×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کشف راهی موثر در درمان سریع دیسک کمر



محققین راهی پیدا کرده‌اند که طی آن می‌توانند از آسیب بیشتر به دیسک کمر جلوگیری کنند و به این ترتیب فرصت بیشتری به پزشکان بدهند تا درمان‌های خود را انجام دهند. آن‌ها دریافته‌اند که سلول‌های نواحی بیرونی دیسک‌های کمر پس از آسیب دیدن تحت تنش قرار می‌گیرند و فرآیندهای ترمیمی پس از آسیب را کنار می‌گذارند. محققین دریافته‌اند که می‌توان با درمان دارویی از این کار جلوگیری کرد. آن‌ها از یک ماده‌ی زیستی مهندسی شده و یک مدل حیوانی کوچک استفاده کرده‌اند و کشفیات مهمی در این زمینه انجام داده‌اند. گزارش این کشفیات در مجله‌ی Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

«ادوارد بونوی» از آزمایشگاه تحقیقات پزشکی پنسیلوانیا، می‌گوید: «این کار توانسته نوری جدید بر روی برخی از چالش‌های موجود بر سر راه کاهش زوال دیسک و جلوگیری از کمردرد بیافکند. بیشتر تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده بر روی قسمت‌های داخلی دیسک تمرکز داشته است، ولی در کار ما بر لزوم درمان کل دیسک تاکید شده است و ما اعتقاد داریم که انجام این کار می‌تواند منجر به شناسایی اهداف درمانی جدید شود.»

دیسک‌های موجود در کمر، ساختاری مانند یک بالن پر از آب تحت فشار دارند. آب موجود در آن باعث جذب پروتئین‌ها توسط قسمت‌های داخلی می‌شود. لایه‌های بافت فیبری بیرونی حاوی سلول‌هایی هستند که تحت کشش خاصی هستند. این دیسک‌ها از برخورد مستقیم و دردناک‌ مهره‌ها با یکدیگر جلوگیری می‌کنند. محققین این مطالعه تصمیم گرفتند تمرکز خود را بر ناحیه‌ی بیرونی دیسک‌ها بگذارند.
بونوی می‌گوید: «ما می‌دانیم در صورت بروز آسیب در دیسک، سلول‌های درونی آن دچار تغییراتی می‌شوند و همه‌ی محققین تلاش کرده‌اند که بتوانند عملکرد صحیح را به این سلول‌ها برگردانند. به نظر ما این تلاش مانند این است که بخواهید یک بالن سوراخ شده را از آب پر کنید.»

دانشمندان طی این مطالعه، با استفاده از مواد زیستی که برای شبیه‌سازی بافت ناحیه‌ی بیرونی دیسک‌ها ساخته بودند، دریافتند که در زمانی که آسیب به یک دیسک وارد می‌شود، بافت‌هایی که به بیرون نشت کرده‌اند از حالت مرتب خارج می‌شوند. آن‌ها در مدل‌های حیوانی کشف کردند که در زمان بروز این حالت، بافت‌های تعمیری تولید می‌شوند که مانند بافت‌های اصلی نیستند و مشخصات بافت‌های آسیب دیده را دارند. علاوه بر این، آن‌ها دریافتند که در نتیجه‌ی این کارها مرگ سریع سلول‌ها رخ می‌دهد. این کار موجب بروز چالش بزرگی است، زیرا در این ناحیه از بدن خون‌رسانی صورت نمی‌گیرد و بنابراین سلول‌های آن‌را نمی‌توان به راحتی پس از مرگ جایگزین کرد.

ماده‌ی زیستی که دانشمندان کشف کرده‌اند می‌تواند به آرام شدن سلول‌ها کمک کند. وقتی که سلول‌ها آرام شوند، پاسخ‌های نابود کننده‌ی خود را با تاخیر اجرا می‌کنند و به پزشک زمان می‌دهند تا عملیات درمانی خود را انجام دهد. به این ترتیب باید دانست که درمان دیسک به سرعت پس از آسیب دیدن آن ضروری است.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false