×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
نکته‌های کوچک تربیتی با نتایج بزرگ


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ مادران وقت بیشتری را با فرزندان می‌گذرانند و معمولا این طور به نظر می‌رسد که مسئولیت تربیت صحیح فرزندان بیشتر بر عهده مادران است. مادران نکات تربیتی را می‌آموزند و با پدر خانواده به اشتراک می‌گذارند تا به یک روش صحیح و مشترک برسند. در ادامه همین مطلب، نکته‌های کوچک تربیتی اما با نتایج بزرگ در تربیت فرزندان مطرح خواهد شد.
۱- خوب گوش کردن به کودک
خوب گوش کردن والدین باعث می‌شود کودک احساس خود را با والدین مطرح کند و بر آن سرپوش نگذارد. اگر برای صحبت با کودک وقت گذاشته نشود، او احساس خواهد کرد به اندازه کافی خوب نیست و برای والدین بی‌اهمیت است. توصیه می‌شود برای صحبت کردن، پهلو به پهلو و در کنار هم بنشینید. همچنین نظر کودکان را درباره چیزهایی که به آن‌ها مربوط است، بپرسیم. پیشنهاد دیگر این است که از تجربه‌های دوران کودکی خودمان و نیز وقایع زندگی خود کودک برای او حرف بزنیم، بچه‌ها عاشق این هستند که درباره خودشان بیشتر بدانند. در ضمن فراموش نکنید چنان چه کودک از خانواده محبت ببیند و به محبت بزرگ ترها اطمینان داشته باشد، همواره به عواملی که موجبات آسایش   وی را فراهم می‌کند، اعتماد کامل خواهد داشت.
۲- از چه زمانی و چگونه می‌توان به کودک مسئولیت داد؟
معمولا بین ۳ تا ۵ سالگی، کودک هر چیزی را از روی تقلید یاد می‌گیرد. برای همین می‌توانید مرتب کردن اتاق را مانند بازی به او نشان دهید و او را در این کار همراهی کنید. او نیاز دارد بداند این کار را از کجا شروع کند و هر وسیله را چطور سرجای خودش بگذارد. تصور نکنید فرزند شما خیلی کوچک است. بنابراین وقتی زمان تمیز کردن اتاق کودک‌تان می‌شود حتما مسئولیت‌هایی به او بدهید. کودک با کمک شما معنای مسئولیت را می‌فهمد و تمایل پیدا می‌کند این کار را تکرار کند.
۳- روش‌های دعوت به همکاری کودک
در قدم اول، مسئله یا آن چه را که می بینید، توصیف کنید: «اون حوله تر روی رختخوابه». سپس اطلاعات بیشتری در اختیار کودک‌تان قرار دهید. مثلا به او بگویید: «حوله داره لحاف منو خیس می‌کنه». در مرحله بعدی، منظورتان را با یک کلمه بیان کنید: «حوله». توصیه می شود که در چنین شرایطی، درباره احساسات‌تان هم صحبت کنید: «دوست ندارم تو رختخواب خیس بخوابم». اگر فرزندتان سواد دارد، خلاقیت به خرج دهید و یادداشتی بنویسید و بگذارید بالای جارختی حمام: «لطفا مرا به همان جایی که برداشته‌اید برگردانید تا بتوانم خشک شوم. متشکرم، حوله شما»نویسنده : مارال مرادی/خراسان/Mr
 


false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false