×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
میزان عیدی و پاداش کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۳۹۹ چقدر می باشد؟: بهزاد مرادی

بهزاد مرادی دانش پژوه دوره دکتری حقوق عمومی، مدرس حقوق کار و مدیر حقوقی و همکاریهای علمی بین المللی موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به این سوال: « میزان عیدی و پاداش کارگران مشمول قانون کار و نحوه محاسبه آن در سال ۹۹» اینچنین پاسخ میدهد ؛ به موجب ماده واحد قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار مصوب ۷۰/۱۲/۶ مجلس شورای اسلامی، کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند ، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

حداقل عیدی و پاداش کارگران سال ۱۳۹۹ برابر است با ۳۸.۲۰۸.۵۴۰ریال و حداکثر عیدی و پاداش برابر است با ۵۷.۳۱۲.۸۱۰ ریال می باشد، بنابراین عیدی و پاداش برابر است با ۲ برابر مزد ثابت به شرط اینکه از ۳ برابر حداقل مزد بیشتر نشود.

نکته هایی در مورد عیدی و پاداش:

۱-بر اساس ماده ۳۹ قانون کارمزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می شود.

۲-کارگرانی که در طول سال از خدمت مستعفی، اخراج، بازنشسته و یا یه نحوی از انحای رابطه آنان با کارگاه قطع می شود به نسبت مدت کارکرد محق به دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود.

۳- عیدی و پاداش کارگرانی که برای واحد های دولتی کار میکنند و به طور مستقیم از دولت حقوق دریافت می کنند، به استناد رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری از ماده فوق مستثنی بوده و عیدی و پاداش این کارگران معادل عیدی و پاداش کارمندان رسمی یا پیمانی دولت می باشد.

۴-کارگرانی که دوره آزمایشی را طی می کنند نیز مشمول دریافت عیدی و پاداش به نسبت کارکرد هستند. به موجب ماده ۱۱ قانون کار و تبصره آن، مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود؛ چنانچه رابطه کاری از جانب کارفرما قطع شود وی ملزم به پرداخت کلیه حقوق دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه قطع رابطه کاری از سوی کارگر باشد، کارگر مستحق دریافت تمام حقوق و مزایا به میزان مدت انجام کار است./انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false