×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
گفتگوی اختصاصی خبری کیوان رباطی مدیر پایگاه خبری پژواک لرستان با مهندس محمد شریفی مقدم شهردار خرم آباد در خصوص چشم انداز ها، برنامه ها و مسائل و مشکلات حوزه شهری خرم آباد

 جناب آقای شریفی مقدم، ضمن آرزوی موفقیت برای حضرتعالی در انجام مسئولیت سنگینی که در شهرداری به شما محول گردیده است و تشکر از شما بابت وقتی که در اختیار پایگاه خبری پژواک لرستان قرار دادید؛

بعنوان سوال اول بفرمایید؛ علاوه بر وظایفی که در قانون شهرداری ها به شهرداران محول شده است از قبیل؛ طرح های جامع و هادی شهری، احداث خیابان ها، معابر، میادین، آرامستان ها، کشتارگاه ها، بوستان ها، پارک ها، فضای سبز، پرورشگاه ها، تیمارستان ها، کتابخانه ها، موزه ها، بازارهای محلی، پارکینگ ها، سرویس های بهداشتی عمومی، تنظیف عمومی شهر و … با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و بافت قدیمی خیابان ها آیا برنامه ای کلان جهت رفع مشکلات ترافیکی شهر از قبیل تعریض خیابان ها، احداث مترو و منوریل برای چشم انداز آینده شهر خرم آباد دارید یا خیر؟

با توجه به مشکلات و محدودیت های موجود و مساحت خرم آباد، اجرای مترو و مونوریل را در آینده نزدیک در  دستور کار نداریم، اما در خصوص ساماندهی ترافیک و محدوده های کنترل ترافیک با اجرای سامانه و مرکز پایش تصویری را به طور جدی جهت کنترل و مدیریت ترافیک در مرکز شهر در دست اقدام داریم. همچنین در مورد تعریض خیابان ها چند طرح موجود است که در صورت تامین اعتبارات آنها تحقق خواهند یافت.

یکی از شاخص های زیبایی هر شهر، ساخت آن با رعایت معیارهای معماری و شهرسازی نوین از قبیل احداث خیابان ها، زیرگذرها و روگذرهای متعدد، بلوارهای عریض، بوستان ها و پارک های بزرگ و در کل مبلمان شهری که نمادی از هویت و فرهنگ مردم شهر است. حضرتعالی بعنوان شهردار یکی از مراکز استانهای کشور چه برنامه ای جهت تغییر چهره قدیمی شهر و زیباسازی آن مانند؛ نصب صندلی ها، نیمکت ها، ایستگاه های اتوبوس، سطل های زباله، بیلبورد ها و تابلوهای آگهی و نماد های شهری متناسب با فرهنگ غنی مردم شهر دارید؟

ما در اولین گام اقدام به ایجاد ستاد تاسیس بافت تاریخی خرم آباد نمودیم و در تلاشیم که هرچه سریعتر این مهم به سرانجام رسیده و بتوانیم با بهره گیری از نظرات متخصصان امر و تجربه ی دیگر شهرها قدمهای موثری را در راستای بهسازی بافتهای فرسوده و صیانت بهتر از بافت تاریخی برداریم. قطعازیباسازی چهره شهر و تغییر مبلمان شهری موجبات رضایت مندی مردم خواهد شد و امیدوارم این مهم با تلاش مدیران ذیربط در کمترین زمان ممکن محقق شود.

استفاده از المان های شهری یکی از موثرترین راهکارها می باشد که می تواند علاوه بر رفع نیاز شهروندان، انتقال دهنده و جهت دهنده به افکار عمومی باشد. ما ضمن ارتقاء المان ها و نماد های شهری موجود به سبک سنتی و هماهنگ با فرهنگ مردم شهر سعی در توسعه المان ها و نماد های فرهنگی در سراسر شهر را داریم.

یکی از مشکلات شهرداری ها کمبود منابع مالی و کسری بودجه سنواتی است و مطمئنا با این بودجه ناچیز نمی شود مشکلات و کاستی های شهر را یکباره حل کرد. شما چه برنامه ای جهت ایجاد منابع جدید و جلب مشارکت های مردمی و استفاده از سرمایه بخش خصوصی جهت توسعه زیرساخت های شهری و احداث پروژه های عمرانی کلان برای رفع مشکلات شهر و رفاه حال شهروندان دارید؟

در خصوص ایجاد منابع جدید و جلب مشارکت های مردمی و استفاده از سرمایه بخش خصوصی می توان به موارد ذیل اشاره نمود؛

۱- پي گيري وصول مطالبات ( اعم از عوارضات – نوسازي – كسب – خودرو و ماده صد )شهرداري از اشخاص حقيقي و حقوقي، كاهش هزينه ها و افزايش درآمدها.

۲-ايجاد درآمدهاي پايدار با مشاركت بخش خصوصي در اجراي پروژه هاي خدماتي و عمراني كه رفاه شهروندان را به دنبال دارد از قبیل؛

الف) احداث كارواش و پمپ سوخت ترمينال مركزي

ب) راه اندازي و احداث  شهربازي كيو

ج)راه اندازي و احداث پارك كودك در شهر بازي دانشجو

د) احداث باغ پرندگان

ه) واگذاري و احياء شهرداري

یکی از مشکلاتی که مردم در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنند و بطور اورژانسی باید حل شود روکش آسفالت و لکه گیری و خط کشی خیابان ها و معابر و رفع مشکلات روشنایی کوچه و خیابان هاست، آیا برنامه ای جهت رفع این مشکل بصورت فوری دارید یا خیر؟

از ابتدای سال جاری تا کنون بيش از ۲۳ ميليارد تومان آسفالت انجام شده و ۴ ميليارد ديگر قرارداد بسته شده و درحال شروع بكار مي باشد ولي جهت روكش اكثر معابر و بهينه نمودن وضعيت آسفالت  نياز به اعتباري بالغ بر ۱۵۰ ميليارد مي باشد و در خصوص روشنايي معابر و كوچه ها این موضوع با اداره برق مربوط مي باشد .

شنیده ها حاکی از آن است که نگهداری بام لرستان به شهرداری محول شده است ولی از زمان تحویل تا کنون هیچگونه امکاناتی به آن اضافه نشده است. شهرداری خرم آباد چه برنامه ای جهت توسعه این مکان زیبای گردشگری در جهت رفاه حال شهروندان و گردشگران دارد؟

تا کنون نگهداری بام لرستان به شهرداری محول نشده است ولی در حد امکان و با درخواست انجمن های مردم نهاد به خصوص آقای افشار پدر بلوط ایران، در حد توان در مواردی چون (کاشت نهال، آبیاری درختان و لکه‌گیری آسفالت )همکاری نموده است.

اصولا در شهرهای توسعه یافته ساختمان پزشکی قانونی و غسالخانه ها در جوار همدیگر می باشند. با توجه به اینکه ساختمان پزشکی قانونی خرم آباد از ابتدای گلزار شهدا به خیابان ارم گلدشت غربی نقل مکان نموده است و این امر موجب نارضایتی مردم و افزایش هزینه های صدور جواز دفن می گردد. آیا برنامه ای جهت رفع این مشکل دارید؟ آیا سازمان آرامستان ها نیز برنامه ای جهت تعویض آمبولانس های فرسوده فعلی و استفاده از آمبولانس های پیشرفته را در دستور کار خود دارد یا خیر؟

شهرداری زمین مناسب را در اختیار پزشکی قانونی قرار داده است و این بستگی به سازمان پزشکی قانونی دارد که ساختمان خود را بر اساس پارامتر ها و استاندارد های لازم در فضای تعبیه شده احداث نماید، ضمنا با رایزنی های انجام گرفته بعضی از خدمات متوفیات توسط پزشکی قانونی به ساختمان سابق در سازمان آرامستانها منتقل شده است. در خصوص آمبولانس ها نیز این موضوع به بخش خصوصی واگذار شده  و در قرارداد اعلام شده حتما از آمبولانس های مدرن و به روز استفاده شود که در این خصوص پیگیرهای لازم در دستور کار می باشد.

یکی از مشکلات اصلی ترافیکی شهر خرم آباد عدم آزادسازی خیابان انقلاب از سه راه اسدآبادی تا خیابان زنده یاد رضا سقایی(جنب پادگان ۰۷) و از خیابان غدیر(جنب سازمان جهاد کشاورزی) تا ابتدای خیابان جلال آل احمد و همچنین ابتدای خیابان ۱۷ شهریور تا انتهای خیابان حافظ می باشد و این موضوع موجب افزایش بعد مسافت، استهلاک و هزینه سوخت خودروها می باشد. چرا شهرداری خرم آباد با گذشت چندین سال از این موضوع بسیار مهم، هیچ برنامه ای جهت عقب نشینی ساختمان های مشمول طرح و تعریض خیابانهای مذکور و رفع مشکل مردم انجام نداده است؟ آیا شهرداری خرم آباد برنامه ای میان مدت یا بلند مدت برای رفع این معضل دارد؟

يكي از راهكارهاي تدوين برنامه هاي ميان مدت و بلند مدت توسعه شهري در قالب تهيه طرحهاي جامع و تفصيلي محقق شده و در اين راستا در طرح جامع و تفصيلي شهر خرم آباد خيابانهاي انقلاب و ۱۷ شهريور در مسير تعريض قرار گرفته اند. شهرداري خرم آباد  نيز در تكميل طرحهاي فوق الذكر اقدام به تهيه نقشه هاي اجرايي مسيرهاي ياد شده نموده و ساختمانهاي متعددي را نيز به تملك درآورده  و هزينه هاي زيادي علي الخصوص در مسير خيابان ۱۷ شهريور و خيابان جايگزين حافظ صرف نموده است. اما در جهت انجام طرحهاي توسعه شهري ( طرح جامع ) در قانون پيش بيني شده كه منابع تأمين مالي اجراي طرح نيز بايد همزمان در مطالعات طرح جامع احصاء و معرفي گردند كه تبصره ۶ ماده واحده قانون نحوه تقويم ابنيه، املاك و اراضي مورد نياز شهرداريها مصوب ۲۸ آبان ۱۳۷۰ و تبصره ۴ ماده واحد قانون تعيين وضعيت املاك واقع در طرحهاي دولتي و شهرداريها مصوب ۲۹/۸/۱۳۶۷ نيز به عنوان قوانين همراستا و منابع تعريف شده اند، با اين حال در زمان تهيه طرح جامع شهر خرم آباد از اين امتيازات بهره جسته و فرصتي تحصيل نگرديده است. با این اوصاف تعريض خيابان انقلاب حد فاصل چهار راه اسدآبادي تا پادگان ۰۷ امسال در برنامه كاري است كه بدنبال تأمين منابع مالي اجراي طرح هستيم همچنین تعريض خيابان حافظ و پياده نمودن خيابان سابق در طرح جامع و تفصيلي در حال بررسي و تصويب طرح مي باشد كه به محض تصويب شروع خواهد شد.

با توجه به اینکه خرم آباد دارای استعداد و پتانسیل های طبیعی خوبی از جمله سراب ها و چشمه های پرآب و زیبایی همچون؛ کیو، گرداب سنگی، شهوا، گلستان و رودخانه خرم رود می باشد، شهرداری چه برنامه ای جهت ساماندهی، کنترل و استفاده بهینه از این منابع آبی بی نظیر در جهت توسعه گردشگری و زیباسازی شهر خرم آباد دارد؟

يكي از بديهي ترين موضوعات در بحث توسعه گردشگري و زيبا سازي، شناخت پتانسيل ها و فرصت ها و ظرفيت هاي طبيعي خدادادي هر شهر و منطقه و بكارگيري صحيح اين ظرفيت ها در جهت بهره مندي عموم مردم مي باشد. در اين راستا شهر خرم آباد داراي ده ها استعداد و پتانسيل طبيعي ازجمله چشمه ها، سراب ها و رودخانه خرم رود است. وجود اين همه نعمت و فرصت در يك شهر را در كمتر جايي مي توان ديد اما همانگونه كه عموماً مطلع هستند بعضي از اين ظرفيت ها به جهت موقعيت قرارگيري و نياز زماني كه وجود داشته درجهت رفع واجبات ديگري از جمله تأمين آب شرب شهر خرم آباد محصور شده و ….. مانده اند كه از آن جمله مي توان به چشمه گلستان و سراب سر چشمه ( شهوا ) اشاره كرد. درياچه زيباي كيو كه در حال حاضر مورد استفاده عموم بوده ولي مي توان به شكل هاي متفاوت تر نيز از آن استفاده نمود. رودخانه خرم رود نيز داراي طرح ويژه ساماندهي رودخانه خرم آباد بوده كه توسط وزارت راه و شهر سازي در زمان  دولت دهم در قالب تفاهم نامه اي في مابين وزارت كشو ، وزارت نيرو و وزارت راه و شهر سازي تهيه و به تصويب شوراي عالي معماري و شهر سازي کشور رسيده وليكن هنوز به شهرداري و ساير دستگاههاي متولي اجراي طرح ابلاغ نگرديده است. لذا مي طلبد كه وزارت نيرو در راستاي رها سازي كامل چشمه هاي گلستان و شهوا ( سر چشمه ) همت مضاعف گذاشته و در صورت تحقق اين مهم شهرداري نيز اعلام آمادگي مي نمايد طرحهاي ويژه اي به منظور بهره گيري بيشتر در راستاي توسعه گردشگري و بهبود محيط شهري تهيه و براي اجراي آن اهتمام ورزد .

جهت ساماندهي آب چشمه گرداب سنگي نیز اعتباري بالغ به سه ميليارد جهت ساماندهي مسير عبور آب در كنار درختان و پياده روسازي در خيابان كاشاني و امام و خيابان شهداي شرقي سالجاری انجام خواهد شد.

از پاسخگویی حضرتعالی بسیار سپاسگزارم

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false