×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
گزارش رویترز از تلاش آمریکا پس از شکست مفتضحانه در شورای امنیت


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ رویترز در گزارشی با اشاره به رای دیروز شورای امنیت و شکست آمریکا نوشت: آمریکا از برجام خارج شده و تهدید کرده در صورتی که شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید نکند، برای اعمال همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تلاش خواهد کرد و حالا با شکست قطعنامه آمریکا در شورای امنیت، آمریکا می‌تواند به تهدید خود عمل کند. دیپلمات‌ها پیش‌بینی می‌کنند فرایند «اسنپ بک» در شورای امنیت با توجه به اینکه سایر طرف‌های توافق ایران با این اقدام مخالفت کرده‌اند، مبهم و  دشوار خواهد بود؛ اما این مسئله می‌تواند در نهایت به مرگ توافق هسته‌ای منجر شود، زیرا ایران انگیزه اصلی برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای خود را از دست می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: بعد از خروج آمریکا از برجام، این کشور تحریم‌های یکجانبه‌ سختی را علیه ایران اعمال کرد. ایران هم در پاسخ به این اقدام و انفعال اروپا، تعهدات خود را طبق توافق هسته‌ای کاهش داد. آمریکا برای عملی کردن ادعای خود ابتدا باید شکایتی را علیه ایران درباره نقض توافق هسته‌ای به شورای امنیت ارائه کند. سپس شورای امنیت باید در ۳۰ روز درباره قطعنامه‌ای برای ادامه معافیت تحریمی ایران تصمیم‌گیری کند. اگر این قطعنامه تا مهلت مقرر ارائه نشود، همه تحریم‌های سازمان ملل که قبل از سال ۲۰۱۵ علیه ایران اعمال می‌شد، احیا می گردد.

رویترز در ادامه نوشت: برخی دیپلمات‌ها می‌گویند آمریکا می‌تواند شکایتش را تا هفته دیگر هم مطرح کند. هنوز مشخص نیست که چطور روسیه، چین یا هر عضو دیگر شورای امنیت ممکن است مانع اقدام آمریکا برای فعال کردن این مکانیزم  شوند یا چنین امکانی اصلا وجود دارد یا خیر. دیپلمات‌ها می‌گویند احتمالاً چندین کشور می‌گویند که به لحاظ قانونی آمریکا نمی‌تواند تحریم‌ها را بازگرداند بنابراین آن‌ها نمی‌توانند تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران اعمال کنند.ایلنا

Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false