×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
ساختمان سازان ورشکسته چینی به ایران می آیند؟


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/این روزها که کلنگ ساخت چهار میلیون مسکن حمایتی به زمین خورده است زمزمه های حضور چینی ها در این پروژه به گوش می رسد. اتفاقی که احتمالا مورد استقبال غول های ورشکسته ساختمان سازی در چین قرار می گیرد.

دولت سیزدهم در حالی کلنگ ساخت چهار میلیون مسکن حمایتی را زمین زده است که بارها موضوع حضور پیمانکاران چینی در مسکن حمایتی شنیده شده است. 
نخستین بار این موضوع را یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس فاش کرد اما بلافاصله بعد با واکنش انبوه سازان ایرانی، این موضوع تکذیب شد. تکذیب ماجرا اما دوام چندانی نداشت و حالا بارها چهره‌های مختلف بخش مسکن از حضور چینی‌ها در پروژه مسکن حمایتی می‌گویند. این موضوع به جایی رسیده که وزارت راه و شهرسازی آن را طرحی برای تهاتر نفتی توصیف کرده و هرچند که مدعی است چینی‌ها تنها برای انتقال فناوری می‌آیند اما جالب است که بدانید چین با انبوهی از ساختمان سازان ورشکسته مواجه است که به دنبال فعالیت در بازارهای خارجی مانند ایران و سوریه هستند.
هرچند که ایرج رهبر، نایب رییس کانون انبوه سازان تهران پیش از این به اقتصاد آنلاین گفته بود که ساختمان سازان چینی دندان گردی دارند! و قیمت ساخت هر مترمربع مسکن را در کشورهای خارجی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ دلار در نظر می‌گیرند که با دلار ۲۶ هزار تومانی بیشتر از متری ۹میلیون تومان تمام می‌شود.
 
غول املاک در چین در آستانه ورشکستگی است
اگر یک یا دو ساعت خارج از شانگهای یا پکن رانندگی کنید، با موضوعی عجیب رو برو خواهید شد. شما ممکن است در نگاه اول با ساختمان‌های بلند و مدرن مواجه شوید اما باید بدانید که چین حداقل ۶۵ میلیون خانه خالی دارد که این میزان برای اسکان جمعیت فرانسه کافی است!  
 این یک نگاه اجمالی به مشکل عظیم بازار مسکن در کشور چین است. از شناخته شده‌ترین شهرهای چین که با بیشترین خانه‌های خالی مواجه هستند و به شهر ارواح شهرت دارند می‌توان به شهر Ordos اشاره کرد. 
این شهر در اوایل دهه ۲۰۰۰ در نظر گرفته شده بود تا در نهایت یک میلیون نفر را در خود جای دهد، این تعداد بعداً به ۳۰۰ هزار نفر کاهش یافت. اما تا سال ۲۰۱۶، تنها ۱۰۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کردند.
اولین چیزی که باید در مورد شهرهای ارواح در چین درک کرد این است که آنها شهرهایی در وضعیت نامناسب نیستند. بلکه پر از ساختمان‌های جدید هستند که به عنوان سرمایه گذاری خریداری شده‌اند و این یعنی عدم تطابق عرضه و تقاضا که بازار مسکن را با تعداد زیادی خانه خالی مواجه کرده است.

سالانه ۱۵ میلیون خانه در چین ساخته می‌شود
چین هر سال شروع به ساخت ۱۵ میلیون واحد مسکونی جدید می‌کند که این رقم پنج برابر مجموع ایالات متحده و اروپا است.علاوه بر ترویج توسعه و افزایش عرضه توسط دولت، موضوع نرخ شهرنشینی چین نیز وجود دارد. داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که ۶۱ درصد از جمعیت چین تا سال گذشته در شهرها زندگی می‌کردند، در حالی که تنها دو دهه قبل از آن ۳۵.۸ درصد بود.
حالا اما با افزایش عجیب عرضه مسکن نسبت به تقاضا شرکت اورگراند یکی از غول‌های املاک در کشور چین زیر انبوهی از بدهی قرار گرفته است. به زبان ساده باید گفت وضعیت در اورگراند وخیم است و تأثیر بالقوه مشکلات آن بسیار فراتر از خود شرکت است و عواقب مخربی برای صاحبان خانه در چین، مشاغل و اقتصاد جهانی دارد.
اثر مشکلات شرکت اورگراند بر بازار املاک چین فوری خواهد بود. سطح بدهی سایر شرکت‌های بزرگ توسعه در حال حاضر بسیار بالا است. اگر اورگراند سقوط کند، یک اثر دومینویی در سایر بخش‌های اقتصاد این کشور ایجاد می‌کند و منجر به نابودی کسب‌وکارهای بیشتری می‌شود.

بازار املاک چین در حال سقوط است
گروه رتبه بندی اعتباری چین چنسین CCXIS چشم انداز بخش املاک چین را به منفی کاهش داده است. این تغییر، جذب سرمایه را برای این شرکت‌ها دشوارتر  و وضعیت بدهی را تشدید می‌کند و وام گرفتن برای آنها بسیار گران تمام می‌شود.
فراتر از بازار املاک، فروپاشی این شرکت پیامدهای عمده دیگری نیز در سایر بخش‌هایی که با آن درگیر است می‌گذارد. از جمله لوازم الکترونیکی مصرفی، مصالح ساختمانی، مبلمان و خودروهای الکتریکی بخش‌هایی هستند که تحت تاثیر ورشکستگی غول‌های ساختمان سازی چین قرار می‌گیرند.
دولت چین گفته است که می‌خواهد به مردم عادی مسکن ارزان قیمت ارائه کند و اخیرا به این موضوع که خانه برای زندگی است نه سرمایه‌گذاری، تاکید کرده است اما به طور کلی شرکت‌های خصوصی از سقوط شرکت اورگراند که یکی از غول‌های اقتصادی است آسیب خواهند دید. در همین حال، شرکت‌های دولتی در بخش‌های مهم استراتژیک از نظر اعتماد و منابع مزیت بیشتری کسب خواهند کرد.
در آینده نزدیک دولت چین ممکن است با نگرانی‌های بیشتری رو برو شود. اگر شرکت اورگراند ورشکست شود دولت باید پاسخگوی ده‌ها میلیون صاحب خانه باشد و فضای نا آرام را کنترل کند.
با این شرایط به نظر می‌رسد که حضور غول‌های ساختمان سازی چین در ایران و پروژه مسکن حمایتی برای چینی‌ها بسیار جذاب باشد.اقتصادآنلاین

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false