×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کرونا در قم لرستان(الشتر)  علی گودرزیان ع پایدار


زمینه های شیوع..‌
این روز ها همه ی کشور درگیر کروناست شهروندان ایرانی به هزار و یک دلیل به خود حق می دهند که بر مسئولان خرده بگیرند، این مردم شایسته زندگی بهتر، رفاه انسانی تر و خدمت رسانی بهینه تر هستند، چرا که در وفاداری به جمهوری اسلامی ایران از مشارکت در انقلاب تا دفاع هشت ساله و تحمل تحریم های ستمگرانه و محرومیت از یک زندگی حداقلی، چهل سال است سنگ تمام گذاشته اند؛ پس همه بپذیریم این مردم، حق دارند!

الشتر امروز، مرکز بحران کرونای لرستان است! خیلی ها ممکن است مردم را به رعایت نکردن نکات ایمنی و مسائل بهداشتی کرونایی متهم کنند؛ بی شک این جفا درحق مردم است، هر چند مردم الشتر هم مثل سایر نقاط کشور اکنون موظف هستند که به توصیه های وزارت بهداشت عمل نمایند!

دونکته را یادآوری می نمایم:
اول این که به دلیل داشتن صبغه ی مذهبی بیشتر و ارتباط تاریخی این مردم با علمای نامدار شهرقم، همواره برخی از بزرگان، شهر الشتر را قم لرستان نامیده اند و امروز تعبیر «قم لرستان» در الشتر، یک باور عمومی شده است.
درسال های اخیر، بسیاری از الشتری ها محل زندگی شان را از الشتر به قم انتقال داده اند و از جمله روحانیون الشتری تبار بسیاری در شهر قم زندگی می کنند.

دوم این که این مردم سلسله به دلیل پیوندهای نسبی و سببی بسیاری که با هم دارند مانند حلقه های زنجیر به هم وابسته اند و در حقیقت واژه”سلسله” خارج از ریشه های دیگری که برای آن آورده اند، نام مسمایی است که بر این منطقه گذاشته اند.
بافت عاطفی نزدیک این مردم با هم، باعث شده است که در آیین های هم، مشارکت حداکثری داشته باشند.

در این بحبوحه دلایلی باعث شد که مردم الشتر بیشتر و زودتر از سایر نقاط استان مورد هجوم کرونا قرار بگیرد.
یکم:
درگذشت تعدادی ازبزرگان و مفاخر این شهرستان در هفته های اخیر، باعث شد بسیاری از روحانیون از شهر قم و الشتری تباران مقیم قم در آیین تشییع و خاکسپاری و آیین فاتحه خوانی این بزرگان شرکت کنند و به احتمال، برخی از آن عزیزان ناقل پنهان ویروس کرونایی بوده اند!
دوم:
انتخابات در همه جای ایران و حتی لرستان تقریبا در فضایی سرد و بی رقابت برگزارشد، در سه حوزه ی انتخابات طرهان، پلدختر و سلسله و دلفان به دلایلی که همه می دانیم انتخابات پرشور برگزارشد و اما در شهرستان سلسله به دلیل وجود دو رقیب قدرتمند، انتخابات دو قطبی شد و هر روز، زوآزمایی خیابانی صورت می گرفت به احتمال بسیار، کرونای قم تبار پیش از انتخابات و همزمان با ورودش به قم کشور، به قم لرستان تشریف آورده بود و زورآزمایی های خیابانی انتخابات، باعث تشدید شیوع پنهان آن شد و مردم شریف شهرستان سلسله بی خبر از همه چیز، وقتی متوجه مسئله شدند که کرونای منحوس، خیلی پیش از این روزها، به جنگل انسانی شان شبیخون زده بود!

عملکرد مسئولان دولتی…
فرماندار و مسئولان الشتری تلاش خود را در پیشگیری و ایجاد زمینه های درمانی انجام داده و می دهند.
از بسیاری از ظرفیت ها استفاده شده است، دادستان محترم همه ی آیین های جمعی را ممنوع فرمودند.
همه ی مناطق گردشگرپذیر و مراکز تجمع، رستوران ها و مراکز تهیه غذا و… در سلسله تعطیل شده است!
به دستور فرماندار الشتر خلاف تصمیم استانی همه ی ادارات الشتر تعطیل شد!
به خاطر اخطار و هشدار، برای چند ساعت ورود و خروج به الشتر ممنوع شد!
تا اطلاع ثانوی ورود همه ی پلاک های غیر الشتری به شهرستان الشتر ممنوع شد!
با همت و رایزنی نماینده ی منتخب سلسله و دلفان، دکتر ابراهیمی تجهیزات پزشکی جدیدی به حوزه سلامت، درمان و بهداشت شهرستان سلسله از جمله یک دستگاه “سی تی اسکن”، شش تخت” آی سی یو” و…‌ اضافه شد.
مجموعه ی این کارها نشان از تلاش های نهایی و همه جانبه مسئولان دارد.

رسانه ها و رسانه نگاران…
رسانه ها و رسانه نگاران این روزها مسئولیت سنگینی بردوش دارند.
از یک طرف در برابر مردم مسئول هستند که حقوق آنان را از مسئولین مطالبه کنند و عملکرد مسئولین را پس از رصد به مردم گزارش بدهند و از طرف دیگری مسئولیت حفظ آرامش و رعایت حال ناخوش مردم را هم دارند.
رسانه ها و رسانه نگاران بهتر است اخلاق رسانه ای را در سرلوحه ی کار خود داشته باشند. این روزها روزهای همدلی و همیاری و هم اندیشی است روزهای گروکشی نیست مردم به دنبال گره گشایی مشکلات هستند…

سخن پایانی..
مردم ناگزیرند برای پیوستن به پویش قرنطینه ی خانگی و ماندن درخانه ها عزم خود را جزم کنند تا زمینه های شیوع بیماری را به حداقل برسانند و به امید خدا از یک فاجعه پیشگیری کنند..
اگر مردم پروسه پیشگیری را جدی نگیرند باید بدانند همه ی مدارس استان هم درمانگاه شوند نمی توانیم از عهده ی هجوم این بیماری برآییم.
با همه ی انتقادات درستی که به مسئولین کلان از جهت پنهانکاری های نابخشودنی داریم اما امروز راه و چاره فقط پیشگیری، ماندن درخانه و عمل به پروتکل های وزارت بهداشت است./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false