×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
گره در کابینه سیزدهم؟


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ همزمان با انتصاب مخبر به معاون اولی و اسماعیلی به ریاست دفتر ریاست جمهوری، معرفی لیست وزیران پیشنهادی رئیسی به بهارستان به تعویق افتاد.
 
رئیس دولت سیزدهم که حالا دیگر سوگند هم خورده، باید برای شروع فعالیت دولت خود، اعضای کابینه اش را مشخص کند و برای وزیران پیشنهادی از بهارستان رای اعتماد بگیرد.اگر چه ابتدا اعلام شده بود که فهرست کابینه در روز تحلیف به مجلس ارائه خواهد شد اما این وعده باز هم به تعویق افتاد. آن طور که اعلام شده بود، قرار بود آیت ا… سید ابراهیم رئیسی لیست مدنظر خود را صبح روز گذشته به مجلس ارائه بدهد اما اتفاقی نیفتاد و تنها خبری که اعلام شد، انتصاب محمد مخبر رئیس کنونی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به سمت معاون اولی و غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه به سمت ریاست دفتر رئیس جمهور بود. همین نرفتن لیست وزیران پیشنهادی رئیسی به بهارستان و موکول شدن آن به آینده، کافی بود که برخی رسانه ها این تاخیر را نشانه ای از وجود اختلاف نظر برای تشکیل کابینه تفسیر کنند . در ابتدا اقتصاد آنلاین در گزارشی جنجالی، مدعی اختلاف بین سید ابراهیم رئیسی با  مخبر معاون اول بر سر چینش تیم اقتصادی دولت شد و در این باره نوشت که  « با مقاومت مخبر به خصوص پس از تغییرات دقیقه ۹۰ رئیسی در لیست وزیران اقتصادی و مخالفت مخبر با این تغییرات ارائه لیست به مجلس به تاخیر افتاده است بر اساس این ادعا   با مقاومت آقای مخبر به خصوص در مخالفت با وزیر اقتصاد پیشنهادی یعنی آقای زاهدی وفا و رئیس سازمان برنامه و بانک مرکزی که نیاز به تایید مجلس ندارند، ارسال لیست کابینه به تاخیر افتاده است.اقتصاد آنلاین در ادامه گزارش خود محمدرضا فرزین را یکی دیگر از موارد مورد اختلاف اعلام کرده و مدعی شده است: «گزینه مخبر برای وزارت اقتصاد، محمدرضا فرزین بود که  از فهرست کنار گذاشته شده بود. این در حالی است که برنامه اقتصادی دولت رئیسی را هم محمدرضا فرزین نوشته بود!» اقتصاد نیوز دیگر رسانه اقتصادی نیز در گزارشی از اختلاف نظر جدی بین فرهاد رهبر و محمد مخبر خبرداد و با اشاره به این که معاون اول رئیسی بنا دارد با تیمی که در ستاد در کنار او بوده، کار را به دست بگیرد، می نویسد: « مخبر برای وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه گزینه های خود را دارد، گزینه هایی که الزاما نظر فرهاد رهبر نیست. چهره هایی که مخبر بر آنان تاکید دارد عموما چهره هایی هستند که در دولت دوم محمود احمدی نژاد نقش محوری داشتند اما چهره های مدنظر رهبر بیشتر در دولت اول احمدی نژاد فعالیت دارند.»
توصیه قالیباف برای انتخاب وزیران بر اساس شایسته سالاری
در این میان رئیس مجلس نیز روز گذشته توصیه هایی را درباره چینش کابینه و استفاده از نیروهای با تجربه بیان کرد.قالیباف در بخشی از سخنانش در جمع اعضای جهاد دانشگاهی تصریح کرد: «چرا وقتی می‌خواهیم یک وزیر انتخاب کنیم، کسی را انتخاب نمی کنیم که در طول ۴۰ سال گذشته در آن حوزه درخشیده است؛ همه اش به دنبال افراد خاص و در محدوده خاص هستیم؟ حتما امروز افرادی هستند که مثلا در حوزه صنعت و بازرگانی، نخبه این عرصه هستند و در ۳۰ سال گذشته نتیجه مدیریت شان پیش چشم ماست اما هیچ وقت این ها را نمی بینیم.»  اگرچه قالیباف هیچ اشاره صریحی به گزینه های احتمالی کابینه رئیسی نکرد اما برخی از عبارت کنایه قالیباف برای انتشار این سخنان استفاده کردند. در همین حال برخی دیگر از  تحلیل گران سیاسی نیز به این تاخیر رئیسی در ارائه لیست پیشنهادی اش به مجلس، روی خوشی نشان ندادند و آن را به فال نیک نگرفتند. در همین راستا حجت مرتجی فعال رسانه ای در صفحه توئیتر خود نوشت: «رئیسی برای معرفی وزیران پیشنهادی دو هفته فرصت دارد، اگرچه گفته شده بود که ۱۶ یا ۱۷ مرداد آنان را به مجلس معرفی می کند، اما به تاخیر افتاده است. »و در عین حال بر خی دیگر  حتی مدعی بی تصمیمی یا وجود فشار   در منصوب کردن دیگر معاونان با گذشت پنج روز از آغاز دوره ریاست جمهوری شدند.   مهدی قاسم زاده نیز این تاخیر در اعلام را سبب کاهش اقتدار دولت آینده توصیف کرد و نوشت: «ادامه دار شدن مباحث مربوط به کابینه صرفاباعث کاهش اقتدار دولت آینده خواهد شد؛ از جناب رئیسی انتظار می رود با قاطعیت تمام، هر چه سریع تر کابینه خود را (بر اساس شایسته گزینی و ایده مدنظرشان) معرفی کنند تاهم بساط لاشخورهای سیاسی درفضای مجازی برچیده شود وهم سهم خواهان حساب کار دستشان بیاید!»
ابهام در زمان ارائه لیست کابینه
همه این ها درحالی است که سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: لیست اعضای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم به دلیل نهایی نشدن، به مجلس ارسال نشده است. این لیست به احتمال خیلی زیاد روز سه‌شنبه به مجلس ارسال خواهد شد. محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس نیز گفت: وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم روز چهارشنبه (۲۰ مرداد) به مجلس معرفی خواهند شد و بررسی رای اعتماد به وزیران پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در همین حال یادآور شد: این که برخی افراد زمان اعلام می‌کنند و می‌گویند لیست سه شنبه قرار است ارائه شود همه گمانه‌زنی است و دقیق نیست. خبر دقیق را فقط همکاران دولت اعلام می‌کنند.خراسان/Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false