×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
رئیس« همه کاره» از سری بیماری های مدیریت: گردآوری کیوان رباطی روزنامه نگار و مدرس دانشگاه

حتماً در طول خدمت اداری خود مدیرانی که در نمودارهای تشکیلاتی تنها همان چهارخانه پست سازمانی خودشان را می بینند، برخورد کرده اید این مدیران مسئولیت ها و وظایفی را که به عهده مسئولان چهارخانه های پایین تر محول شده است دست کم می گیرند، چون موجودیت چهارخانه های پایینی را فقط از آن لحاظ قابل توجه می دانند که به چهارخانه فوقانی و مسند ریاست خودشان منتهی می گردد. این قبیل مدیران، در آخرین تحلیل، خود را همه کاره و مقامات زیر دست را هیچ کاره می دانند. اینها مدیرانی هستند که وقتی همکارانشان در حاشیه نامه های وارده نوشته باشند « به عرض برسد» غرق در لذت می شوند.

در خبر است که حضرت موسی مدت ها تلاش می کرد که یگانه مرجع آمره و تصمیم گیرنده قوم بنی اسرائیل باشد. تا اینکه «یترون» پدر زن حضرت موسی به یاری داماد خود شتافت. یترون به موسی گفت که بهتر است به دادن تعالیم عالیه و تعیین خط مشی اساسی اکتفا کند و داوری و اخذ تصمیم در امور روزمره را به پیروان آزموده و با فضیلت خود واگذارد. موقعیتی که رهبر قوم بنی اسرائیل در نتیجه اعمال نظریه پدر زن خود به دست آورد، موجب گردید که نام یترون به عنوان نخستین « کارشناس تشکیلات و روشها» در تاریخ به ثبت برسد.

طرز تشخیص رئیس همه کاره:

برای اینکه معلوم شود که شما هم دچار دردسر های اولیه حضرت موسی نشده‌اید شش تا از آخرین گزارش‌هایی را که کارمندانتان تهیه کرده اند، بررسی کنید. اگر دست کم دو گزارش از این شش گزارش محتوای عقاید تازه و سودمند نباشد، مسلم بدانید که شما نقش « رئیس همه کاره» را بازی می کنید و احتیاج به مداوا دارد.

طرز معالجه رئیس همه کاره:

همکاران تان را جمع کنید و برایشان توضیح دهید که تا چه حد به عقاید و افکار تازه علاقه مند هستید. آنان را ترغیب کنید که عقایدشان را روی کاغذ بیاورند و برایتان بفرستند. به آنها اطمینان دهید که حتی «نامربوط ترین» پیشنهاد ها هم مطالعه خواهد شد. اگر پیشنهادی پذیرفته نشود پیشنهاد دهنده مورد انتقاد و شماتت قرار نخواهد گرفت./چارلز آستن/ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false