×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
اتاق بازرگانی و توسعه اقتصادی لرستان

ساناز رباطی، کارشناس ارشد مهندسی صنایع

یکی از الزام‌های رشد اقتصادی در تمامی اقتصادهای برتر دنیا، تنظیم روابط دولت با بخش خصوصی است و در قانون اساسی ایران، اتاق بازرگانی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در حوزه‌ اقتصاد معرفی‌شده است.

اتاق‌های بازرگانی استانی به‌منظور کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی هر استان تأسیس شدند و اصل وجودی آن‌ها همفکری صاحبان صنعت، معدن و تجارت و انعکاس مشکلات بخش‌های مذکور است و خوشبختانه در سال‌های اخیر فعالیت و اقدامات اتاق لرستان در این راستا بوده است. آنچه اتاق بازرگانی را مهم کرده است، جایگاه مشورتی آن با قوای سه‌گانه‌ نظام است که خوشبختانه اتاق لرستان با نماینده این قوا در استان به‌خوبی ارتباط برقرار کرده و تاکنون نظرات کارشناسی و مشورتی اعضای این نهاد اثرگذاری مثبتی داشته است.

گواه این ادعا شرکت اتاق لرستان در شوراهای مختلف چون شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی است که البته خروجی پیگیری‌های اتاق در این جلسات منجر به بازگشت تعدادی از واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل استان به چرخه تولید و تعیین میان‎بر و تسهیل موانع قانونی مزاحم برای سهولت فعالیت فعالان اقتصادی لرستان شده است.

برای تحقق اثرگذاری اتاق‎های بازرگانی استانی بر توسعه اقتصادی هر استان، گفتمان سازی و حضور در شوراهایی که اتاق در آن حق رأی دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رسيدگی به اعتراض مؤدیان مالياتی و مؤدیان تأمین اجتماعی، پیگیری رفع مشکلات واحدهای اقتصادی، تلاش در راستای مقررات زدايی جهت سهولت فعالیت اقتصادی و تسهيل سرمايه‌گذاری در شوراهای مختلف ازجمله اقدامات اتاق لرستان در سال‌های اخیر است که این اقدامات تأثیرگذاری نقش اتاق در اقتصاد استان را ثابت می‌کند.

 اگر بخواهیم به‌دوراز غرض از پنجره دیگر به اقدامات اعضای اتاق بازرگانی لرستان نگاه کنیم، می‌بینیم که اعضای این اتاق در طول دوره هشتم با عینک سیاسی به مسائل اقتصادی استان نگاه نکرده و مصلحت و منفعت امور را در چارچوب اصل «صرفه اقتصادی» به‌پیش برده‌اند و خوشبختانه در نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی استان نیز افراد دارای صلاحیت بر اساس آرا اعضای این اتاق انتخاب شدند که در امور مربوط به تولید یا توزیع در صنعت و تجارت فعال هستند و اقتصاد لرستان و ایران را (بر اساس شرایط فعلی) خوب می‌شناسند و ازاین‌رو جای امید است که در این دوره نیز بتوانند نمایندگان خوبی برای حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگانی لرستان باشند.

مطمئناً با حضور این اعضا تولیدات مشورتی اتاق هم پشتوانه علمی و هم مشورتی دارد. یکی از دیگر اقدامات بارز اتاق بازرگانی لرستان که نباید از آن چشم‌پوشی کرد، معرفی ظرفیت‌های لرستان به سرمایه‌گذاران است. دعوت اتاق استان از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی همواره در سال‌های اخیر به‌خوبی انجام‌شده و ریاست اتاق بازرگانی استان پیوسته برای شناسایی و فعال کردن ظرفیت‌های بلااستفاده در اقتصاد لرستان تلاش کرده‎اند و مدافع سرسخت امنیت سرمایه‌گذاری بوده و هستند.

 ذکر این نکته برای آن دسته از افرادی که اتاق بازرگانی را مسئول مستقیم جذب سرمایه‌گذار در استان می‎دانند حائز اهمیت است که اتاق رابط بین سرمایه‌گذار و دستگاه‌های اجرایی، مدیران ارشد، صنایع، معادن، بخش کشاورزی و بازرگانی استان است و وظیفه دولت فراهم آوری شرایط و بستر لازم و ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذار است تا سرمایه‌گذاری که به استان ورود می‎کند، فراری نشود. به‌نوعی وظیفه اتاق به سرانجام رساندن سرمایه‌گذاری‌ها نیست و ایجاد ساختار مناسب نهادی و قانونی برای حمایت از سرمایه‌گذاران بر عهده دولت است.

به عبارتی هر چه قدر اتاق فرش قرمز را برای سرمایه‌گذار پهن کند تا زمینه حضور سرمایه‎گذار به‌صورت واقعی فراهم نشود، نتیجه خوبی نمی‌گیریم. لازم به ذکر است که البته وظیفه اتاق بازرگانی بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه‌گذاری و ارائه راهکار برای جذب سرمایه‌گذار است و اتاق لرستان در این حوزه خوب عمل کرده است.  به‌هرروی کارآمدی نقش اتاق بازرگانی لرستان در معرفی ظرفیت‌های استان به سرمایه‌گذاران و تلاش برای جذب سرمایه‌گذار بر فعالان اقتصادی استان پوشیده نیست.

اتاق‌ بازرگانی لرستان به دلیل فضای نامساعد کسب‌وکار در استان طی سال‌های اخیر تلاش کرده که برای منافع فعالین اقتصادی و رفع موانع و مشکلات آن‌ها اقداماتی را انجام دهد و در سال‌های اخیر کارهای خوبی درزمینهٔ توانمندسازی، موضوعات آموزشی و اطلاع‌رسانی در این اتاق‌ انجام‌شده است. اتاق بازرگانی، صنایع و معادن لرستان با حضور افرادی فعال هرروزه در حال فعال‌تر شدن در عرصه اقتصادی استان است که در بسیاری از جهات می‌تواند مدعی اثرگذاری در اقتصاد استان باشد و گزارش عملکرد این اتاق حاکی از صحت این ادعاست.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false