×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
داس و درمان دو دیدگاه متفاوت در فاجعه قتل رومینا: مریم کرمی


دیدگاه داسی
تعصب زاییده جهل است و نتیجه آن دیدگاه کالایی و ابزاری نسبت به زن به عنوان دارایی مرد وابزاری در جهت تامین منافع جمع است. در این دیدگاه زن کالایی اقتصادی و گاهاً فرهنگی است که براساس معیارهای سنجش مردانه می بایست در جهت تامین منافع جمع باشد. در این باور متعصبانه دختر تا زمان ازدواج زیر مجموعه دارایی پدر و دارای کارکرد اقتصادی و فرهنگی است.
چارچوب فکری در برخورد با این قضیه را روح جمعی و باور های غیر قابل تغییر سنتی تامین می کند، هرگونه تخطی از این ارزش ها مستحق مرگ است مرگی که در پی ناکارآمدی دختر در تامین آبروی خانواده براساس سنجش معیارهای سنتی و خط کش و ابزار های باورهای جمعی صورت می‌گیرد، این مرگ تایید شده و فاقد دیدگاه جنایی است.
در این مرگ روح وجسم فرد در قربانگاه باورهای جمعی ذبح می گردد و هرگونه نگاه انتقادی، اصلاحی و یا درمانی با این رویکرد فاقد اعتبار است بر این اساس رومینا دختر ۱۳ ساله ذبح می گردد تا انگ ننگ از خانواده برداشته شود!

دیدگاه درمانی
با رویکردی انتقادی در جستجوی علل هر حادثه برمی آید وهدف ترمیم، بهبود و درمان هر آسیب است. در این دیدگاه دختری در کانون متشنج خانواده و اجتماع با باورهای متعصبانه و درگیر آسیبهای متعدد از جمله خلاء عاطفی-روانی و آسیبهای جسمی و روحی ناشی ازعدم تامین نیازهای اقتصادی و فرهنگی و نبود حمایت اجتماعی و قانونی و درگیر خشونت خانوادگی در جهت رهایی از این فشارها به مردی در شمایل پدر به عنوان معشوق پناه می برد و تمام ایده آل های ذهن بچگانه اش در قالب یک معشوق متجلی می گردد. این کودک بیمار است و نیاز به درمان دارد، ضرورتا اقدام به فرار با معشوق پاسخی در پی این ناملایمات است. بنابراین می بایست تحت حمایت اجتماع و قانون قرار گیرد و بجای قتلگاه به مراکز حمایتی ارجاع داده شود، چه بسا حمایت از این کودک با تعدیل تعصبات محلی و رجوع به عقلانیت و تدبیر می توانست مانع فاجعه گردد.

فراموش نکنیم هزاران دختر معصوم دیگر در خلاء حمایتهای خانوادگی، اجتماعی و قانونی در معرض سرنوشت شوم رومینا قرار دارند، رومیناهایی که بجای داس می توانند درس زندگی بیاموزند و پدرانی که می توانند داس را با درس آگاهی و عقلانیت تعویض کنند و اجتماعی که حمایت را جانشین حماقت و تعصب کنند، قطعا ترس از برچسب زنی اجتماعی انگیزه قوی این پدر در قتل دخترش بوده است./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false