×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
فروش اراضی ملی و تبدیل به قبرستان/حبس ۳ تا ۱۰ سال برای انجام معامله معارض

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان، تاکید کرد: مشاوران املاک نباید نقش دلال را در معاملات داشته باشند.

به گزارش پژواک لرستان، بیژن دارایی پیش از ظهر یکشنبه در نشست تخصصی توجیهی مشاوران حقوقی نهادهای عمومی، مشاوران املاک و رسانه‌های با رویکرد پیشگیری از جرایم مرتبط در سخنانی با تاکید بر اینکه مشاوران املاک نباید نقش دلال را در معاملات داشته باشند، اظهار داشت: کار مشاوران املاک یک کار کاملاً تخصصی است، اگر خارج از این چارچوب واسطه گری کند و خدایی ناکرده با قیمت گذاری کاذب در برخی مناطق بازار مسکن و اراضی را بر هم بزند به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

واسطه‌گری برخی مشاورین املاک در معاملات

وی با تاکید بر اینکه متأسفانه امروز عده معدودی از مشاورین املاک ما از حوزه تخصصی خود فاصله گرفته اند، عنوان کرد: برخی مشاورین املاک به جای اینکه کار فنی و تخصصی خود را انجام دهند، ملک شناس و اراضی شناس باشند خودشان به واسطه گر و تأمین کننده قیمت در برخی مناطق تبدیل شده اند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان با بیان اینکه در زمان انجام معامله باید از ملک مورد معامله بازدید شود، تصریح کرد: معدود پیش می آید که مشاور املاک در زمان تنظیم یک قرار داد از ملک بازدید کند، تنها به همین قدر اکتفا می شود که کسی ملکی را معرفی کند بدون اینکه ملک را ببیند و بداند در کدام حوزه جغرافیایی قرار دارد و تنها به گفته های طرفین اکتفا می کند، این امر موجب می شود وقتی که اختلافی بین طرفین معامله ایجاد می شود مشاور کمترین اطلاعات را راجع به ملک ندارد.

دارایی در ادامه با تاکید بر اینکه اینگونه نیست که با تنظیم یک قرار داد مشاور املاک از مسئولیت مبرا شده است، افزود: مشاور املاک از صفر تا ۱۰۰ یک پرونده قضائی دخیل است، اتفاقاً از دید قضائی مشاور املاک مباشر انجام معامله است و اگر کسی ملک غیر و اراضی دولتی را به مشاور معرفی کند، مشاور املاک معامله را انجام دهد از لحاظ قانونی مشاور مباشر است و مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد.

ضرورت استفاده از شهود مورد اعتماد همراه با امضا و اثر انگشت

وی با اشاره به اینکه داوری مسئله بسیار مهمی است، افزود: در فرم هایی که در اختیار مشاورین املاک قرار دارد داوری پیش بینی نشده است، اما پیشنهاد ما برای جلوگیری از ورود پرونده ها به محاکم قضائی و گرفتار شدن به بحث قضائی در معاملات، داور پیش بینی شود، هیچ اشکالی ندارد علاوه بر بندهای در فرم ها، بندهای دیگری در چارچوب قانون به آنها اضافه شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان با تاکید بر اینکه در جاهایی مانند پیش فروش ساختمان تعیین داور تکلیف است، افزود: در این راستا در مفاد قرار داد اگر احساس می شود اختلافی حادث می شود دو داور در خصوص اختلافات احتمالی آینده تعیین شوند.

دارایی با بیان اینکه رأی داور برای محاکم حقوقی قابل اعتنا است، بیان داشت: الان مسئله داور خیلی مغفول مانده و این در حالیست که خیلی از اختلافات جزئی می‌تواند توسط داور حل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور شهود در انجام معامله، تصریح کرد: در حال حاضر معامله انجام می شود و برای اینکه گرفتار ساز و کار قضائی نشوند امضای یک یا دو نفر را به عنوان شاهد می‌گیرند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان، تاکید کرد: این در حالیست که شاهد وقتی احضار می شود، می‌گوید که در زمان تنظیم معامله آنجا نبوده ام، اگر اختلافی ایجاد شود این شهادت دیگر برای ما قابل اعتنا نیست و اینگونه شهود به دادگاه معرفی می‌شوند.

دارایی با اشاره به امروز کمترین معامله بارهای مالی بسیار سنگینی را به دنبال دارد، گفت: یک قلم این طرف و آن طرف شود خانواده‌ای بدبخت می شود، در این راستا باید از شهود عادل و مورد اعتماد با اخذ امضا و اثر انگشت استفاده شود.

حبس ۳ تا ۱۰ سال برای انجام معامله معارض

وی با بیان اینکه شروط ضمن عقد در فرم ها باید به طور کامل خوانده شود و مورد توجه قرار گیرند، افزود: خیلی از افرادی که گرفتار پرونده های قضایی می‌شوند وقتی مراجعه می کنند می گویند ما اصلاً چنین شرطی را امضا نکرده ایم، این امر درست بوده چرا که مشاور املاک کمترین وقت را نمی گذارد که این شروط ضمن عقد را با حوصله قرائت کند که افراد بدانند چه چیزی را امضا می کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان همچنین با تاکید بر اینکه تمام معاملات باید دارای کد رهگیری باشند، ادامه داد: این تکلیفی بوده که قانون پیش بینی کرده و حسن این امر ابتدا به خود مشاورین املاک برمی گردد چرا که باعث می شود معاملات مغارض اتفاق نیفتد و معاملات صوری صورت نگیرد.

دارایی در ادامه با تاکید بر لزوم رویت تمامی اسناد، تصریح کرد: بسیاری از معاملاتی که مشاورین املاک انجام می دهند با اسناد عادی و قولنامه است، به هیچ عنوان، هیچ معامله ای با کپی قولنامه های قبلی برای دادگاه ارزش و اعتبار حقوقی ندارد و به طور حتم باید سلسله مراتب اصل قولنامه ها رویت شود.

وی، گفت: اگر یک ملک ۱۰ بار معامله شود، مشاور املاک زمانی می‌تواند نسبت به تنظیم قرار داد اقدام کند که سلسله مراتب تمامی قولنامه ها را به دست بیاورد، اصالت آنها را احراز کند و در قولنامه ها به سلسله مراتب قولنامه های قبلی اشاره کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان، تاکید کرد: خیلی از معاملاتی که در حال حاضر انجام می شود با کپی قولنامه ها انجام می شود، این امر به معامله معارض تبدیل می شود و بر اساس قانون سه تا ۱۰ سال حبس برای آن پیش بینی شده است.

احراز اعتبار وکالت نامه با مشاور املاک است

دارایی با اشاره به اینکه به وکالت نامه ها خیلی باید دقت شود، ادامه داد: برخی از معاملات ما با وکالت نامه ها انجام می شود، باید به اصالت وکالت نامه ها دقت شود، وکالت نامه ها باید دارای مهر برجسته باشد در غیر اینصورت فاقد اعتبار حقوقی و قانونی است.

وی، یادآور شد: تا زمانی وکالت وکیل پابرجاست که موکل او را عزل نکرده باشد، موکل فوت نکرده باشد و مهجور نشده باشد، احراز اعتبار وکالت نامه با مشاور املاک است، اگر تردید وجود دارد استعلامات لازم از دفتر خانه ای که وکالت نامه را صادر کرده صورت گیرد یا موکل دعوت شود.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false