×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
چه بر سر اقتصاد افغانستان خواهد آمد؟


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/موسسه رتبه بندی فیچ از احتمال بروز فاجعه اقتصادی در افغانستان پس از قدرت گرفتن طالبان خبر داد.

موسسه رتبه بندی فیچ در گزارشی با اشاره به کنترل طالبان بر بخش وسیعی از خاک افغانستان نوشت در سناریو بدبینانه، اقتصاد افغانستان امسال حدود ۲۰ درصد کوچک خواهد شد. پس از دو دهه، نیروهای نظامی آمریکا و متحدان این کشور در حال ترک خاک افغانستان هستند و این مساله، عرصه را برای جولان طالبان باز گذاشته است.

انیتا باسو- مدیر ریسک بخش کشورهای آسیایی در موسسه فیچ- در همین رابطه گفت: احتمالا شاهد کوچک شدن شدید اقتصاد افغانستان در سال جاری خواهیم بود. قبلا این اتفاق در کشورهایی با شرایط مشابه نظیر میانمار و سوریه تجربه شده بود و این کشورها رشد منفی ۱۰ تا ۲۰ درصدی را به ثبت رسانده بودند. این اتفاق در مورد افغانستان هم احتمالا خواهد افتاد چرا که دیگر جریان اصلی سرمایه ورودی به این کشور شامل کمک های خاجی وجود نخواهد داشت.

از زمان پیشروی های اخیر طالبان، ارزش افغانی- پول ملی افغانستان- مقابل دلار بیش از هفت درصد کاهش یافته و حالا با توجه به اخبار منع دسترسی طالبان به ذخایر ارزی افغانستان در خارج این کشور توسط آمریکا، کار برای اداره کشور سخت تر نیز خواهد شد.  پیشتر سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده بود گروه طالبان در سال حدود ۱.۶ میلیارد دلار درآمد دارد.  

نظام بهداشتی که بر اثر سال ها جنگ تا حد زیادی با خلاهای جدی مواجه است حالا جواب سرعت شیوع کرونا را نمی دهد و این ریسک وجود دارد که کرونا در افغانستان از کنترل خارج شود.

فیچ در بخش دیگر گزارش خود با اشاره به ریسک های قدرت گیری طالبان برای منطقه نیز نوشته است: همسایگان افغانستان با ریسک هایی فوری مواجه هستند و نااطیمنانی های ایجاد شده در افغانستان باعث افزایش ریسک آن ها در نظر سرمایه گذاران خارجی خواهد شد. از طرف دیگر این کشورها باید خود را آماده مواجهه با موج جدید مهاجران و پناهجویان کنند.  

افغانستان همچنین با در اختیار داشتن منابع غنی اورانیوم، بوکسیت، زغال سنگ، آهن، لیتیوم، کروم، روی و سولفور دارای اهمیت زیادی برای قدرت های جهانی نظیر چین است و سرعت رشد بخش معدن این کشور در دوره طالبان احتمالا کاهش زیادی خواهد داشت.Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false