×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
سید سعید شاهرخی دومین استاندار بومی لرستان شد: کیوان رباطی روزنامه نگار و مدیر مسئول پایگاه خبری پژواک لرستان

یکی از ویژگی های خوب و بارز بومی بودن مدیران ارشد استانها، شناخت کاملِ سرمایه ها، پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در حوزه منابع انسانی و فیزیکی استان است.

استانداران غیر بومی با توجه به عدم شناخت ظرفیت ها و منابع انسانی استانی که استاندارش شده اند، معمولا در تصمیم گیری ها و انتصاب معاونین و مدیران کل دچار لغزش و اشتباه شده و از ظرفیت های موجود به درستی استفاده نمی نمایند و علت اصلی آن نیز گرفتار شدن استانداران توسط مشاوران و فرصت طلبانی است که جز به منافع خود و همدستان خود، به منافع عمومی نمی نگرند.

اگرچه در علم مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک وظیفه استانداران و مدیران ارشد ابتدا شناخت نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها در محیط داخلی و خارجی سازمان است. اما ممکن است عمر سیاسی مدیران و استانداران غیر بومی تا زمان احصا کامل و شناخت کلیه ظرفیت ها ی اقتصادی، عمرانی، صنعتی، کشاورزی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… کفاف ندهد و بدون آن که در مدت تصدی خود در جایگاه مدیریت ارشد استان کار مهم و مثبتی انجام دهند، بدون اختیار استان را ترک نمایند.

اما استانداران و مدیران بومی کمتر با مشکلات غیر بومی ها مواجه هستند، چرا که قبل از سکانداری استانداریها و ادارات کل، شناخت کافی از مردم، فرهنگ، خواسته ها و منابع انسانی و فیزیکی استان محل تولد خود را دارند و به راحتی فریب مشاوران و نیروهای هزار چهره و متملق را نخواهد نخورد و خود راسا اقدام به تصمیم گیری، استفاده از ظرفیت ها و رفع مسائل و مشکلات استان می نمایند.

با این مقدمه کوتاه سید سعید شاهرخی به عنوان دومین استاندار بومی لرستان با سابقه ای درخشان در وزارت کشور و شناخت کامل مردم و ظرفیت های لرستان، همان طوری که در استان همدان جز استانداران نمونه و موفق در دولت دکتر روحانی بود، می تواند با پشتوانه محکم مردمی و جریانات سیاسی همسو یکی از استانداران موفق دولت پزشکیان در عرصه مدیریت کلان در استان لرستان نیز باشد.

یکی از بزرگترین ضعف های دکتر زیویار به عنوان اولین استاندار بومی لرستان، عدم تجربه کافی در سطوح مختلف مدیریتی خصوصا مدیریت عملیاتی و بکارگماری مدیران ناکارآمد، ناتوان و بدون تجربه، سیاسی کاری و استفاده مطلق از نیروهای جریان همفکر و مشاوران ضعیف بود که متاسفانه بر خلاف انتظارات مردم، کارنامه ای غیر قابل دفاع از خود برجای گذاشت.

اما به نظر می رسد رزومه ی درخشان و طی نمودن تمامی پست های کارشناسی و مدیریتی تا استانداری یکی از استان های بزرگ و توسعه یافته کشور، حمایت قاطع اکثریت نمایندگان و جریانهای سیاسی اصلاح طلب، اعتدال گرا و مستقل، همچنین استقبال قاطبه مردم محروم و داغدیده ای که سالیان سال است در آرزوی استانداری بومی نشسته اند تا با تعصب و به جوش آمدن رگ غیرت بومی گری خود بتواند مرهمی بر زخم های کهنه جوانان بیکار تحصیلکرده ای باشد که به ناچار خانه و کاشانه خود را ترک نموده و برای لقمه نانی مهاجرت اجباری و دربدری در استان های صنعتی همجوار را انتخاب نموده اند، وجه تمایز سید سعید شاهرخی با دکتر زیویار است.

سید سعید شاهرخی دومین استاندار بومی لرستان در این برهه از زمان با پذیرش و قبول مسئولیت سنگین استانداری لرستان، در بوته امتحان خیلی سختی قرار گرفته است، چرا که انتظار از ایشان فوق العاده بیشتر از دکتر زیویارِ کم تجربه، بدون رزومه و ناموفق است.

بنابراین سید سعید شاهرخی با جزم کردن عزم و اراده خود برای خدمت صادقانه و متعهدانه به مردم لرستان، بسیج کلیه امکانات و انتخاب معاونان و مشاوران قوی، نیروهای متخصص، کاربلد، توانمند و دلسوز برای «ساختن لرستان» باید خود را آماده نماید و به سرعت، کار توسعه لرستان را کلید زده و در دستور کار قرار دهند که ثانیه ها هم برای عمران و آبادی و جبران کمبودها، نواقص، کاستی ها و محرومیت لرستان غنیمت است./ انتهای پیام

false
true
false
false
  1. ریسیوند

    درود بر شما و قلم توانمندتان

    خدا کنه تجربه زیودار و زیانهای ناشی از انتصاب ایشان تکرار نشود و آقای شاهرخی بتواند با غلبه بر دیدگاههای قومیتی، توقعات عشیره ای، تخریبهای محلی ووووو انتظارات بحق سیاسیون و مردم را برآورده کند و ذهنیت بد ایجاد شده از عدم کارایی استاندار بومی را از اذهان پاک کند

  2. MR

    سلام. ولی آيا درین چند سال وسال های گذشته افرادی که استاندار ویا معاون سیاسی استاندار بودند و بومی هم بودند در کارشان موفق بودند؟درست است که بومی ها از شناخت نیروها و امکانات وپتانسیل استان برخوردار هستند ولي يک آفتی آن ها را تهدید می کند وآن هم سهم خواهی بعضی افراد تحت عناوین خویشاوندی وباندی. وحضور چند باره افرادی که فقط وفقط دنبال رساندن اقوام وخویشاوندان خود به نان ونواییست. همه می دانیم دو آفت بزرگ،هر مدیریتی را مثل موریانه از بیخ وبن می خشکاند وفشل می کند؛یکی ناتوانی افراد در مسندی که بر عهده دارد به عبارت دیگر نداشتن تخصص و رزومه ی کافی در آن حوزه ی کاری ودوم،مجال دادن به افراد فرصت طلب و مجیز گو وناتوان. در پایان امیدوارم هر نیروی بومی در هر منصبی که قرار می گیرد،شعار ودثارش مبارزه با سهم خواهی افراد فرصت طلب وناتوان باشد وبس. همه ی ما جزبه اعتلای این استان واین کشور با ارمغان رفع مشکلات معیشتی وبیکاری این همه جوان تحصیل کرده،نمی اندیشیم وبرای کسانی که درین مسیر صادقانه ومجاهدانه گام بر می دارند،از درگاه خدای متعال ،توفیق ونصرت مسئلت داریم والسلام

  3. پورسیف

    همانطور که اشاره داشتید به ویژگی استاندار بومی و کاملا درست هم هست اما توجه شما رو به نکات ذیل دعوت میکنم:
    ١-آقای شاهرخی دومین استاندار بومی نیست بلکه اولین استاندار بومی محسوب می‌شود چرا که آقای زیویار ویژگی های مطرح شده در متن جنابعالی را نداشت و خیلی بیشتر نسبت به تمامی استانداران غیر بومی قبلی در بکارگیری منابع انسانی دچار لغزش شد و هیچ وجدان بیداری نمی تواند منکر این باشد.
    ٢-آقای شاهرخی سابقه استاندار را در کارنامه خود دارد (استاندار همدان)اما آقای زیویار استاندار نبودن وقتی منصوب شدن (حتی سابقه یک روز کار در مجموعه وزارت کشور و واحد های تابعه تا سطح استان، شهرستان و بخش نداشتن)بنابراین نمی‌توان عنوان اولین استاندار بومی را به آقای زیویار نسبت داد و این آقای شاهرخی هست که اولین استاندار بومی بوده که استاندار لرستان شده
    ٣-آقای زیویار ساکن لرستان نبود و هیچ تعلقی به لرستان نداشت بطوریکه خیلی از مدیریت ها (بعنوان مثال سه معاون سیاسی غیر بومی صفر کیلومتر در دو سال و اندی سابقه حضور در استان را واگذار کرد این یعنی فاقد تعصب نسبت به لرستان)در صورتیکه آقای شاهرخی ساکن لرستان هست و در این استان زندگی می‌کند و سلسله مراتب از کارشناسی تا استانداری را در این استان طی نموده
    لذا لرستان اولین تجربه استاندار بومی را شروع کرده و بعد از پایان دوره مسئولیتی آقای شاهرخی در استان می‌توان به موفق یا ناموفق بودن استاندار بومی در لرستان اظهار نظر کرد.
    با امید موفقیت اولین استاندار بومی لرستان جناب آقای سید سعید شاهرخی در مسیر خدمت رسانی به مردم شریف لرستان و توسعه و رونق استان خسته و زخمی لرستان.
    کامبیز پورسیف

  4. Rt

    سلام جناب رباطی عزیز استفاده کردیم از مطلب زیبایتان
    در بحث کیفیت نیروی بومی باید گفت ؛بومی داریم تا بومی آقای زیویار انسان متین و اخلافی بود ولی واقعا شناختی از استان،طرفیت ها و نیروهاش نداشت
    دیگران از ابتدا تا رفتن براش دیکته می کردن
    تخصصی نداشت، حتی مکاتبه اداری و صحبت رسمی تخصصی نداشت چون. کارش این نبود مقصر هم نبود تنها گناهش حوس کردن بود
    کسی ایشان را فرستاد مقصر بود
    و قابل مقایسه با مهندس شاهرخی نیست
    لااقل ایشان ساختارها رو میشناسه جایگاهها رو بلده ،قدرت و راه چانه زنی و پیگیری با مرکز را میداند نیروهای استان و ظرفیت ها رو میشناسه
    از فردای معارفه کار اجرایی شروع میشه ولی شش ماه فرصت استان سوخت تا اون دوستمان یاد گرفت اداره جلسات و … رو

  5. ش.د

    سلام درودبرشرافت تان
    امشب منفعت طلباني كه دراين مدت مرگ منافع مادي خودرادرتقابل بااستاندارشدن شاهرخي ميديدن عزاگرفته اند
    گرچه بااين وضعيت اقتصادي بعيد ميدانم توسعه اي دركارباشد امروز آقاي پزشكيان اعلام كرد دغدغه دولت معيشت مردم است

  6. حیدرزاده

    باسلام؛
    خبر انتصاب جناب آقای مهندس سیدسعیدشاهرخی موجب مسرت وشادی مردم لرستان گردید؛
    جناب شاهرخی نیروی وزارت کشور و دارای پیشینه اجرایی قوی هستند،امیدوارم حضور ایشان باتوجه به شناختی که از پتانسیل استان لرستان دارند،منشا خیر وبرکت برای این استان کمترتوسعه یافته باشند.

  7. مینایی

    خدا رو شکر

    استاندار قوی نیاز به حمایت قوی همفکرانش دارد.

  8. EH

    سلام جناب رباطی عزیز لطفا سعی کنیم واقعیات استان عقب مانده از تمام شرایط موجود در کشور گوشزد کنیم از آقای شاهرخی امام زاده نسازیم‌ چرا ایشان قبلا هم در استان مدیر بودند یادمان نرود بد ترین دوره استانداری جناب زیویار فراموش نکنیم که آن هم بومی بود خدمات زمان آقای دهمرده به قول رهبر انقلاب صدمرده را مردم استان فراموش نمی‌کنند اگر تمامیت خواهان وچاپلوسان وکاسه لیسان‌ بگذارند آقای شاهرخی شاید بتواند سرچشمه پیشرفت وترقی استان باشد ابتدا رسانه ها با حقایق بتوانند به همراه مردم‌ استان از این شرایط نامطلوب قدمی روبه جلو حرکت کند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false