×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
هوش مصنوعی خطرناک یا قابل اعتماد؟



پایگاه خبری پژواک لرستان/ کارشناسان حوزه فناوري اطلاعات معتقدند هوش مصنوعي قادر به تشخيص اطلاعات درست از نادرست نيست و در حالي‌که برخي افراد فکر مي‌کنند با هوش مصنوعي، امکان حذف افراد وجود دارد، اما فناوري هوش مصنوعي به همان اندازه افرادي که آن را طراحي کرده‌اند، کارآمد است و در اين ميان رگولاتورها وظيفه به حداقل رساندن تهديدات و حداکثر کردن منافع را بر عهده دارند.

با يکپارچه شدن فزاينده هوش مصنوعي با فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات (ICT) که سهم مهمي در تجارت، جوامع و زندگي ما دارد، رگولاتورها با وظيفه پيچيده به حداقل رساندن تهديدات و حداکثر کردن منافع مواجه هستند. هوش مصنوعي به‌طور فوق‌العاده‌اي کاربردي است؛ هوش مصنوعي در حال تعبيه شدن در هر کجاست. مهم نيست که آيا شما در حرفه پزشکي مشغول هستيد يا در توليد يا حتي در کشاورزي، شما با برنامه‌هاي کاربردي هوش مصنوعي سر و کار خواهيد داشت.

ماشين‌هاي داراي هوش مصنوعي قادرند حجم عظيمي از داده‌هاي به‌دست‌آمده از منابع مختلف را براي انجام طيف گسترده‌اي از وظايف، بررسي کرده و آنها را به کار ببرند. گسترش هوش مصنوعي دوگانگي‌هاي متعددي نظير خطرات و فرصت‌ها، انسان و ماشين، محدوديت‌ها و توانمندسازها ايجاد کرده است. رگولاتورها بايد با اين موضوعات و عدم اطمينان براي ايجاد زيرساختي امن و ايمن براي توسعه هوش مصنوعي تعامل داشته باشند.

هوش مصنوعي جهاني که ما مي‌شناسيم را تغيير مي‌دهد

زماني‌که هوش مصنوعي فرصتي مناسب از جانب فناوري بود، خيلي وقت است که سپري شده است. طبق گزارش سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، آناستازيا لاترباخ، نويسنده همکار کتاب «ضرورت هوش مصنوعي» مي‌گويد: هوش مصنوعي يکي از قدرتمندترين فناوري‌هاي روي اين سياره است و پتانسيل باورنکردني براي و بازتعريف تجارت، جوامع و سبک زندگي ما دارد. اينترنت پيش از اين حدود ۲۰ درصد از اقتصاد جهاني را متحول کرده است و هوش مصنوعي مابقي آن را تغيير شکل خواهد داد. اين يعني همين الان که ما صحبت مي‌کنيم، ۸۰ درصد اقتصاد توسط هوش مصنوعي در حال تغيير شکل است.

بنا به گفته کمال حسين اويچ، مدير دپارتمان زيرساخت‌هاي ITU، هوش مصنوعي مي‌تواند يک تغييردهنده واقعي بازي باشد اما مي‌تواند اثرات جدي و مشکلات بالقوه‌اي را نيز ايجاد کند. با وجود اينکه تأثير بالقوه هوش مصنوعي در شرايط تغيير جهاني هنوز کاملاً روشن نيست، حسين اويچ از احتياط و دقت در مقررات‌گذاري حمايت کرد.

همچنين طبق اظهارات الکساندر استويانويچ، مدير اجرايي و بنيانگذار AVA، هوش مصنوعي قادر به تشخيص اطلاعات درست از نادرست نيست. وي به قضيه هکرهايي اشاره کرد که اطلاعات نادرست در خصوص ترافيک شديد را روي سيستمي گذاشتند که از اطلاعات راجع به منبع ترافيک براي مديريت خيابان‌هاي شهر استفاده مي‌کرد، اما منجر به تأخير شد.

از طرفي راه‌حل کاهش خطرات هوش مصنوعي شايد در مشکلات مربوط به آن تعبيه شده باشد. نيل ساهوتا، استاد مخترع IBM و راهنماي توسعه تجارت جهاني براي گروه واتسون IBM مي‌گويد: هوش مصنوعي به خودي خود مي‌تواند به‌عنوان يک دفاع‌کننده عليه حملات خدمت کند. فناوري هوش مصنوعي، همان‌طور که قدرتمندتر مي‌شود، بيشتر قادر به پيش‌بيني حملاتي مي‌شود که ما هنوز تصورش را نکرده‌ايم.

اما فيليپ ريتينگر، مديرعامل اتحاد جهاني سايبري مي‌گويد: ما بايد خدماتي را ارائه کنيم که امنيت سايبري را در خود داشته باشد. توسعه محصولات و خدماتي که از هوش مصنوعي براي دفاع فعالانه عليه حملات سايبري استفاده مي‌کنند، مهم است. ما بايد خدماتي را ارائه کنيم که امنيت سايبري را در خود داشته باشد. پتانسيل بزرگ هوش مصنوعي، توانايي ارائه آن خدمات زيربنايي را به يک روش امن‌تر امکان‌پذير مي‌کند.

انسان در مقابل ماشين

اما اکنون اين سوال مطرح مي‌شود که آيا پيشرفت در هوش مصنوعي تأثير منفي بر انسان خواهد داشت؟ لوييجي ريبافي، دبير کل سازمان امنيت سايبري اروپايي (ECSO) مي‌گويد: فاکتور انساني هميشه مهم‌تر از فناوري خواهد بود. از طرفي سرژ دروز، معاون شرکت CERT و رئيس هيات‌مديره FIRST مي‌گويد: من واقعاً در مورد ماشين‌هايي که وظايف انسان ها را به عهده مي‌گيرند نگران نيستم. من نگران غرق شدن در باتلاقي از ماشين‌هايي هستم که کامل نيستند.

مهندسان همچنان نقش حياتي در طراحي الگوريتم‌هاي جامع، امن و موثر دارند. به گفته ايليا کولوشنکو، مديرعامل شرکت High-Tech Bridge ، برخي افراد فکر مي‌کنند که با هوش مصنوعي، امکان حذف افراد وجود دارد. اما فناوري هوش مصنوعي به همان اندازه کارآمد است که افرادي که آن را طراحي کرده‌اند، هستند. همچنين ميهو ناگانوما، مدير اداره تحقيقات رگولاتوري و بخش استراتژي امنيت سايبري شرکت NEC مي‌گويد: هوش مصنوعي نياز به حضور متخصصان با مهارت را ايجاد مي‌کند زيرا تصميم آخر بايد توسط انسان گرفته شود.

چطور هوش مصنوعي اخلاقي و کامل ايجاد کنيم؟

مقررات هوش مصنوعي نه تنها بايد امنيت و ايمني را در نظر بگيرد، بلکه اخلاق و جامعيت را نيز بايد مد نظر داشته باشد. مايک بست، مدير موسسه دانشگاهي سازمان ملل متحد در محاسبات و جامعه (UNU-C) مي‌گويد: ما همه بايد با چشمان کاملاً باز و با ملاحظات اخلاقي و موضوعاتي که از ابتدا مطرح شده است، وارد اين سيستم‌ها شويم.

هوش مصنوعي به جاي اينکه جايگزين انسان شود، به ما امکان مي‌دهد با انجام وظايف سنگين و روزمره، از آنچه که انسان مي‌تواند تعريف کند، فراتر برويم و فراتر از آنچه که مي‌توانيم تصور کنيم را ببينيم.

به گفته آرون کلينر، مدير صنعت بيمه و حمايت از سياست‌هاي شرکت مايکروسافت، مقررات بايد از هوش مصنوعي انسان‌محور حمايت کند. از طرفي هوش مصنوعي نه تنها جايگزين افراد نمي‌شود بلکه آنها را قادر مي‌سازد کارهاي بيشتري را انجام دهند.

بسياري از مباحث مرتبط با هوش مصنوعي بر نياز به هماهنگي مقررات‌گذاري بين پيشرفت نوآوري و اطمينان از امنيت و اعتماد، تاکيد مي‌کنند. به گفته دروز، اطمينان از قابل اعتماد بودن اطلاعات، ستون اصلي هوش مصنوعي و خدمات قابل اعتماد خواهد بود. همچنين هر خدمات هوش مصنوعي که مي‌خواهد رقابت کند، بايد اطمينان حاصل کند که از داده‌ها و فيلترها به روشي مفيد استفاده مي‌کند.

گايدر بالسايتايت، مدير توسعه دولتي و بين‌المللي ثبت آمار توسعه نروژ (NRD) بر اهميت چارچوب‌هاي در حال توسعه براي اطمينان از ايمني، تاکيد کرده و مي‌گويد:‌ فناوري حل و فصل موضوعات را امکان‌پذير مي‌کند، اما نمي‌تواند خودش را حل و فصل کند. اگر سازمان‌دهي نداشته باشيم و نتوانيم از ظرفيت‌هاي مرتبط به‌خوبي استفاده کنيم، حتي به‌سختي مي‌توانيم به چالش‌هاي فناوري‌هاي جديد بپردازيم.

ايجادکنندگان هوش مصنوعي و رگولاتورها بايد اخلاق شامل ميزان فراگير بودن الگوريتم‌ها را نيز در نظر بگيرند. هماهنگي هدف بين خدمات اتوماتيک ماشيني و انسان، موضوعي است که از لحاظ طراحي، کدگذاري و تبديل آن اصول به مدل‌هاي تجاري کنوني و آينده بايد مورد بررسي قرار گيرد. پيشروي با موثرترين و امن‌ترين مقررات هوش مصنوعي نيازمند آگاهي زياد از فناوري از يک سو و رويکرد هماهنگ سياستگذاران، بخش خصوصي و رگولاتورها از سوي ديگر است.

محمد عزيزي، رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات افغانستان (رگولاتوري افغانستان)، نيز بر اهميت هماهنگي تاکيد کرده و مي‌گويد: در جهاني که امنيت سايبري و هوش مصنوعي در اينترنت اشياء در شماري از موضوعات اهميت فزاينده‌اي دارد، به‌ويژه در سيستم‌هاي مخصوص سلامت ديجيتال، زيرساخت‌هاي ديجيتال و سيستم‌هاي امنيتي و حمل و نقل، آنچه اهميت دارد اين است که سازمان‌هاي اجراي قانون و رگولاتورها نمي‌توانند به‌تنهايي عمل کنند- واقعاً ضروري است که آنها با يکديگر کار کنند.ایسنا

false
true
false
false
  1. ناشناس

    زباله های روستای ناصروند درمحیط زیست رها میشوند متصدی این مهم هنوزخواب هست
    انجمن اسلامی طاها روستای ناصروند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false