×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۴ آذر - ۱۴۰۳  
true
true
منطق اجتهاد محور وزیر آموزش و پرورش: عنایت صادقی نماینده ی کمیته امور استان های ستاد پزشکیان در استان لرستان


وزارت آموزش پرورش از مهم ترین ارکان توسعه هر کشور، به ویژه توسعه ی پایدار است که پروش دهنده دلبندانی است که قرار است میراث داران این سرزمین کهن باشند و این وظیفه ای خطیر است.

متاسفانه این نهاد آینده ساز بر مدار مناسبی حرکت نمی کند و گاها نیز مورد بی مهری بسیاری است. آموزش و پرورش شئون و ابعاد مختلفی دارد که می‌بایست آنها را  مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار داد، در این میان، از مهم ترین  چالش های اصلی وزارتخانه، عدم ثبات مدیریتی، تحقق نیافتن بودجه های تخصیصی به خصوص در سال های اخير و به تبع آن انتقال فشار بر معلمان و کاهش بازدهی علمی دانش آموزان است که از این حیث تقریبا در سطح بحران قرار داریم و می‌بایست هر چه سریعتر در راستای مرتفع نمودن این بحران تلاش نمائیم.

اگر اقدامی در این مورد صورت نگیرد آینده مبهمی خواهیم داشت و به روشنی نمی رویم آنچه بنا به تجارب خود به صورت عینی بعضاً مشاهده شده این است که آموزش و پرورش که کلید موفقیت در چهار عنصر نوگرایی یعنی علم و تکنولوژی، کشاورزی، دفاع و صنعت بوده و براساس سند تحول بنیادین و تربیت چند ساحتی دانش آموز مسیر آن مشخص شده که بعضاً در این مقوله دچار تعدیل و گاها تعطیل شده ایم.

می طلبد وزیر آینده مفاهیم نظری و عملی اسناد بالادستی را توام با اجتهاد خود چار چوب خود را مشخص و بر مسیر  همین منطق حرکت نماید.

از ژست های استادانه خارج و مسائل و مشکلات مدرسه را بشناسد. گفتمان های رایج را درک و مبتنی بر مقتضیات زمانی و مکانی و فرهنگ ایرانی اسلامی که همان هویت دینی و ملی ماست سیر مدیریتی خود را عریان نماید.

انتظار می رود در دولت جدید اعمال ثبات مدیریتی در کلیه سطوح وزارتخانه حکمفرما شود و تکریم معلم به عنوان ستون اصلی وزارتخانه و تلاش برای توسعه آموزش و پرورش رایگان برابر قانون اساسی صورت گیرد که یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب است و اخیرا در این مورد غفلت شده است.

به نظر می رسد وزیر بهتر است از بدنه وزارتخانه، از جنس این نهاد پرورش دهنده، نیروی علمی و متخصص، به دور از سیاسی کاری و منطبق بر اصول ۱۸ گانه مورد تاکید رئیس جمهورمنتخب باشد.

لازم است وزیر سطوح مدیریتی را از پایین به بالا طی نموده باشد که بتواند با مشکلات و ماموریت این وزارتخانه آشنا و دارای قدرت تعامل با مجلس و سایر ارکان نظام باشد که بتواند در راستای احقاق حقوق بحق این وزارتخانه گام بردارد و سیاست گذاری نماید./ انتهای پیام

false
true
false
false

false