×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
اقتصاد را به حال خود رها کنید بیشتر به نفع مردم است تا این که آن را در راستای اهداف خود کنترل نمائید! کیوان رباطی روزنامه نگار


هنوز دولت چهاردهم کاملا مستقر نشده، زمزمه هایی در مورد افزایش قیمت ها از جمله قیمت بنزین، شیر، لبنیات و سایر اقلام مصرفی و کالاهای اساسی که قوت روز مردم می‌باشد به گوش می رسد.

ستاد تنظیم بازار، ستاد حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، اعمال سیاستهای مالی و پولیِ انقباضی و انبساطی، فقط از ویژگی های اقتصاد دولتی است و این ادبیات و واژه ها در اقتصاد بازار آزاد یا کاپیتالیستی محلی از اعراب ندارد.

یکی از ویژگی های سیستم اقتصاد بازار آزاد اینست که، عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت‌هاست و دولت نقشی در تعیین قیمت ها ندارد. اما در سیستم اقتصاد دولتی، این دولت است که بدون در نظر گرفتن عرضه و تقاضا، از طریق ستادهای تنظیم بازار و حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، قیمتها را تعیین می کند. این یعنی دخالت دولت در اقتصاد و در واقع میزان دخالت دولت ها در اقتصاد، نظام اقتصادی آن دولت را تعیین و تعریف می نماید.

اگر چه در شرایط حاکم، برای برون رفت مردم از مشکلات اقتصادی، لازم است نظام اقتصادی با اصلاح و بازنگری در قانون اساسی تغییر یابد، اما در سیستم اقتصادی فعلی اگر دولت تعادل بین عرضه و تقاضا برای کالا های اساسی و مورد نیاز مردم را از طریق حمایت از تولیدکنندگان داخلی ایجاد نماید و کسری آن را از طریق واردات جبران کند، دیگر لازم نیست در سال چندین بار قیمتها را بدون ضابطه چند برابر افزایش دهد، متعاقبا قیمت ها خود به خود تنظیم و حتی در صورت عرضه و واردات بیشتر، سیر نزولی خواهد داشت.

با توجه به شواهد موجود، دولت خود یکی از اصلی ترین عوامل و بانی و باعثِ افزایش قیمتها و تورم در کشور شده است و در سال، چندین بار نرخ « قیمت جدید» تعیین می کند و بازار کالا و خدمات را ملتهب و متورم می نماید.

بر اساس یافته های مدیریتی، دولت ها هیچ وقت نتوانسته اند مدیر خوبی باشند و مدیریت دولتی نوین نیز به خوبی این موضوع را تشریح و تصدیق نموده است. لذا اقتصاد باید به بخش خصوصی سپرده شود و دولت فقط نظارت کند و هیچ‌گونه دخالتی در اقتصاد نداشته باشد تا بازار بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم و به حد تعادل برسد و قیمت ها به پایین ترین سطح ممکن کاهش یابد.

در این شرایط است که نه نیاز به ایجاد سازمان های عریض و طویل، پر هزینه و ناکارآمد تنظیم بازار و حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است و نه نیاز به اجرای سیاستهای پولی و مالیِ انقباضی و انبساطی برای تعیین نرخ بهره و کاهش و افزایش مالیات‌ها و مخارج و هزینه های دولت است!

حقیقتا عامه و اکثریت مردم دیگر تاب، توان و تحمل گرانی را ندارند و آستانه تحملشان به صفر رسیده است، بنابراین از دولت وفاق ملی که بر اساس شعارهای تبلیغاتی، هدفش ارتقا سطح معیشت و رعایت حال مردم است، انتظار دارد، مانند دولت های قبل در صدد افزایش قیمت ها و فشار بیشتر اقتصادی بر آنان نبوده و دست از تعیین نرخ نامه و قیمت های بدون پشتوانه علمی بردارند و اقتصاد را به حال خود رها کنند، زیرا رها کردن اقتصاد بیشتر به نفع مردم است تا این که آن را در راستای تحقق اهداف خود کنترل نمایند./ انتهای پیام

false
true
false
false
  1. بصیر کوشکی

    احسنت مهندس رباطی
    دست مریزاد

  2. ناشناس

    درود بر شما، کوتاه و گویا

  3. ناشناس

    درود برادر عزیز
    تحلیل و پیشنهاد کاملا منطقی و درستیه
    👏👏👏👏👏

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false