×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
لرستان بازهم بیکارترین شد


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ لرستان بازهم به صدر جدول بیکارترین استان‌های کشور برگشت تا ادعاهای چند ماه اخیر متولیان مبنی بر تثبیت اشتغال و کاهش بیکاری بازهم زیر سؤال برود.

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ١٣٩٩ از سوی مرکز آمار ایران روز گذشته اعلام و رسانه‌ای شد که مطابق آن لرستان به صدر جدول بیکاران برگشته است.
بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۶.۵ درصد از جمعیت فعال(شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل(١٣٩٨)، ١.١ درصد کاهش‌یافته است.
این در حالی است که لرستان با نرخ بیکاری ۱۵.۲ درصد به همراه چهارمحال و بختیاری در صدر جدول نرخ بیکاری قرارگرفته‌اند.

اعلام نرخ بیکاری لرستان در شرایطی است که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان پیش‌ازاین مدعی شده بود که در شرایط شیوع کرونا زمینه تثبیت اشتغال ۲۴ هزار و ۵۴۶ نفر در این استان فراهم‌شده است.
علی آشتاب گفته است: بر اساس مصوبه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، اعطای تسهیلات به این کسب کارها یکی از برنامه‌هایی بود که دولت در راستای حمایت و جبران بخشی از خسارت‌های ناشی از کرونا اقدام کرد، که در این استان با همت و تلاش همه دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در سال گذشته تعداد ۲۸ هزار و ۹۰۳ پرونده با مبلغ ۳۰۴ میلیارد و ۱۰۸ میلیون تومان به بانک‌های عامل استان ارسال شد.
استاندار لرستان نیز در آخرین اظهارات به انتقادات رسانه‌ها و فعالان اجتماعی استان به وضعیت تورم و بیکاری در استان واکنش نشان داده و گفته بود: تورم در کل کشور و همچنین استان لرستان بالا است، ماه‌ها است و این‌گونه نیست که اول یا دوم کشور باشیم، بعضی‌ها عادت کرده‌اند، همواره می‌گویند استان در بیکاری و تورم اول است، اگر خیلی دوست دارید بگویید، خب بگویید در همه‌چیز اول است، هر چه بدبختی هست بگویید، اول است.
استاندار لرستان افزود: به‌طور مثال، ما استان ششم ازنظر بیکاری هستیم، خیلی نرخ بیکاری ما بالا است و ۱۳.۱ درصد است، اما استان ششم هستیم و این در حالی است که می‌گویند استان اول در بیکاری هستیم.
وی، تصریح کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند این‌گونه حرف زدن، کمک به استان است، همه بلدیم این‌گونه حرف بزنیم، اما این‌گونه حرف زدن کمکی به استان نمی‌کند، استان را بدبخت و بیچاره نشان دادن و… درست نیست، وقتی می‌گوئیم تورم بالا است به این معناست که اگر سرمایه‌گذار بخواهد به استان بیاید هزینه‌اش بیشتر است.
خادمی، انگشت اتهام را به سمت منتقدان هم گرفته و گفته بود: بعضی‌ها هستند که با یک مدیر یا یک مجموعه نکته‌ای دارد و می‌خواهد که یک ضعف را خیلی بزرگ و تبلیغ کند و آن را برای همه و مسئولان کشور پیامک کند، این امر جز ضعف‌های فرهنگی ما است که به‌طور غیرمعقول به موضوعی بپردازیم.
به نظر می‌رسد به‌رغم ادعاهای متولیان در سطوح مختلف مردم، اصحاب رسانه، فعالان اجتماعی و کارشناسان همچنان اشتغال و بیکاری را در حال حاضر یکی از مسائل جدی استان می‌دانند. مطابق اظهارنظر کارشناسان بیکاری در هر جامعه‌ای آثاری دارد که در لرستان عمده این آثار در بخش‌های مختلف ملموس است.
به‌هر روی اگر مردم از میزان بیکاری در استان لرستان گلایه‌مند هستند به این دلیل است که هرکدام به‌نوبه خود و در ابعاد مختلف با این چالش برخورد داشته‌اند، پس نفی نرخ بالای بیکاری در استان لرستان به نظر دردی را در این حوزه درمان نمی‌کند.
از سوی دیگر روند ایجاد اشتغال در استان لرستان نیز روند قابل‌لمسی از سوی مردم و حتی کارشناسان امر نیست تا هر موقع آمار این حوزه رسانه‌ای شود رسانه‌ها و مردم به دیده تردید به آمار بنگرند.Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false