×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
«رئیس ساعتی» از سری بیماری‌های مدیریت: گردآوری کیوان رباطی روزنامه نگار و مدرس دانشگاه


با آنکه برنامه‌ریزی و تدوین «جداول زمانی» از عناصر اصیل و اساسی مدیریت است، بروز مشکلات اداری و از میان رفتن آنها غالباً تابع قوانین زمانی و ساعت، روز، ماه و سال نیست. مسائل مدیریت وقت ندارد که هر لحظه‌ای از وقت خود را منحصراً به حل و فصل آنها اختصاص بدهیم.

مشکلات انسان به دست خود انسان حل و فصل می‌گردد و آدمی نیز صاحب مغزی است که به دو قسمت خودآگاه و ناخودآگاه تقسیم شده است. نیروی خودآگاهی را می‌توان تابع زمان و مکان کرد، مثلاً هر روز ساعت ۸ به اداره رفت و ساعت ۸:۳۰ تا ۹ گزارش واحد‌های تابعه را مطالعه کرد و ساعت ۹ در فلان جلسه شرکت کرد و باقیمانده اوقات اداری را به همین ترتیب گذراند و در پایان وقت هم از اداره خارج شد. اما محدود کردن فعالیت فکری و نیروی ذهنی به قسمت خودآگاه، در حقیقت مترادف است با عاتل و باطل گذاشتن نیروی عظیم ناخودآگاه مغز بشری است. این نیرو به سبب «ناخودآگاه بودن» وقت بردار نیست و هر موقع که خود اراده کند (نه وقتی که ما می‌خواهیم) به فعالیت می‌پردازد.

بارها برای همه ما اتفاق افتاده است که علی رغم سعی بسیار نتوانسته ایم راه حل یک مشکل خاص را در اوقات اداری پیدا کنیم، ولی راه حل مورد نیاز به طور خود به خود، مثلاً هنگامی که با اتوبوس به طرف اداره می‌رفته‌ایم، یا هنگامی که دوش می‌گرفته‌ایم، به فکر ما رسیده است، این امر نتیجه همان فعالیت ناخودآگاه ذهنی است که از وقت خاص و برنامه خاص و «جدول زمانی» خاص پیروی نمی‌کند.

طرز تشخیص رئیس ساعتی:

در صورتی که در تنظیم برنامه زندگی روزانه خود برنامه کلاسیک «۸ ساعت کار ۸ ساعت تفریح و ۸ ساعت خواب» را خیلی جدی گرفته‌اید و مثلاً در خارج از وقت اداری حاضر نیستید که حتی چند دقیقه هم به امور و مسائل اداری بپردازید (ولو اینکه چند کلمه یادداشت کنید) جنابعالی برخلاف تصور خود گرفتاری‌های اداری خود را کم نکرده، بلکه زیاد کرده‌اید و لازم است که روش خود را تغییر دهید.

طرز معالجه رئیس ساعتی:

به نیروی ناخودآگاه ذهن خود امکان فعالیت بدهید و به خاطر داشته باشید که هنگام خواب و در عوالم رویا قسمت ناخودآگاه مغز بیش از هر موقع دیگر در تکاپو است. اگر بتوانید قبل از خواب مسائل روزانه را در ذهن خود تفکیک، طبقه‌بندی و تنظیم کنید، می توانید اطمینان داشته باشید که هم خواب راحت‌تری خواهید داشت، هم فردا صبح (به احتمال قریب به یقین) راه حل مسئله را خواهید یافت و هم اینکه از « زخمهای مدیریت» یکی کم کرده‌اید. اما مواظب باشید که به آشفتگی ذهن دچار نشوید و خواب خود را پر از کابوس نکنید/ چالز آستن/ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false