×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
شورای شهر خرم آباد و ضرورت انتخاب شهرداری تحول گرا

شهرداری ها از منظر ساختار سازمانی جزء سازمان های محلی تلقی می گردند. عمده ترین منابع مالی و اعتباری این سازمان ها از محل دریافت عوارضات تعیین شده در قانون شهرداری ها و از مردم شهر تامین می گردد.
درآمد حاصل از عوارض دریافتی صرف هزینه های جاری و پرسنلی و هزینه های عمرانی آنان نیز از محل اعتبارات دولتی تامین می گردد.

معمولا در شهرهای کوچک و توسعه نیافته درآمد شهرداری ها برای تامین هزینه های بالای آنان کافی نیست و همیشه با کسری بودجه و تعویق پرداخت حقوق کارکنان و طولانی شدن زمان انجام پروژه های عمرانی مواجه می گردند. در حالی که شهر های بزرگ و توسعه یافته کمتر با این گونه مشکلات برخورد می نمایند .‌

البته تمام مشکلات شهرداری ها از کمبود منابع مالی نیست بلکه عمده ترین مشکلات شهرداری های نا موفق کمبود نیروی انسانی متخصص، کارآمد، پاکدست و تحول گراست.

ترکیب نیروی انسانی در کنار یک شهردار متخصص، باتجربه، خلاق و تحول گرا موجب خلق سرمایه و ایجاد منابع پایدار برای شهرداری می گردد.

ایجاد شهری توسعه یافته شهرداری با تفکری کلان می خواهد، شهرداری باتجربه و کارکشته می خواهد، شهرداری متخصص و خلاق می خواهد، شهرداری تحول گرا و ریسک پذیر می خواهد، شهرداری متدین و پاکدست می خواهد، شهرداری می خواهد که دارای حداقل رزومه ای در حد معاونت عمرانی یکی از کلانشهر های کشور باشد.

مدیریت و ایجاد شهری توسعه یافته، با تفکری سنتی و داشتن شهرداری در حد یک کارمند عادی امکان پذیر نیست.

امروز یکایک اعضای شورای شهر خرم آباد و سایر شهر های استان لرستان مدیون تک تک مردم و شهروندان حوزه انتخابیه شهر خود می باشند.

شهر خرم آباد مرکز استان لرستان به گواه مهمانان خارج از استان در حد یک روستای بزرگ و خدمات شهری به مردم نجیب آن در حد یک دهیاری است.

اعضای شورای شهر و مدیریت شهری استان چرا بخود نمی آیند؟ این چه مرکز استانی است که خیابان های آن خط کشی ندارد و اگر هم خط کشی می شود بعد از دو هفته رنگ آن ناپدید می شود . این چه مرکز استانی است که چاله چوله آسفالت تمام خیابان های آن پدر جلوبندی خودرو های مردم را درآورده است، هزینه تعمیر خودرو های مردم به عهده کیست؟ این چه مرکز استانی است که همزمان با احداث زیر گذر شمشیر آباد (میدان بسیج) شانه های چپ و راست آن فرو رفته و تراکتور هم به ندرت از آن عبور می کند و با گذشت چندین سال از احداث آن هیچ شهرداری چشم دیدن آن را ندارد در صورتی که تنها شاهراه حیاتی شمال به جنوب کشور است و روزانه خودرو های سبک از اقصی نقاط کشور از آن مخروبه عبور می کنند! این چه مرکز استانی است که زیرگذر شهدا و دارایی زاده آن عین لانه مار و حیوانات وحشی می ماند؟ این چه مرکز استانی است که از زمان زنده یاد ساکی تا کنون خیابان انقلاب بخاطر تعدادی ساختمان انگشت شمار از سه راه اسد آبادی تا خیابان سیروس و ناصر خسرو تا جلال آل احمد به گره کوره ای تبدیل شده که با یک برنامه ریزی بلند مدت اگر سالی یک ساختمان از آنان خریداری می شد بعد از بیست یا سی سال این بلوار آزاد می شد، مسئولیت تامین هزینه بنزین مردم بخاطر مارپیچ شدن خیابان ها به عهده کیست؟ و …

آیا حرکت لاک پشت گونه توسعه شهری خرم آباد نتیجه نوع مدیریت و تفکر سنتی حاکم بر شهرداری های استان خصوصا این شهرداری نیست؟!

آیا با حاکم شدن مدیریت و تفکر نوین بر این شهر و استفاده از سرمایه ی سرمایه گذار و مشارکت بخش خصوصی داخل و خارج از استان نمی توان رودخانه خرم رود را توسعه داد؟ نمی توان جهت رفع مشکل ترافیک از مسیر رودخانه مترو یا منوریل احداث کرد؟ نمی توان طرحی جهت زیبا سازی شهر با کنترل آب چشمه های خروشان داخل شهر مانند گردآو، گلسو، شوا و کیو ایجاد کرد چرا هیچ استفاده ای در راستای توسعه گردشگری از این چشمه های زلال نمی شود؟

آیا راه چاره یا راهکار جلوگیری از طغیان آب گرداب سنگی خرم آباد در بهار امسال گذاشتن کیسه های شن و ماسه در کنار خیابان است آن هم در اوج تعطیلات نوروزی و هجوم مسافران نوروزی و گردشگران؟ و صد سوال دیگر …

خواسته بحق مردم مظلوم و نجیب خرم آباد و سایر شهر های استان این است که اعضای محترم شوراهای شهر از منافع خود بگذرند و مرد و مردانه به فکر منافع مردم کم توقع و آبرو و حیثیت این شهر و مردمانش باشند و با عدم دخالت بی حد و حصر خود در امور شهرداری ها و انتخاب شهرداری توانمند، با تجربه، تحول گرا ،خلاق و غیر بومی در رشد و توسعه شهر خود ایفای نقش نمایند.

و انتظار ما از استاندار محترم استان جناب آقای دکتر خادمی و سرپرست جدی و کاردان هماهنگی امور عمرانی استانداری جناب آقای امیری این است که با رهنمود های مدبرانه خود از اعضای شورای شهر از انتخاب و انتصاب شهرداران ضعیف و ناتوان که خود معضلی بر معضلات شهر اضافه می نمایند جلوگیری و تدابیری اتخاذ فرمای

ند تا شهرداری در خور و شایسته نام خرم آباد انتخاب و به وزیر کشور معرفی گردد.
به امید روزی که خرم آباد همانند نامش “خرم” و ” آباد” گردد.

کیوان رباطی مدیر مسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری پژواک لرستان

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false