×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
یااباصالح المهدی ادرکنی: حسن خسروی مدرس دانشگاه


محمد بن الحسن معروف به حجه ابن الحسن العسکری حضرت مهدی (عج) در روز ۱۵ شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری از پدری معصوم بنام امام حسن عسکری (ع) و مادری بنام نرجس خاتون ( ملیکه، اصالتا اهل روم شرقی ) در شهر سامراء(شهری از عراق) متولد شدند و کنیه مبارکشان ابوالقاسم میباشد.
ایشان را بدین لحاظ ” مهدی ” نامیده اند که خداوند متعال او را به امور نهانی که کسی از آنها آگاهی ندارد هدایت و ارشاد می‌نماید. هم چنین لقب ” قائم ” برای حضرت مهدی از این جهت است که ایشان به بزرگترین قیام اصلاح گرایانه تاریخ بشر در جهت عدالت و صلح و یکتاپرستی و آزادگی و… دست خواهند زد.
از نام‌ها و القاب حضرت مهدی می‌توان به حجت، قائم، منتظر، بقیه الله، صاحب الزمان و… اشاره کرد.
امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ هجری قمری با زهر دشمنان حق و حقیقت به شهادت رسیده و بدین جهت حضرت مهدی در سن ۵ سالگی به امامت رسیدند. سانسور و فشار رژیم ستمگر معتمد عباسی بقدری شدید بود که امام حسن عسکری ‌حضرت مهدی را مخفی نگاه می‌داشتند. به امر و اراده خدا برای آنکه زمین از حجت خالی نماند غیبت صغری حضرت ولی عصر امام زمان (ع) شروع شد و حدود ۶۹ یا ۷۴ سال طول کشید. هم اکنون ما در زمان غیبت کبری به سر می‌بریم که بیش از ۱۰۰۰ سال از آن می‌گذرد.
پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: بهترین عبادتها انتظار فرج حضرت مهدی است. امام نهم و دهم و دوازدهم از جمله امامان معصوم هستند که در خردسالی به مقام امامت رسیده اند.
در عصر غیبت، وظیفه ما شیعیان و منتظران واقعی است که دانایی، لیاقت و شایستگی به خرج داده و زمینه ساز فرج و ظهور حضرتشان باشیم، ان شاء الله.
گفته شده که سوره عصر در قرآن در وصف حضرت و روز جمعه روز زیارتی حضرت مهدی(ع) است و خواندن دعای ندبه و دعای فرج از جمله آداب سیر و سلوک و تقرب و توسل مومنین به خداوند و حضرتشان می باشد.
از بیانات گهر بار حضرت مهدی (عج) است که می‌فرمایند:
همانا ما به امور زندگی شما توجه داریم و شما را از یاد نمی‌بریم.

اللهم عجل لولیک الفرج واجعلنا من اعوانه و انصاره.

ای منتظران، گنج نهان می آید
آرامش جان عاشقان می آید
بر بام سحر، طلایه داران ظهور
گفتند که صاحب الزمان می آید

بر جلوه بی مثال مهدی صلوات
بر ماه جمال و روی مهدی صلوات
بر هر دل بی قرار و عا‌شق که بود
در شوق وصال مهدی صلوات

برگرفته از کتاب آشنایی با قرآن و عترت. نوشته حسن خسروی

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false