×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کاروان‌هایی در لرستان که ناقوس مرگ را به صدا درمی‌آورند


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ در روزهایی که کشور در وضعیت بحرانی قرمز و بحرانی کرونا قرار گرفته و روزانه بیش از ۴۰۰ نفر از هم وطنانمان قربانی این ویروس منحوس می‌شوند دیدن کاروان‌هایی عروسی که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشت خوشنایند نیست.

اگر چه این شادی‌ها خبر از آغاز زندگی مشترک ۲ جوان داشته و عمل به سنت حسنه ازدواج است اما در شرایط فعلی فراگیری کرونا و دیدن تخت‌های پر بیمارستان ها و افزایش آمار فوتی ها برپایی این جشن‌ها چندان پسندیده نیست.
این روزها با توجه به محدود بودن فعالیت تالارها بیشتر جشن‌های عروسی در منازل برگزار می شود و تاپاسی از شب بدون رعایت هیچ یک از پروتکل‌های بهداشتی ادامه دارد.
بروجرد همچون اکثر نقاط کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته و مردم بی تفاوت به همه خطرات دلتا ویروس بدون رعایت پروتکل‌ها تجمع برپا می‌کنند غافل از اینکه کرونا در حال انتشار و فراگیری است.
اگرچه وزارت بهداشت از سرعت بخشیدن به انحام کار واکسیناسیون خبر می دهد و این مهم در بروجرد سرعت گرفته و هم اکنون فرهنگیان، خبرنگاران و کارکنان بانک در حال دریافت واکسن هستند اما تا ایمن شدن کل جامعه فاصله زیادی مانده است.
در ۲سال اخیر که سایه شوم کرونا بر جهان حاکم شده هربار که وضعیت شهرها قرمز می‌شد ستاد مبارزه با کرونا دستورالعمل های سختگیرانه ای را اجرا می کرد و مردم با احساس خطر بیشتر پروتکل‌ها را جدی تر رعایت می کردند.
افسوس که اکنون با توجه به ورود کرونا جهش یافته دلتا و افزایش موج بستری‌ها و کاهش ترخیصی‌ها ستاد مبارزه با کرونا به فکر کسب و کار مردم افتاده و حاضر به تعطیلی بازار و اماکن تجاری پرخطر نیست.
دیدن صحنه های دلخراش فوت عزیزان ناشی از کرونا و عزادار نمودن روزانه صدها خانواده چیز کمی نیست که نیاز باشد روزها برای آن جلسه گذاشت و برنامه ریزی کرد.
ما تجربه تعطیلی بازار و شهر را در اوج همه گیری کرونا داشته ایم و با قرنطینه خانگی لغو همه جشن ها و مراسم های عزا خوب توانستیم بیماری و سرعت انتشار آن را کنترل کنیم.
وقتی می بینی چگونه پرستاری شاهد مرگ مادر خود براثر کرونا می شود، وقتی به یکباره چهار عضو یک خانواده در اثر کرونا فوت می کنند وقتی می بینی مادر برای زایمان راهی بیمارستان می شود اما با ابتلا به کرونا مادر و نوزاد باهم فوت می کنند دلت به درد می آید که چرا برخی هنوز بعد از گذشت ۲سال خطر کرونا را جدی نگرفته اند.
وقتی مسئولان هشدار می دهند که تخت‌های بیمارستان پرشده و پرسنل توانی برای خدمت ندارند، وقتی ورودی بیمارستان ها با خروجی برابری ندارد و  وقتی هشدار داده می شود که آمار فوتی های کرونا به روزی ۸۰۰ نفر خواهد رسید و برای دفن اموات با مشکل مواجه خواهیم بود آیا با این همه مشکل بازهم باید عادی انگاری را تقویت کنیم یا با لغو بسیاری از برنامه ها و رعایت بیشتر پروتکل‌ها برای زنده ماندن تلاش کرد.
معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت: روند بستری بیماران کرونایی این شهرستان افزایشی بوده و وضعیت کرونا قرمز است.
احمد گودرزیان ضمن انتقاد از بی توجهی مردم به سلامت و عدم رعایت پروتکل‌ها اظهار داشت: متاسفانه برگزاری مراسمات عروسی بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی در منازل بیشتر شده است.
وی تاکید کرد: بی توجهی مردم به خطر جدی ویروس کرونا موجب شده تا شمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان نسبت به ماه گذشته ۲ برابر افزایش یابد و این زنگ خطری جدی است.
فرماندار بروجرد بیان کرد: مردم همچنان باید بیش از این پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در اجرای مصوبات ستاد کرونا همکاری داشته باشند و قبول کنند جان خود و خانواده هایشان در خطر است و به همین منظور پروتکل های بهداشتی و قرنطینه خانگی را جدی بگیرند.
وی بیان کرد: پروتکل های بهداشتی طبق موارد قبلی و مصوبات ستاد ملی کرونا برای وضعیت قرمز باید رعایت شود و در این راستا هیچ‌گونه تعللی نباید صورت گیرد.
معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: واکسن کرونا برای بیش از ۲۵ هزار شهروند این شهرستان براساس اولویت بندی مشخص تزریق شده است.
شهرام ممدوحی افزود: واکسیناسیون از سرعت بیشتری برخوردار شده و کار واکسیناسیون سه هزارو ۷۰۰فرهنگی، کارمندان بانک و خبرنگاران در کنار دیگر اولویت‌های سنی اعلام شده در حال انجام است.
وی با ابراز نگرانی از تداوم افزایش موارد ابتلا به کرونا در این شهرستان بیان کرد: در حال حاضر شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارد و بیش از ۹۰ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان ایت‌الله العظمی بروجردی(ره) بستری هستند.
معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در شهرستان با حداکثر ظرفیت در حال انجام است و باید ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شوند که آمار مبتلا و فوتی‌های روزانه کم شود.
ممدوحی اضافه کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شهرستان کمتر از ۴۰ درصد است که با توجه به وضعیت قرمز کرونا انتظار می‌رود شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.
اکنون شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی قرار دارند.Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false