×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
فواید نارنگی؛ از کاهش وزن تا پیشگیری از سرطان


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ میوه نارنگی یکی از مرکبات خوشمزه و لذیذ است که با طعم شیرین و  ترش پائیز را لذتبخش می کند.   نارنگی، حاوی دانه است ودر مقایسه با پرتقال کوچکتر هستند، این میوه نسبت به پرتقال حاوی مایعات بیشتر و اسید و قند‌های کمتری است.

نارنگی حاوی مقادیر خوب و مهمی از مواد معدنی مانند منیزیم است که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند، پتاسیم که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد، کلسیم که باعث سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود و آهن که به اکسیژن رسانی به عضلات کمک می‌کند است در نارنگی موجود هستند.

موارد زیر مهمترین خواص نارنگی هستند.

منبع عالی ویتامین

نارنگی منبع فوق العاده‌ای از ویتامین C است و ۳۱ درصد از نیاز‌های روزانه بدن به این ویتامین را تامین می‌کند.  نارنگی‌ همچنین منبع خوبی از ویتامین A است ،ویتامین A،یک ویتامین محلول در چربی که برای سلامت چشم و همچنین عملکرد سایر قسمت‌های بدن موثر است.

خواص آنتی اکسیدانی

نارنگی حاوی فلاونوئید‌ها، فنول‌ها و سایر اسانس‌هایی است که به نارنگی‌ها خواص آنتی اکسیدانی می‌دهند و همچنین گروه نسبتاً زیادی از مواد مغذی گیاهی که می‌توانند از سلول‌های بدن در برابر آسیب محافظت کرده، التهاب را کاهش داده و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهند.

هضم را بهبود می‌بخشد و به کاهش وزن کمک می‌کند

نارنگی حاوی فیبر‌های غذایی است که به طور قابل توجهی در افزایش عملکرد دستگاه گوارش، به ویژه در موارد یبوست و نفخ نقش دارد. فیبر می‌تواند حرکت روده را بهبود بخشد و تعادل باکتریایی را در آن بهبود بخشد، و به دلیل سطح پایین کالری موجود در آن و محتوای بالای فیبر غذایی آن به افزایش احساس سیری کمک می‌کند، از خوردن زیاد غذا در طول روز جلوگیری می‌کند و باعث بهبود کارایی جذب غذا در روده می‌شود.

بهبود گردش خون و از بین بردن پوست مرده

ویتامین B۶ موجود در این میوه می‌تواند افزایش تولید سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند همچنین به احیای سلول‌های پوست و همچنین  از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می کند، که باعث شادابی و لطافت پوست می شود.

حفظ سلامت قلب و پیشگیری از سرطان

نارنگی حاوی مقادیر خوبی از پتاسیم است که یک گشاد کننده عروق است و از انسان در برابر فشار خون بالا محافظت می‌کند و فیبر‌های موجود در آن می‌توانند کلسترول اضافی در رگ‌ها و عروق خونی را از بین ببرند، احتمال ابتلا به تصلب شرایین و حملات قلبی ناگهانی را کاهش داده و از بروز این بیماری جلوگیری می‌کنند. سکته مغزی، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که خوردن نارنگی به مقدار زیاد با کاهش خطر ابتلا به نوعی سرطان به نام سرطان نازوفارنکس ارتباط دارد که بر ناحیه بینی و گلو تأثیر می‌گذارد.

ارزش غذایی نارنگی

نارنگی دارای کالری کمی است، که باعث می‌شود یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن باشد، می‌توان آن‌ها را به سالاد یا دسر اضافه کرد و منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و مواد مغذی مهم موجود در ۷۰ گرم نارنگی است. عبارتند از:

کالری: ۴۰ کالری

چربی: ۰.۲ گرم

سدیم: ۰.۰۰۱ گرم

کربوهیدرات: ۹.۳ گرم

فیبر غذایی: ۱.۳ گرم

پروتئین: ۰.۶ گرم

قندها: ۷.۴ گرم

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false