×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
ممنوعیت ورود سمندر لرستانی به سفره هفت‌ سین


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/  سمندر لرستانی گونه نادر جانوری معروف به “فسیل زنده” است که طی سال‌های گذشته در معرض خطر و انقراض قرار گرفته و اکنون حضور این گونه کمیاب در سفره هفت سین ممنوع اعلام شده و قاچاق به شمار می‌رود.

“سمندر لرستانی” گونه جانوری اندمیک و منحصر به فرد در استان لرستان است که سال های گذشته به سبب حضور ناخواسته بر سفره هفت سین در معرض قاچاق و انقراض قرار گرفته است، در خاورمیانه هشت گونه سمندر وجود دارد که پنج مورد آن در ایران یافت می‌شود و یکی از این پنج گونه، سمندر لرستانی است.
این گونه ۱۴ سانتیمتری بومی ایران و تنها در لرستان و مرز با استان خوزستان زیست می کند، به گفته کارشناسان، زیستگاه‎‌ این گونه منحصر به فرد در لرستان شناسایی شده و تکامل بسیار پیدا کرده خود را با شرایط اقلیمی منطقه سازگار کرده است.
سمندر واژه ای عربی است و به جانوری گفته می‌شود که شبیه سوسمار است و در آب و خشکی زیست می کند، چهار پا، پوست تیره رنگ همراه با لکه های زرد دارد و از حشرات تغذیه می کند، نام های ایرانی آن شامل «آذرتش، آذرشین و آذرنشین» است و در زبان فرانسه به نام «سالاماندر» شناخته می شود.
سمندر از مصادیق بارز تنوع زیستی در لرستان به شمار می رود و اغلب زیستگاه های این جانور در مناطق جنوبی این استان قرار دارد، سمندر لرستانی در محیطی از بقایای جنگل های بلوط دارای آب های خنک زیست می کند و بر پشت خود خال یا نوارهای زرد و نارنجی زیبا با زمینه قهوه ای دارد و زیر بدن این جانور نیز زرد یا نارنجی و قرمز است.
در سال های اخیر موضوع قاچاق سمندر لرستانی به یکی از چالش های مهم محیط زیست زاگرس تبدیل شده است، مساله ای که هر ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز شتاب بیشتری می‌گیرد.
نخستین عاملی که سبب شد سمندر لرستانی روند انقراض را آغاز کند، قاچاق بیش از اندازه این گونه به دست سوداگران حیات وحش بود، یکی دیگر از عوامل به خطر افتادن زیست سمندر لرستانی، تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پی در پی سال های گذشته است که متاسفانه تاثیرهای بسیار منفی بر روی جمعیت و زیستگاه این گونه بر جا گذاشت.
با توجه به قرار گرفتن آن در «فهرست قرمز» سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست به درخواست سازمان محیط زیست ایران ممنوعیت خرید و فروش بین المللی این گونه در دستور کار نشست «ساتیس» قرار دارد.

(ساتیس معاهده ای است که در سال ۱۹۷۳ به منظور جلوگیری از تجارت گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض به امضا کشورها رسید که ایران نیز عضو آن است) 
از جمله عواملی که سبب شد نام این جاندار در سیاهه انقراض قرار گیرد پوست زیبای این جاندار بود، به طوری که در طول سال های گذشته سمندر لرستانی در اوج خرید و داغ شدن بازارهای نوروزی به همراه «ماهی گلی»(گلد فیش) به شکل گسترده عرضه می شد.

قاچاق سمندر لرستانی پیگرد قانونی دارد
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اهمیت حفاظت از این گونه جانوری گفت: با هرگونه قاچاق سمندر لرستانی در ایام نوروز برخورد می‌شود.
وی افزود: سمندر از جمله دو زیستان کمیاب و ارزشمند است که در سال های اخیر با توجه به افزایش عوامل تهدید کننده طبیعی و انسانی همچون خشکسالی و خرید و فروش از سوی افراد فرصت طلب و سودجو در ایام قبل از نوروز در بازارهای داخل و خارج از کشور شرایط زیستی و جمعیتی آن به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.
سالاروند بیان کرد: این گونه از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست(IUCN ) در فهرست قرمز و کنوانسیون حمایت از گونه های نادر و کمیاب جهان(CITES) در ضمیمه یک که تجارت و خرید و فروش را ممنوع می کند، قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه این اداره کل در راستای جلوگیری از قاچاق این گونه جانوری تدابیری اتخاذ کرده است، بیان کرد: با توجه به کوهستانی بودن زیستگاه ها و برخی مشکلات اجرایی کار حفاظت، گاهی موارد نمونه هایی از این گونه در بازارهای فروش آبزیان تزیینی کشور و آکواریوم های نگهداری ماهیان ایام نوروزی دیده شده است.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false