×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
عاشورا و پیام نهضت حسینی

قال الحسین (ع): « وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى»، «أُریدُ آن آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ» امام حسین (ع) می فرمایند؛ من براي اصلاح امت جدم رسول خدا(ص) و احیای امر به معروف و نهي از منكر قیام کردم.

از دهم محرم سال۶۱ هجری تا دهم محرم سال ۱۴۴۱ هجری یکهزار و سیصد و هشتاد سال است بدون تامل و تفکر و بدون این که فلسفه قیام عاشورا را درک نمائیم، کورکورانه در مراسمات عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) در خیابان ها، حسینه ها، تکایا و مساجد بر سر و سینه خود می زنیم، فارغ از این که بدانیم ماهیت عزاداری ابا عبدالله پی بردن به پیام نهضت حسینی است!

بنا به آنچه گفته شد امام حسین(ع) هدف از قیام خود را اصلاح امور جامعه، احیاء امر به معروف و نهی از منکر و همچنین مبارزه با ظلم و جور و ستم حکومت امویان بیان نموده است.

اگر عالم هستی را به دو بخش روحانی و جسمانی تقسیم کنیم انسان هم نیاز به اصلاح امور اخروی با بر پا نمودن واجبات و ترک محرمات دارد و هم نیاز به اصلاح امور دنیوی با رعایت و تمکین از قانون دارد .

در جامعه ای که ما زندگی می کنیم ناهنجاری ها و کجروی های اجتماعی زیادی که مربوط به امور دنیوی و اخروی مردم است از قبیل قتل و خونریزی، جنگ و درگیری، تیراندازی در مراسمات عروسی، دروغ گفتن، تهمت زدن، افتراء، فحشاء، سرقت، ارتشاء، تعرض به حقوق دیگران، زیر آب زنی در ادارات، مفاسد مالی، اداری و سیاسی، حق کشی، تجاوز به حریم خصوصی مردم، عبور از چراغ قرمز، بوق زدن بی مورد در خیابان ها، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و ده ها مورد دیگر وجود دارد که نسبت به اصلاح آن بی تفاوت هستیم.

شاید تنها راه اصلاح امور زندگی و تغییر و تحول در رفتار و کردار خود و جامعه، احیاء امر به معروف و نهی و منکر و ترویج و اشاعه فرهنگ نقد و انتقاد در جامعه و پرهیز از بی تفاوتی در کنار مسائل اجتماعی است. انسان نباید نسبت به ناهنجاری های اطراف خود خنثی و بی تفاوت باشد. مداخله و مشارکت در امور عمومی در واقع سهیم بودن در سرنوشت خود و دیگران است، زیرا انسان موجودی اجتماعی است و نباید در کنار مسائل و مشکلات مربوط به جامعه به سادگی عبور نماید.

امید است با تاسی از پیام نهضت حسینی و رواج امر به معروف و نهی از منکر و حاکم شدن فرهنگ نقادی، کجروی ها و ناهنجاری های اجتماعی جامعه از دیار لرستان که مردم آن به صداقت، مردانگی، مهمان نوازی و شجاعت معروفند، رخت بر بسته و صلح و آرامش مطلق توام با رفاه اقتصادی در آن حاکم گردد.

کیوان رباطی مدیر مسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری پژواک لرستان

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false