×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
لایروبی رودخانه‌های داخل شهر خرم‌آباد به عهده وزارت نیرو است



به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ مشاور شهردار خرم‌آباد گفت: لایروبی، احداث دیواره حفاظتی، تنظیف و آزادسازی حریم رودخانه‌های داخل محدوده شهرها از وظایف وزارت نیرو است.

مرتضی فراشی، مشاور شهردار خرم‌آباد روز سه شنبه اظهار داشت: با توجه به اینکه قانون شهرداری ها در سال ۱۳۳۴ مصوب گردیده و در آن زمان تقریباً کلیه امورات شهرها از نظر آب، برق زیر نظر این دستگاه خدمات رسان بوده بطوریکه بر اساس تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها مالکیت بستر رودخانه ها در داخل محدوده شهرها متعلق به شهرداری‌ها است به همین جهت لایروبی و احداث دیواره رودخانه ها نیز توسط شهرداری ها انجام شده که پس از تصویب قانون تأسیس وزارت نیرو مصوب ۱۳۵۳ و قانون ملی شدن آب مصوب ۱۳۴۷ و قانون توزیع عادلانه آب مصوب سالهای ۶۱ در واقع تبصره مذکور نسخ گردیده است.
وی افزود: اما وظیفه نگهداری رودخانه ها همچنان و بصورت سنتی بر عهده شهرداری ها است و از محل اعتبارات جاری برای نگهداری رودخانه ها هزینه شده، تا اینکه سیل های خروشان و ویرانگر سالهای ۹۷ و ۹۸ شهر خرم‌آباد موجب طغیان رودخانه و ورود به داخل شهر خرم آباد موجب بروز خسارات فراوانی شد. 
فراشی اظهار داشت: در این راستا بررسی و پیگیری‌های لازم و جامع جهت تعیین تکلیف مسوول نگهداری رودخانه صورت گرفت و پس از جمع آوری اسناد و مدارک از جمله نظریه مشورتی ۷۶۹۷/۷ مورخ ۹/۱۰/۸۲ اداره کل حقوقی قوه قضائیه – قانون بودجه، آیین نامه حریم و بستر رودخانه و متعاقب معاونت حقوقی رییس جمهوری استعلام و رییس رفع اختلافات حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور طی نامه شماره ۳۹۰۸۱/۹۸/۳۹۰۷۴ مورخ ۲۰/۱۲/۹۸ عملیات اجرایی لایروبی و احداث دیواره حفاظتی را از وظایف وزارت نیرو دانسته است.
مشاور شهردار خرم آباد گفت: در نهایت موضوع در هیأت حل اختلاف دستگاههای اجرایی استان لرستان مطرح و طی رأی شماره ۱۸۸۲۷ مورخ ۱۴/۴/۹۹ وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای بعنوان مسوول لایروبی، احداث دیواره حفاظتی و آزادسازی حریم رودخانه ها در داخل محدوده شهرها تعیین شد.   
وی افزود: پس از اعتراض وزارت نیرو موضوع ۲ بار دیگر در معاونت حقوقی رییس جمهوری بررسی و در نهایت طی نظریه های شماره ۱۸۶۸۳/۹۹/۳۹۰۷۴ مورخ ۲۱/۸/۹۹ و ۴۳۸۴۵/۹۹/۳۹۰۷۴ مورخ ۲۲/۱۲/۹۹ عملیات لایروبی – احداث دیواره حفاظتی و تنظیف رودخانه های داخل محدوده شهرها از وظایف وزارت نیرو اعلام گردید که با توجه به اینکه وزارت نیرو بابت استفاده از آب رودخانه ها حق آبه دریافت می نمایند و شن و ماسه آن را می فروشد لذا کلیه امورات رودخانه ها نیز از وظایف آنان است.       
وی افزود: در بند(و) تبصره ۸  قانون بودجه  ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کل کشور عملیات لایروبی رودخانه ها از وظایف وزارت نیرو اعلام شده و اعتبارات لایروبی نیز جهت این امر پیش بینی شده است و براساس قانون پیشگیری از بلایای طبیعی مصوب سال ۱۳۷۰و آیین نامه آن مسئولیت کمیته جلوگیری از خطرات سیل وطغیان رودخانه ها بعهده وزارت نیرو می باشد.     
فراشی گفت: در نهایت به استناد قوانین و نظرات مذکور و تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب وزارت نیرو بعنوان مسوول لایروبی– احداث دیواره حفاظتی، آزاد سازی حریم و تنظیف رودخانه های محدوده شهرها تعیین گردیده و شهرداری‌ها مسوولیتی در این خصوص ندارند.Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false