×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
ماسک منقاری: محمد حق گو دانش آموخته رشته باکتری شناسی

حتما این ماسک رو در بعضی از کلیپ ها، نمایش ها، تئاتر، جشن هالوین، عکس و یا … دیده اید.
البته با شلوار تنگ، دستکش، کفش، کلاه، عصا و عبا.
این لباس ها لباس های مخصوص پزشکان در دوران تاخت تاز طاعون در اروپای قبل از رنسانس بود.

تا کنون چندین بار طاعون بصورت جهانگیر ( پاندمیک ) در دنیا رخ داده است و در مقالات علمی زیادی منشا این بیماری رو مانند کرونا از چین میدادند که به ایران و آفریقا و اروپا راه یافته است.
و در آخرین همه‌گیری در چین در سال ۱۸۹۴ به کشف باسیل یرسینیا پستیس Yersinia pestis توسط الکساندر یرسین باکتری شناس سوئیسی _ فرانسوی محقق انستیتو پاستور انجامید و آخرین اپیدمی فراگیر تا کنون بود.
ترس و وحشت و عدم اطلاع از چگونگی درمان و مرگ در طاعون هنرمندان و نقاشان و نویسندگان زیادی از جمله دانیل دافو، آلبر کامو، دن براون و … را مخلوق تابلوهای نقاشی، مجلسه ها و خلق آثاری را راجع به یکی مخوفترین بیماری تا قبل از کرونا کرده است.
ماسک منقاردار این افراد عجیب ترین بخش لباس مخصوص آن ها بود. اما دلیل پوشیدن این لباس و ماسک این بود که پزشکان عامل بیماری را هوای آلوده میدانستند و جای چشم های ماسک را سوراخ و شیشه در آن تعبیه میکردند و منقار ماسک ها را با گیاهان خوشبو مثل نعنا و میخک و کافور پر میکردند تا بوی بد (فرضیه منسوخ میازما) را خنثی کند و بیماری به آن منتقل نشود. در حقیقت خیلی ها می گویند دلیل اصلی منقار داشتن ماسک آن ها همین قرار دادن گیاهان خوش بو در آن بوده است.
عصای چوبی برای این بود که پزشک با بیماران تماس مستقیم نداشته باشد. همینطور این عصا وسیله ای برای توبه کردن از گناهان استفاده می شد چون بسیاری عقیده داشتند که طاعون یک عذاب الهی بود که به دلیل گناهان انسان بر روی زمین از طرف خداوند نازل شده بود؟؟؟!!!

امید است مانند طاعون، بیماری کرونا نیز به همت دانشمندان علوم پزشکی به حاشیه رود./محمد حق گو دانش آموخته رشته باکتری شناسی

false
true
false
false
  1. کلانتری

    جالب بود تشکر

  2. بهار

    جالب بود

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false