×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۶ آذر - ۱۴۰۳  
true
true
عدالت آموزشی زیر بنای توسعه ی آموزشی؛ محمد زیودار چهره ماندگار آموزش ابتدایی استان

برای آگاهی از تاثیر سیستم آموزشی در توسعه یک کشور به سراغ غول ها، قدرت ها و قطب های بزرگ اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، علمی و نظامی دنیا نظیر آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان، چین، ژاپن و…نمی رویم، سعی می کنیم نظام آموزشی کشور نه چندان مطرح و کوچکی را مورد بررسی قرار دهیم که کمتر از چهل سال توانست از پایین ترین جایگاه عملکرد بین المللی به بهترین جایگاه برسد.

فنلاند؛ کشوری کوچک از منطقه اسکاندیناوی درشمال اروپا با جمعیتی حدود۵/۴میلیون نفر که
زیربنای سیستم آموزشی این کشورتوسعه عدالت آموزشی است.
دارایی و درآمد خانواده، “هیچ” اثری بر کیفیت آموزشی که کودک دریافت می کند ندارد.
لازمه قطع رابطه درآمد خانواده با کیفیت آموزش فرزندان، واقعیت های زیر است که در سیستم آموزشی فنلاند تحقق یافته است :

کلیه مدارس دراین کشور دولتی بوده وهیچ گونه شهریه ای دریافت نمی شود و هیچ مدرسه خصوصی وجود ندارد.

سرویس مدرسه و لوازم موردنیاز تحصیل، برای تمام دانش آموزان فراهم و رایگان است.

تمام دانش آموزان از وعده غذایی گرم یکسان و رایگان در مدرسه استفاده می کنند.

خدمات بهداشتی، دندانپزشکی، و مشاوره روانشناسی به تمام دانش آموزان به طور مرتب و رایگان ارائه می شود.
اگر شما به مدرسه ای در این کشور قدم بگذارید، راهی برای تشخیص این که کدام کودک از خانواده متمول آمده و کدام از خانواده کم درآمد، نخواهید داشت.
اما همه چیز با چند سیاست و سرمایه گذاری در راستای توسعه عدالت آموزشی درست می شود؟ سیستم آموزشی فنلاند بسیار جالب توجه است.

بخش مهمی از سیستم آموزش، قطعا معلمان هستند؛

اگر در فنلاند کسی از شما بپرسد چکاره هستید و بگویید معلم، تحسین را در نگاه و احتمالا در کلامش خواهید دید پرستیژ اجتماعی معلمان در فنلاند، در حد وکلا، یا پزشکان و بلکه بالاتر است.

اگر به عنوان معلم، فعالیت آموزشی برجسته ای ازخود نشان دهید بعنوان معلمی خلاق، مبتکر و نواندیش با شما برخورد می کنند.

اما فراموش نکنیم که “راه حل ساده وجود ندارد” آنچه که در سیستم آموزشی فنلاند شاهد آن هستیم، نیاز به زیرساخت هایی دارد، که اگر نباشد، هیچ دردی دوا نخواهد شد.

گزینش معلمان چگونه است؟

اول از همه لازم است در رشته تحصیلیتان مدرک کارشناسی ارشد داشته باشید.

دوم، باید در دوره های ویژه مهارت آموزش و کلاس داری شرکت کنید. این دوره ها فقط توسط هشت دانشگاه در فنلاند ارائه می شود و ورود به آنها بسیار دشوار است.

از همه مهمتر، باید از فرآیند دشوار گزینش دو مرحله ای عبور کنید؛

از هر ده نفر، فقط یک نفر از مرحله اول عبور می کند، و در مرحله دوم از هر سه نفر دو نفر مردود خواهند شد.

اگر هوش خیلی بالا و نمرات عالی ندارید، نباید نگران باشید؛ برنامه ریزی سیستم آموزشی فنلاند به گونه ای است که معلمانی از تمام قشرها و سطح هوش داشته باشند.

آنچه در قبولی شما تعیین کننده است، داشتن ” انگیزه بالا ” برای معلمی است. بدانید که قانع کردن تیم مصاحبه کننده در این خصوص بسیار دشوار است. شما باید تیم مصاحبه کننده را متقاعد کنید که به معلمی علاقه دارید.

نقل قول شده است خواهر زاده مشاور عالی آموزش فنلاند می گوید: “باور نمی کردم که مرا با این نمرات و پیشینه تحصیلی عالی رد کنند.

اما آنها گفتند پاسخ من به سوال “چرا می خواهی معلم شوی؟” برایشان قانع کننده نبوده و مرا رد کردند.”

اینها بخشی از موفقیت های سیستم آموزشی فنلاند است که در حال حاضر الگوی آموزش و پرورش دنیاست.

امیدواریم با برنامه ریزی های درست بتوانیم بجای کپی کردن سیستم آموزشی چهل، پنجاه سال پیش کشورهای مترقی دنیا به گونه ای که مثل هم اکنون فرسوده و از کار افتاده نباشد نظام آموزشی را به گونه ای طراحی کنیم که زیربنای آن توسعه آموزشی باشد. گرچه دغدغه ها آنقدر زیاد است که کسی کوچک ترین ارزش و اهمیتی برای آموزش قائل نیست.
منبع:جزوات دانشگاهی آموزش و پرورش تطبیقی وفلسفه آموزش وپرورش

false
true
false
false

false