×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
جوجه بازی روسیه و آمریکا در مناقشه اوکراین: ماجد کیاست

در نظریه بازی ها بررسی رویارویی دو بازیگر به بازی جوجه تعبیر می‌شود. آنگونه که پیداست تقابل روسیه و آمریکا بر سر اوکراین نیز در این قالب جا می گیرد.

قانون بازی:

دو راننده با سرعت به سمت همدیگر می رانند و یکی باید از مسیر خارج شود وگرنه هر دو با هم به شدت برخورد کرده و احتمال آسیب جدی و گاهی غیر قابل جبران برای آنان دور از تصور نخواهد بود.
به طور طبیعی هیچ یک از دو بازیکن تمایلی به تسلیم شدن و کنار رفتن و واگذار کردن بازی به طرف مقابل نیست و به این ترتیب بدترین نتیجه هنگامی است که هیچ یک از بازیگران از مسیر خارج نشوند. در حالتی که یکی از بازیگران مسیر حرکت خود را تغییر داده و از تقابل و شاخ به شاخ شدن پرهیز کند بازنده محسوب شده و به دلیل ترسو شناخته شدن جوجه خطاب می گردد و برنده راننده ای است که در مسیر مانده و به حرکت ادامه دهد.

این بازی کاربرد فراوانی در توصیف تخریب های حتمی ناشی از برخورد قدرت ها و جنگ دارد. البته برخورد های دیپلماتیک نیز به خوبی قابلیت توصیف مطابق با این نظریه را دارند. برتراند راسل توصیف دقیقی از این نظریه در برخورد قدرت های سیاسی دارد؛
وقتی این بازی در دامنه ای وسیع تر توسط سیاست مداران انجام می شود و به جز جان خود جان میلیون ها مردمی که در بازی شرکت نکرده اند هم به خطر می افتد، سیاست مدار برنده به عنوان فردی دانا و شجاع تحسین می شود و فقط سیاستمدار مقابل اوست که باید سرزنش شود. این به وضوح کاری احمقانه است. هر دو سیاستمدار باید برای انجام این بازی خطرناک سرزنش شوند. ممکن است این بازی چندین بار بدون هیچ خسارتی انجام شود اما دیر یا زود حس می شود که از بین رفتن اعتبار سیاستمداران حتی از بمب اتمی هم خطرناک تر است. سرانجام لحظه ای فرا می‌رسد که هیچ یک از دو طرف حاضر به مسخره شدن و جوجه خطاب شدن توسط طرف مقابل نمی باشد و وقتی آن زمان فرا برسد دو طرف به هم برخورد می کنند و جنگ و نابودی فرا می‌رسد.

روسیه و آمریکا اکنون وارد بازی خطرناک شده اند که البته هر یک دلایل خاص خود را دارند. حتی اگر دو طرف در مقابل ریسک های موجود در چنین رفتارهایی عکس العمل های منطقی بروز دهند باز عوامل غیر قابل کنترل هم چنان می توانند نتایج فاجعه باری به بار آورند.


در حال حاضر دو طرف با نهایت سرعت به سمت برخوردی با تبعات گسترده، فاجعه بار و سرنوشت ساز حرکت می کنند که می تواند جهان و به خصوص اروپا را درگیر آتشی مهار نشدنی کند. از سوی دیگر چنانچه روسیه وارد این بازی شود سرنوشتی نامشخص اما قریب به یقین ناگواری را تجربه خواهد کرد./انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false