×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
میکرو فیزیک فساد: یاداشتی کوتاه از دکترحسن رضا یوسفوند رئیس دانشگاه پیام نور لرستان


سالانه هزینه های هنگفتی در کشورها و سازمان ها، برای شناخت و مبارزه با فساد می شود. اما در برخی آنان نه تنها فساد کاهش نمی یابد بلکه در مواردی نیز افزایش پیدا می کند؛ اینکه چرا چنین است با توجه به رویکرد های مختلف پاسخ های متنوعی به آن داده می شود؛اما یک ویژگی مشترک اکثر رویکردها این است که اغلب فساد، مفسدان بزرگ یا به عبارت دیگر سمت های مهم و اشخاص مهمتر اعیان سازی و تحلیل می شود. اما این یک توهم است که فساد را فقط ویژه طبقه بالا یا فرا دست یک جامعه بدانیم. واقعیت آن است روی دیگری از فساد وجود دارد که خسارت های آن بیشتر و اصلاح آن بسیار مشکلتر از نوع اولی است که می توان آن را میکرو فیزیک فساد نام نهاد. این نوع فساد به وسیله کردارهای روزمره افراد تولید و دائما استمرار می یابد. دال مرکزی و نقطه ثقل واحدی را نمی توان برای آن جستجو کرد بلکه در میان نهادهای یک جامعه پخش، شبکه ارتباطی و گفتمان مخصوص به خود را دارد. میکرو فیزیک فساد و شبکه ای تا اعماق جامعه پیش می رود و می تواند بیشتر افراد یک جامعه را گرفتار کند. این نوع فساد یک مفهوم ساده ی ابلاغ شده از بالا به پایین و دستوری نیست و نمی توان با نظریه های کلاسیک سنتی مانند نظریه های ساختی و کارکردی… به شناخت آن نائل آمد. رهایی از آن و کنترل آن بدلیل ماهیت نامرئی آن دشوار است‌. میکرو فیزیک فساد در هر مکانی و فضایی و در بین هر صنفی از جمله دانشگاه، بیمارستان، زندان، آسایشگاه… وجود دارد، و متنوع است، مولد است، نامرئی است و نظم خاص خود را دارد و مبتنی بر ناکارآمدی بسیار است این وضعیت، مفاهیم خویش را در حافظه جمعی تولید و به مانند یک عرف و عادت روزانه در بین مردم رواج پیدا می کند.

در میکرو فیزیک فساد منبع و دال مرکزی واحد وجود ندارد و نمی توان گفت دولت یا طبقه حاکم عامل آن است. شکل مویرگی دارد و به مانند خون در شبکه مویرگی بدن است به هر جایی که برسد آن را تحت تأثیر قرار می دهد و شامل انواع مختلفی از جمله فساداخلاقی، اقتصادی، … می شود. آنچه که در عمل با آن مبارزه می شود به مانند نوک کوه یخ است که در ملا و عیان شده است.

ماهیت میکرو فیزیک فساد در شبکه ای از روابط در میان گروه ها و طبقات مختلف اجتماعی به وجود می آید. این نوع فساد زاینده است و چون درک درستی از رویه ها و روال های خسارت بار و فساد زا وجود ندارد، فقط با برخی از پیامدهای آن در جامعه مبارزه می شود در این نوع فساد افراد به مثابه سوژه (فاعل شناسا) نیستند بلکه خود ابژه محسوب می شوند.

میکرو فیزیک زیانبار فساد، فقط با اجبار برخی اعمال آشکار شده شبکه ای خاص از بین نمی رود بلکه باید ماهیت پنهان و روابط پنهان و شبکه ای آن به جهت مبارزه درست و با ادله مثبته در موقعیت های پیش بینی نشده در آن گشودگی و عیان سازی صورت پذیرد. هر چند مبارزه با آن سخت است. اما آنقدرها سفت و محکم و نفوذ ناپذیر نیست و با شناخت درست می توان آن را در هم شکست./ انتهای پیام

false
true
false
false
  1. robati

    عالی بود دستمریزاد استاد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false