×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
خلاصه ای از زندگینامه زنده یاد استاد حسین فرجی اسطوره موسیقی لرستان به مناسبت سومین سالروز درگذشت وی


زنده یاد عزت‌الله فرجی معروف به حسین فرجی خواننده لرستانی قبل و بعد از انقلاب در یکم بهمن‌ ماه ۱۳۲۹ در خیابان ۱۷ شهریور فعلی و محله‎ی پشت گرداب سنگی (سوم اسفند سابق) در شهر خرم‌آباد به دنیا آمد و دارای مدرک تحصیلی دیپلم بود. وی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۶۸ سالگی دارفانی را وداع گفت و درگذشت.

زندگی خصوصی و شغل:

مرحوم فرجی با مدرک دیپلم در سال ۱۳۶۴ به عنوان کارمند در اداره برق تهران مشغول به کار شد و در سال ۸۷ بازنشست شد. وی مدتی نیز در کشتیرانی کار می کرد.

نحوه ورود به موسیقی و خوانندگی:

این خواننده لر تبار خرم آبادی قبل از انقلاب اوج فعالیتش بود و به گفته خودش از کودکی به موسیقی و خوانندگی علاقه داشت و همیشه در حال راه رفتن و گردش برای خود آواز می خواند. اولین بار در یک نمایشنامه از وی دعوت به آوازخوانی شد و بعد از آن به دلیل صدا و آوازخوانی خوبشان توسط سعید شادابی به رادیو معرفی شد.

خوانندگی آهنگ دایه دایه:

او در سال ۴۳ برای اولین بار آهنگ دایه دایه را از رادیو خرم آباد که یک رادیوی محلی بود خواند. بعد از انتقال رادیو خرم آباد به کرمانشاه وی برای اجرای این آهنگ هفته ای یک بار به کرمانشاه سفر می‌کرد. او همچنین ترانه بارو بارو به زبان لری را نیز برای اولین بار خواند و از گروه رستاک که بدون اجازه این آهنگ را خواندند گله مند بود.

مهاجرت به تهران برای کار در رادیو:

مرحوم عزت الله فرجی با دعوت رادیو ایران برای همکاری در برنامه فرهنگ عامیانه دعوت شد و او در سال ۴۶ به تهران آمد. خواننده آهنگ دایه دایه سابقه همکاری با استادانی چون مهرتاش و فتح الله ریاحی را در کارنامه خود دارد.

اجرا در مراسم و عروسی ها

او مدتی نیز ‌در رستوران‌ها و مراسم عروسی خوانندگی می کرد و علت آن را مشکلات مالی و تامین هزینه های جاری زندگی عنوان کرد.

ازدواج با دختر استاد ریاحی:

مرحوم حسین فرجی در سال ۵۰ با دختر آقای ریاحی آشنا شد و با وی ازدواج می کند که حاصل این ازدواج یک پسر به نام امیرحسین و یک دختر است.

امیر حسین ادامه دهنده راه پدر:

امیرحسین فرجی معروف به “ماهور فرجی” پسر مرحوم حسین فرجی ادامه دهنده راه پدر شده و در عرصه موسیقی فعالیت دارد. یکی از سریع ترین نوازندگان دف در جهان است و همچنین صدای خوبی دارد و در عرصه ساخت کلیپ و خوانندگی فعالیت می کند.

آثار و ترانه‌های مرحوم فرجی:

زنده باد حسین فرجی چندین آلبوم روانه بازار کرده و آهنگ ها و غزل هایی چون «شاه‌صنم»، «خداحافظ»، «جعفر نی‎زن»، «قطار»، «کاشکی»، «دِلَکَم غصه نخور» و چندین غزل دیگر را منتشر کرده است.

اوج فعالیت در دهه چهل:

حسین فرجی می گوید، دهه‌ی ۴۰ اوج فعالیت‎ها و شهرتش بود و چندین ترانه و آهنگ روی صفحه و بعد در نوار کاست به بازار عرضه کرده است. او آهنگ «شوِ سال» لُری و «شیپورچی» را به دلیل داشتن خاطره بسیار دوست داشت. ایشان اجراهای زیادی داشته و در تالار های وحدت، رودکی، خاوران‌و اندیشه تهران و چندین شهرستان اجرا داشته است.

کناره گیری از خوانندگی در اوایل انقلاب:

وی در اوایل انقلاب مدتی از خوانندگی کناره گرفت و به شغل‌ نمایشگاه اتومبیل مشغول بود. اما بعد از سال ۷۱ با گرفتن مجوز از وزارت ارشاد به فعالیت خوانندگی و موسیقی برگشت و چندین ترانه و آهنگ را به بازار عرضه کرد/ مجله شبونه

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false