×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
نگاهی گذرا به فلسفه ی سیزده بدر: به قلم بصیر کوشکی


سیزده بدر با نحس بودن اعداد ارتباطی ندارد، فلسفه اصلی سیزدهم فروردین پاسداشت آب و باران است.‌‌ سیزده بدر، روز پیوند انسان با طبیعت است، طبیعتی که برای ادامه ی زندگی انسان و جوامع انسانی نیاز و ضروریست. ضرورت پاسداشت طبیعت به آن است که فعلا برای زندگی انسان، فقط یک کره ی خاکی به نام زمین وجود دارد. بنابراین سیزده بدر را بایستی به روز پاسداشت طبیعت و محیط زیست تبدیل نمائیم.

سیزده بدر یکی از آیین های کهن ایرانیان است که با تقویم دقیق ایرانی ارتباط دارد. روز سیزدهم ماه ایرانی به نام ایزد تیر یا تیشتر می باشد، ایزد تیر یا تیشتر ایزد باران و آب است و فلسفه ی اصلی سیزده بدر در جهت پاسداشت آب است پاس‌داشتی که در دل طبیعت انجام می گرفته است.

جهت گیری اصلی آیین های ایرانی، بیشتر در راستای پاسداشت طبیعت، زندگی، شادی و عناصر و مصادیق آنها می باشند. هر کدام از آیین های ایرانی بسان قابی و آیینه ای هستند که هر رنگ، نقش و پیامی از آنها، نشانی از آرزویی و تمنایی می باشند که سالیان دراز زندگانی صدها نسل از مردمان این جغرافیای ماندگار را در کنار هم نشانده و پیوسته نموده است.

آیین های ایرانی هر کدام نمادی از ایده ال ها و آرمانهای بلند ایرانیان هستند. براستی چه رازی در این آیین ها وجود دارد که پس از هزاران سال هنوز رنگ و بوی خود را از دست نداده اند! مسلما ذات و پیام  این آیین ها برگرفته از خصوصیات ناب انسانی می باشد که این چنین پایدار و پیوسته پاس داشته می شوند و محوری برای وحدت آفرینی مردمان ایران به شمار می آیند.

از آن جا که گاهشماری ایرانیان بسیار دقیق بوده است بنابراین اساس و پایه ی آیین های ایرانی بر مبنای اعداد و روزهای ماه ایرانی بوده اند. هر روز از ماه های ایرانی به نام یکی از ایزدان مزین شده است، نام سیزدهمین روز از ماه ایرانی، تیر یا همان تیشتر، ایزد باران است.

نوروز که بر مبنای گاهنبارهای ایرانی سالروز آفرینش انسان بوده است و ششمین روز از ماه فروردین آفرینش زرتشت انجام گرفته است، ایرانیان از نخستین روز از ماه فروردین به مدت دوازده روز جشن و شادی برگزار می کنند و عدد دوازده، عدد تعداد ماه های ایرانی است. ایرانیان در سیزدهمین روز از ماه فروردین که به نام ایزد باران بوده است در کنار رودها و جویبارها به نیاش می پرداخته و معتقد بوده اند که با جاری شدن باران در این روز، ایزد تیشتر بر دیو اپوش که همان دیو خشکسالی است پیروز می گردد. البته برخی معتقدند که ازدواج کیومرث در این روز بوده است و گره زدن سبزه ها در واقع، نماد پیوند زناشویی و بخت گشایی بوده است.

به هر حال، اندیشه ی ناب ایرانی، اندیشه ای شادی آور و بر مدار پاسداشت طبیعت و بزرگداشت زندگی بوده است، آیین های ایرانی سرشار از زیبایی و بر محور زندگی شاد بوده اند.

اندیشه ی ایرانی همراه و همگام با طبیعت بوده است، زیرا ایرانیان معتقد بوده اند که زندگی بدون توجه و پاسداشت طبیعت معنا و مفهومی ندارد. در همین راستا بایستی آیین های ایرانی را برگزار نماییم و تلاش نماییم طبیعت را نیز به نحو احسن حفاظت نموده و حراست نماییم.

انسان ، زندگی ، شادی و طبیعت همه با هم هستند و همگرایی آنها ما را در مسیری درست قرار می دهد. اگر بخواهیم با ادبیات امروز فلسفه ی سیزده بدر را بیان نمائیم، بایستی از دغدغه های زیست محیطی انسان امروز صحبت کنیم، از راههای حفاظت و حراست از طبیعت صحبت کنیم و باید اعتراف نماییم که انسان و زندگی انسان بدون توجه به طبیعت سخت و حتی ناممکن می گردد.

سیزده بدر با نحس بودن اعداد ارتباطی ندارد، ابوریحان بیرونی عدد سیزده را عددی سعد ذکر می کند، آنچه مهم است جهت گیری آیین ها ایرانی در راستای پاسداشت طبیعت، شادی، زندگی و با هم بودن و برای هم بودن انسان هاست.

امیدواریم سیزده بدر برای همه ی ایرانیان و دوستداران فرهنگ ایرانی بدر رفتن از خرافات، جهل و نادانی و رفتن بسوی نور، روشنایی، علم و آگاهی باشد./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false