزل و نصب‌ها دخالت نمی‌کنم، لازم است بگویم اگر مدیری در انجام مسئولیت خود کوتاهی کند برای عزل وی از جانب خود مدیر حتما تلاش می‌کنم و منظور از عدم دخالت، عزل بدون دلیل و نصب‌های سفارشی و بر اساس رابطه است.

حالا که تخلف در استخدام‌ها ثابت شده بایستی با افراد متخلف برخورد و نفرات دارای شرایط همان آزمون جایگزین شوند.
با وجود یک حراست و بازرسی سالم چنین مشکلاتی بروز نخواهد کرد و اینها محصول سیاسی کاری و طایفه بازی است؛ نباید به گونه‌ای برخورد شود که افراد متخلف از مجرم به طلبکار تبدیل شوند و کسانی گمان کنند که می‌توانند با امنیتی کردن مسأله در استخدام غیرقانونی سیاسی و طایفه ای موفق شوند، کما این که این مسأله به یک روال در استان تبدیل شده است.

ایستادگی در مسیر عدالت بسیار مهم است و من هرگز نمی‌پذیرم که به مردمی که به بنده اعتماد کرده و حتی هزینه‌های انتخاباتی‌ام را پرداخت کرده‌اند خیانت کرده و پای آرمان‌ها نمانم.

چرا بسیاری از معلمان با سابقه باید سال‌ها به صورت قراردادی و با حقوق بسیار پایین خدمت کنند و کسی که یک روز هم تدریس نکرده با رابطه و سفارش استخدام شود؟

ناظم و و مدیر و آبدارچی عوض کردن در شان یک نماینده نیست!

انتظار داریم از انتصاب مدیران تند و مارک‌دار سیاسی و جناحی (چه چپ و چه راست) پرهیز کرده و از افراد فاضل و شایسته و غیر رادیکالی که در آموزش و پرورش کم هم نیستند استفاده کنید.

آموزش‌های ضمن خدمت نیز تشریفاتی است و بر مهارت معلمان عزیز کمک چندانی نمی کند.

آقای دکتر نخعی نیز در این دیدار به نکاتی اشاره کرد که بخشی از آن‌ها به شرح زیر است:

در بررسی‌های انجام شده خود به حدود ۳۰۰ مورد از استخدام‌های غیرقانونی در آموزش و پرورش لرستان برخورد کردیم؛ افرادی که تخلفشان در استخدام محرز شده و مستنداتشان جعلی است!

از این پس فیلتر و کنترل در همه استخدام‌های آموزش و پرورش لرستان رعایت خواهد شد.

با رئیس سازمان نوسازی مدارس صحبت‌هایی انجام دادیم که بر اساس سیستم‌های حرارتی غیراستاندارد در مدارس استان جمع‌آوری خواهد شد و مبلغ قابل توجهی به این امر اختصاص داده‌اند.

یکی از اشکالات آموزش و پرورش لرستان این است که ضعیف‌ترین استان در درآمد اختصاصی است که باید روی این مسئله کار زیادی انجام شود.

مدیران مدارس را باید آموزش داده و به مهارت‌های روز تجهیز کنیم؛ تولیدی کردن مدارس بسیار مهم است و مدرسه باید محل کسب درآمد و آموزش کارآفرینی باشد./ کانال اطلاع رسانی دکتر ویسکرمی

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false